Louis Nielsen

Brillebranchens førstemand: Uden modet ender vi som alle de andre

Del

Optikerkæden Louis Nielsen har rundet sin 40 års fødselsdag med svimlende vækstrater. Kæden, der blev ekskluderet fra branchen i 90’erne, har overhalet samtlige konkurrenter ved konstant at gå nye veje.

Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, var  også virksomhedens første optikerlærling. Louis Nielsen åbnede sin første butik i Aalborg for 40 år siden. Lige siden han brød med resten af branchen i 1994, har kæden været nødsaget til at gå nye veje, og modet til at gå imod strømmen har resulteret i en førerposition i branchen. Foto: PR.
Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, var også virksomhedens første optikerlærling. Louis Nielsen åbnede sin første butik i Aalborg for 40 år siden. Lige siden han brød med resten af branchen i 1994, har kæden været nødsaget til at gå nye veje, og modet til at gå imod strømmen har resulteret i en førerposition i branchen. Foto: PR.

En optiker ved navn Louis Nielsen forlod i 1994 et møde i Danmarks Optikerforening. Alle aalborgensiske optikere skulle fastlægge en fælles pris på, hvad det skulle koste kommunen at levere briller til særligt svagtseende borgere. Han nægtede at rette ind og tilbød i stedet en billigere pris, der vandt ham udbuddet foran alle andre. Aktionen endte i eksklusion fra foreningen, men blev startskuddet til en af Danmarks mest imponerende væksthistorier.

 – Kunderne elskede os, og branchen hadede os. For eksempel ville vores mangeårige brilleleverandør ikke længere sælge os stel. Det fik Louis til at tage udlandet og købte direkte fra producenterne, så vi kunne sætte priserne endnu mere ned. Smædekampagner skræmte landets optikere fra at arbejde hos os, så vi måtte ansætte assistenter i stedet for optikere til almindeligt salg med det resultat, at vi igen kunne sænke priserne. I dag gør resten af branchen det samme, siger Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, og var virksomhedens første optikerlærling.

 To år efter eksklusionen fandt en journalist en brille i Louis Nielsens butik til 288 kroner med glas. Længere nede ad gaden fandt han den nøjagtig samme brille hos en konkurrent til 2989 kroner. Uden glas. Kort efter historien ramte forsiden, blev der arrangeret busture fra hele Jylland til Louis Nielsens ene butik i Aalborg.  

 – Den hårde tid lærte os konstant at gå nye veje, og det har vi gjort lige siden, for uden modet ender vi som alle de andre. For nylig etablerede vi som de første og eneste i branchen et netværk af uafhængige øjenlæger fra universitetshospitaler, der hjælper os med at vurdere nethindefotos, tilføjer Mads Nygaard.

 Vil sælge hver anden brille

I dag har kæden 75 butikker og sælger mere end 500.000 briller om året, hvilket svarer til 44 procent af det samlede brillesalg i Danmark. Kæden sælger dermed flere briller end konkurrent nummer to, tre, fire, fem og seks tilsammen. For Mads Nygaard er ambitionen dog stadig klar – at tage endnu flere markedsandele.

 – Vi har det erklærede mål, at vi skal sælge 50 procent af alle briller ved udgangen af 2021. I de seneste ti måneder er vi gået fra 39 til 44 procent, så det er slet ikke umuligt. Da vi blev lukket ude af det gode selskab, skulle vi tænke nyt for at overleve. Det skabte en kultur om at droppe vanetænkning, og denne specielle Louis Nielsen-ånd gør os stærke, vurderer Mads Nygaard.

Målet skal nås ved at udvide og udvikle de eksisterende sundhedsydelser, der igennem årene reddet 30 menneskeliv og visiteret flere hundrede til videre udredning.

Billigere er ikke dårligere

Den vigtigste brik i vækststrategien er dog at fortsætte den prisstruktur, der har grundlagt Louis Nielsens succes.

– Vi vil altid have priser, hvor de andre simpelthen ikke kan være med. Der er stadig nogen, der fejlagtigt tror, at fordi vi er billigere, så sælger vi dårligere varer. Det er en misforståelse, som man kan få ryddet af vejen ved at gå ind i en hvilken som helst af vores butikker og se nogle af de store internationale brands, der designer stelserier i eksklusive samarbejder med Louis Nielsen. Derudover er det også et erklæret mål for os at have branchens bedste kundeservice, og spørger man kunderne, ligger vi da heldigvis også nummer et på service, siger Mads Nygaard.

Nøgleord

Kontakter

Mads Nygaard
CEO, Louis Nielsen
(+45) 20 99 99 59
Mads.nygaard@louisnielsen.dk

Billeder

Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, var  også virksomhedens første optikerlærling. Louis Nielsen åbnede sin første butik i Aalborg for 40 år siden. Lige siden han brød med resten af branchen i 1994, har kæden været nødsaget til at gå nye veje, og modet til at gå imod strømmen har resulteret i en førerposition i branchen. Foto: PR.
Mads Nygaard, der er direktør i Louis Nielsen, var også virksomhedens første optikerlærling. Louis Nielsen åbnede sin første butik i Aalborg for 40 år siden. Lige siden han brød med resten af branchen i 1994, har kæden været nødsaget til at gå nye veje, og modet til at gå imod strømmen har resulteret i en førerposition i branchen. Foto: PR.
Download
Ifølge direktør Mads Nygaard har Louis Nielsen  70 butikker og sælger 44 procent af alle briller i Danmark. Målet er at sælge hver anden brille i 2021. Foto: PR.
Ifølge direktør Mads Nygaard har Louis Nielsen 70 butikker og sælger 44 procent af alle briller i Danmark. Målet er at sælge hver anden brille i 2021. Foto: PR.
Download

Links

Information om Louis Nielsen

Louis Nielsen
Louis Nielsen
Indkildevej 2A
9210 Aalborg SØ

96 32 50 00https://www.louisnielsen.dk/

Louis Nielsen er landets ubetinget største forhandler af briller og kontaktlinser. Kæden fører altid over 1000 forskellige brillemodeller fra kendte mærker som Tommy Hilfiger, BOSS Orange og Karen Millen, Louis Nielsen har indført en 100 procent tilfredshedsgaranti, der gælder i tre måneder og sikrer kunden mod forkert valg af glas eller stel. www.louisnielsen.dk

Følg pressemeddelelser fra Louis Nielsen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.