GreenMind ApS

Brian var Danmarks første iPhone-reparatør: I dag omsætter han for millioner

Et studieophold i USA ændrede alt for Brian Funch, der som en af de første danskere så potentialet i mobilreparationer. I dag har han gjort genbrug og grøn omstilling til en landsdækkende millionforretning.
Med lige dele passion for elektronik og naturen har Brian Funch og Jakob Højland stor succes med virksomheden GreenMind, der forhandler brugt elektronik. Foto: PR.

Da Steve Jobs fra talerstolen til Macworld-konferencen den 9. januar 2007 præsenterede iPhone som det nyeste skud på æblestammen, havde de færreste nok fantasi til at forestille sig, hvilken banebrydende succes og milliardforretning det skulle gå hen og blive.

Danske Brian Funch oplevede den første smartphones indtog på verdensmarkedet helt tæt på. Han var i 2006 flyttet til San Diego i Californien og blev hurtigt så fanget af de teknologiske fremskridt i Silicon Valley, at han tog sine erfaringer og den nyeste teknologi med, da han i 2009 vendte tilbage til Danmark, hvor han blev landets første iPhone-reparatør. I dag står han bag seks butikker og omsætter for mere end 50 millioner kroner om året.

– Jeg fandt hurtigt ud af, at der var et kæmpe marked for mobilreparationer i Danmark. For selvom man kunne bestille de nyeste iPhones hertil fra USA, så var der stort set ingen herhjemme, som kunne fikse dem, hvis de gik i stykker. Så var det i stedet, smid ud, og bestil en ny, og det bliver jo en dyr fornøjelse i længden, udtaler Brian Funch.

Fra en til to til mange

Den store efterspørgsel på reparation og teknisk support fik i 2009 Brian Funch til at starte virksomheden iRep.dk. I begyndelsen foregik reparationerne i garagen hjemme hos forældrene, men i takt med at kendskabet til virksomheden voksede, flyttede Brian Funch i nye lokaler og oprustede ligeledes på personalefronten.

– Efter et par måneder i Danmark kunne jeg se, at jeg ikke kunne klare det alene. Der var simpelthen for stor efterspørgsel på reparation af iPhones. Jeg blev sat i forbindelse med Jakob Højland, som havde mange af de samme interesser som mig, og han fandt projektet så spændende, at han senere blev medejer. Siden er der kommet flere hænder til, og i dag er vi over 50 ansatte fordelt på vores seks afdelinger, fortæller Brian Funch.

Nyt navn og større samfundsansvar

Sidste år valgte Brian Funch og Jakob Højland at skifte virksomhedsnavnet til GreenMind.dk som et udtryk for virksomhedens tiltagende fokus på secondhand elektronik, miljø og cirkulær økonomi. Det har blandt andet medført øget interesse fra store forsikringsselskaber og erhvervsvirksomheder i Danmark, som ser et samarbejde som en mulighed for at starte den grønne omstilling internt ved at fokusere mere på genbrug.

– Et af vores mål i GreenMind er netop at få drejet fokus over på muligheden for at købe brugt elektronik uden at skulle være bange for manglende garanti eller funktionalitet. Mange virksomheder går jo ud og køber spritnye telefoner til deres medarbejdere i stedet for at kigge på andre muligheder, så man undgår miljøbelastningen ved hele tiden at producere nyt. Vi har alle et ansvar for at leve op til FN’s 17 verdensmål for bæredygtig udvikling, siger Brian Funch.

Brian Funch
brian@greenmind.dk

Billeder

Download
Siden GreenMind blev grundlagt under navnet iRep i 2009, har virksomheden været støt voksende og beskæftiger i dag mere end 50 ansatte rundt om i landet. Foto: PR.
Download
– Et af vores mål i GreenMind er at få drejet fokus over på muligheden for at købe brugt elektronik uden at skulle være bange for manglende garanti eller funktionalitet, så man undgår miljøbelastningen ved hele tiden at producere nyt, udtaler Brian Funch. Foto: PR.
Download
Selv indretningen hos Greenmind følger den grønne profil gennem etableringen af plantevægge og genbrugstræ. Foto: PR.

Information om GreenMind ApS

GreenMind ApS
Banevingen 14B
2200 København N