Brintbranchen opruster bestyrelsen med flere medlemmer

Ved Brintbranchens ordinære generalforsamling er der i dag blevet valgt ny bestyrelse. I tråd med organisationens udvikling blev det besluttet at udvide bestyrelsen med to nye medlemmer fra medlemskredsens industrivirksomheder. Bestyrelsen er således gået fra 10 til 13 personer.

Brintbranchens bestyrelse

Brint- og Power-to-X-industrien er i rivende udvikling ikke bare i Danmark men over hele verden. Det skal naturligvis afspejles i den danske hovedorganisation for industrien, Brintbranchen. Derfor glæder det den genvalgte formand, Uffe Borup, at Brintbranchen udvider og opruster med nye, stærke bestyrelsesmedlemmer:

"Der har været stor opbakning til Brintbranchens arbejde ved dagens generalforsamling, og vi har gjort status på et succesfuldt år for en branche i rivende udvikling. Derfor glæder det mig også, at vi i dag har udvidet bestyrelsen med flere dygtige profiler, som styrker bestyrelsens kompetencer, og afspejler industriens udvikling. Brint og Power-to-X er på kort tid blevet centrale elementer i den grønne omstilling ikke bare i Danmark men i hele verden. Det er ikke mindst i lyset af krigen i Ukraine og de geopolitiske konsekvenser heraf, at omstillingen er blevet endnu mere presserende, og Danmark kan spille en afgørende rolle i udviklingen og udrulningen af bl.a. de brint- og PtX-løsninger, som er centrale i den proces," udtaler Brintbranchens bestyrelsesformand, Uffe Borup.

Bestyrelsen valgte efter generalforsamlingen at konstituere sig således:

Uffe Borup, Everfuel

Næstformand
Thea Larsen, Dansk Gasteknisk Center

Bestyrelsesmedlemmer
Jens Oluf Jensen, DTU Energi
Kristina Fløche Juelsgaard, Ballard Power Systems
Lykke Mulvad Jeppesen, Ørsted
Mads Friis Jensen, Blue World Technologies
Martin Borum Pedersen, Nel Hydrogen
Martin Romvig, Klimafonden Skive
Mathias Aarup Berg, European Energy
Mick Cramer Jakobsen, DNV
Morten Sørensen, Advent Technologies
Poul Georg Moses, Topsoe
Søren Rydbirk, Green Hydrogen Systems

Brintbranchens bestyrelse

Ny EU-definition placerer danskproducerede grønne brændsler i førerfeltet i transportsektoren23.5.2022 14:08:43 CEST | Pressemeddelelse

Dansk brint er grøn brint – nu også ifølge en ny, europæisk definition, som EU-Kommissionen i fredags har sendt i høring i form af den længeventede delegerede retsakt om VE-oprindelse af de såkaldte RFNBOs. Definitionen sikrer, at langt de fleste danskproducerede Power-to-X-brændsler (PtX) til anvendelse i transport bliver stemplet som grønne med det samme. Forventningen om, at definitionen snart bliver udvidet til andre sektorer gør, at den danske brint- og PtX-industri er særdeles velpositioneret til at tage førertrøjen i etableringen af en europæisk brintøkonomi.

Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark18.5.2022 19:17:06 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.

REPowerEU kickstarter europæisk brintøkonomi18.5.2022 15:05:59 CEST | Pressemeddelelse

Brint og Power-to-X spiller en nøglerolle for at EU hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie. Det har EU-Kommissionen i dag annonceret med lanceringen af udspillet REPowerEU. Som en del af planen skal der investeres massivt i bl.a. infrastruktur, teknologi samt anvendelse af brint i industri og transport. Brintbranchen mener, at udspillet er ambitiøst og visionært men realistisk, og understreger, at Danmark har stærke forudsætninger – og en forpligtigelse – til at bidrage til at indfri de dagens målsætninger.

Brintbranchen: Danmark kan mere – især med brint og Power-to-X19.4.2022 10:09:33 CEST | Pressemeddelelse

En af den grønne omlægnings nye nøglespillere – den fremadstormende brint- og PtX industri, roser regeringens nye klima- og energiudspil ”Danmark kan mere II”. Særligt initiativerne til at mangedoble VE-produktionen og udnytte hele det danske havpotentiale, får roser med fra Brintbranchen. Brintbranchen understreger, at den hurtigste måde at få massive mængder vedvarende energi (VE) igennem energisystemet er ved at sikre konverteringen til grøn gas og grønne brændstoffer. Dermed kan vi potentielt spare store udgifter til udbygning af elnettet, og at brint kan være med til hurtigt at booste produktionen af grøn gas.