Brintbranchen: EU og Danmark skal sætte turbo på etablering af europæisk brintøkonomi

Endnu en ringetone fra vækkeuret efter vi har snooze’et flere gange - sådan karakteriserer Brintbranchen nyheden om, at præsident Biden har kastet yderligere 750 millioner dollars ind i den amerikanske indsats for grøn brint. Det er nu, at EU, med Danmark som én af de primære drivkræfter, skal sikre Europas konkurrenceevne på brint.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen

Bidens regering har afsat 750 mio. dollar til at sætte yderligere fart på realiseringen af USA's brintambitioner. Pengene skal primært bruges til at styrke amerikanske brintvirksomheders teknologiudvikling, og kommer oven i den gigantiske klimapakke, Inflation Reduction Act, som bl.a. inkluderer massiv statsstøtte til produktion af grøn brint i USA, og som blev vedtaget i august i år.

”Det er naturligvis godt, at USA igen cementerer, at de nu er villige til at gå endnu mere ind i arbejdet mod klimaforandringerne, og at der investeres massivt i brintteknologi. Det vil få stor betydning for den grønne omstilling i USA og dermed hele verden. Men de mange amerikanske initiativer er, set med økonomiske og energisikkerhedsbriller, en gigantisk udfordring for både Danmark og Europa," siger Brintbranchens direktør, Tejs Laustsen Jensen og fortsætter:

"Danmark og Europa risikerer meget hurtigt at tabe den globale førerposition, vi har opbygget gennem en årrække, fordi investeringer i massivt omfang rykker fra Europa – også Danmark – over Atlanten. Det vil koste arbejdspladser og økonomisk vækst, men risikerer også at svække kampen for europæisk energiuafhængighed.”

Brintbranchen peger på, at både den nye, danske regering og EU må handle hurtigt for at sikre Europas position og konkurrenceevne inden for grøn brint.

”Grøn brint og Power-to-X er afgørende forudsætninger for den grønne omstilling og samtidig en vigtig brik i at skabe energiuafhængighed. Der investeres derfor massivt i sektoren over hele verden lige nu. EU skal have konkurrencedygtige rammevilkår sat i værk hurtigst muligt. Det gælder både ift. at sikre en hurtig etablering af den allerede planlagte brintbank samt, at annoncerede regler og støtteordninger kommer på plads," udtaler Tejs Laustsen Jensen.

Selvom de massive amerikanske investeringer i brintteknologi er en udfordring for den europæiske brintindustri, skal vi sikre et godt samarbejde med USA, fordi det vil gavne brintøkonomierne på begge sider af Atlanten:

"Vi skal arbejde målrettet på at etablere et strategisk samarbejde med Washington om udviklingen af den bagvedliggende teknologi. Det vil fremme hastigheden af den grønne omstilling og øge særligt Europas energiuafhængighed på den længere bane. Det kræver, at vi hurtigt får en ny industripolitik på plads i EU, og det er på den baggrund godt, at der i regeringsgrundlaget for SVM-regeringen lægges op til, at Danmark nu går aktivt ind i det arbejde. For vi har brug for hurtigst muligt at udvikle en langt mere strategisk tilgang til udvikling af bl.a. energiteknologi – herunder brint,” slutter Tejs Laustsen Jensen.

Tejs Laustsen Jensen, direktør Brintbranchen

Nyt EU-udspil kan bane vejen for europæisk brintindustri1.2.2023 14:51:59 CET | Pressemeddelelse

Der er gode tanker i EU-Kommissionens udspil, Green Deal Industrial Plan, som blev præsenteret i dag. Det er afgørende, at tilstrækkelig finansiering, tempo samt den præcise implementering af planen kommer på plads hurtigst muligt, mener Brintbranchen. Ellers risikerer vi, at både Danmark og EU’s muligheder for fortsat at være i front i den grønne omstilling, ikke mindst når det gælder brint og Power-to-X, smuldrer mellem hænderne på os.

Høje klimaambitioner kræver hurtig PtX-implementering14.12.2022 13:35:25 CET | Pressemeddelelse

Brintbranchen glæder sig over øgede klimaambitioner, etableringen af en NEKST, fokus på fleksibelt elforbrug, og europæisk industripolitik, men savner et mere dedikeret fokus på brint og Power-to-X (PtX) i regeringsgrundlaget. For netop her har Danmark enorme muligheder for at koble klimaindsats, eksport og globalt lederskab. Men der er brug for stabile og langsigtede rammer, hvis vi skal realisere de store klima- og eksportgevinster, lyder bekymringen for hovedorganisationen for brint og PtX i Danmark.