Brintbranchen: Mangel på embedsmænd kan forsinke grøn omstilling

Den grønne omstilling, og de dertil hørende danske erhvervs- og eksportmuligheder, risikerer at sande til i mangel på embedsmænd. Sådan lyder advarslen fra Brintbranchen, som er hovedorganisation for den danske brint og PtX-industri, og dermed repræsenterer netop de virksomheder, der er udnævnt til at bære fremtidens grønne vækst.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen

”Vi ved godt, at det hverken er politisk opportunt eller særligt populært, men hvis ikke der prioriteres flere administrative ressourcer til den grønne omstilling, så kan lange sagsbehandlingstider forsinke den grønne omstilling markant og dermed også svække den danske konkurrencesituation,” lyder det advarende fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen.

Det er ikke hverdagskost, at erhvervslivet opfordrer til at øge den offentlige administration. Men ikke desto mindre er det lige præcis, hvad Brintbranchen gør i dag. Og det tilsat en markant advarsel: Hvis ikke der kommer tilstrækkeligt med embedsmænd bag skrivebordene hos de relevante myndigheder, så risikerer det at blive en hæmsko for både den grønne omstilling og for den fremtidig vækst hos de grønne virksomheder.

”Vi står i en helt særlig situation, hvor vi skal håndtere to kriser på en gang, både en klimakrise og en geopolitisk skabt energikrise. Som konsekvens er behov og efterspørgsel på den grønne strøm massiv, og vi skal på få år bygge langt mere vind og sol, end det var forventet for bare få år siden. Alene til produktion af brint, metanol og andre Power-to-X (PtX)-brændstoffer skal vi som minimum bruge 8-9 GW vedvarende energi (VE) i 2030. Samtidig skal vi opskalere den grønne brintproduktion massivt, ligesom industrien arbejder for fuld kraft med at realisere projekter rundt om i hele landet. Vi er glade for, at man i den nyligt vedtagne PtX-strategi har oprettet en ny taskforce, der skal adressere problemet på det område, men opgaven er meget stor og rækker dertil langt ud over PtX, til hele resten af energiområdet. Vi kan se, at beslutningsgangene, godkendelser m.v. bliver forsinkede allerede nu, og vi frygter, at problemet kommer til at vokse betydeligt,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Brintdirektøren understreger, at han glæder sig over, at der virker til at være politisk vilje til at tage fat på behovet for en forceret grøn omstilling.

”Det er en massiv opgave vi står overfor, og heldigvis virker der til at være bred politisk vilje til at tage fat. Men de politiske beslutninger er ikke meget værd, hvis der ikke er nogen til at omsætte dem vil virkelighed bagefter. Jeg ved godt, at det ikke ligefrem er populært at forslå flere penge til administration, men vi frygter, at det kan blive en alvorlig flaskehals, og derfor kommer vi nu med den her advarsel,” siger Tejs Laustsen Jensen.

Han opfordrer derfor politikerne til at tænke forøget administrativ kapacitet ind i forhandlingerne om ”Danmark kan mere 2”, der efter planen går i gang efter påske.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen

Brintbranchen repræsenterer Danmark i global brintalliance25.5.2022 11:19:21 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen er blandt initiativtagerne til stiftelsen af en global brintalliance, der har til formål at styrke det internationale samarbejde i overgangen til brintøkonomien. Som dansk repræsentant i den globale alliance, Global Hydrogen Industrial Association Alliance (GHIAA), er Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, i Seoul til den stiftende generalforsamling med kollegaer fra resten af verden.

Ny EU-definition placerer danskproducerede grønne brændsler i førerfeltet i transportsektoren23.5.2022 14:08:43 CEST | Pressemeddelelse

Dansk brint er grøn brint – nu også ifølge en ny, europæisk definition, som EU-Kommissionen i fredags har sendt i høring i form af den længeventede delegerede retsakt om VE-oprindelse af de såkaldte RFNBOs. Definitionen sikrer, at langt de fleste danskproducerede Power-to-X-brændsler (PtX) til anvendelse i transport bliver stemplet som grønne med det samme. Forventningen om, at definitionen snart bliver udvidet til andre sektorer gør, at den danske brint- og PtX-industri er særdeles velpositioneret til at tage førertrøjen i etableringen af en europæisk brintøkonomi.

Brintbranchen: Stærk Esbjerg-aftale giver unik mulighed for Danmark18.5.2022 19:17:06 CEST | Pressemeddelelse

Brintbranchen roser dagens historiske aftale mellem Danmark, Belgien, Nederlandene og Tyskland om at opføre 150 GW havvind i Nordsøen, og at de fire lande bag deklarationen fra starten har indtænkt brint og etableringen af en grøn brintinfrastruktur At brint med et produktionsmål på 20GW i 2030 er en integreret i planerne for Nordsøen fra starten, giver muligheder for at udnytte energien bedst muligt, transportere den grønne energi billigt og effektivt rundt i Europa samt omstille industri og transport til grøn energi fra Nordsøen, lyder det i en kommentar til de fire statsministres erklæring fra Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen, der også påpeger, at brintsatsningen giver unikke muligheder for dansk erhvervsliv.

REPowerEU kickstarter europæisk brintøkonomi18.5.2022 15:05:59 CEST | Pressemeddelelse

Brint og Power-to-X spiller en nøglerolle for at EU hurtigt kan blive uafhængig af russisk gas og olie. Det har EU-Kommissionen i dag annonceret med lanceringen af udspillet REPowerEU. Som en del af planen skal der investeres massivt i bl.a. infrastruktur, teknologi samt anvendelse af brint i industri og transport. Brintbranchen mener, at udspillet er ambitiøst og visionært men realistisk, og understreger, at Danmark har stærke forudsætninger – og en forpligtigelse – til at bidrage til at indfri de dagens målsætninger.

Brintbranchen: Danmark kan mere – især med brint og Power-to-X19.4.2022 10:09:33 CEST | Pressemeddelelse

En af den grønne omlægnings nye nøglespillere – den fremadstormende brint- og PtX industri, roser regeringens nye klima- og energiudspil ”Danmark kan mere II”. Særligt initiativerne til at mangedoble VE-produktionen og udnytte hele det danske havpotentiale, får roser med fra Brintbranchen. Brintbranchen understreger, at den hurtigste måde at få massive mængder vedvarende energi (VE) igennem energisystemet er ved at sikre konverteringen til grøn gas og grønne brændstoffer. Dermed kan vi potentielt spare store udgifter til udbygning af elnettet, og at brint kan være med til hurtigt at booste produktionen af grøn gas.