Forsikring & Pension

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad gælder for unge bilister, som køber deres egen bil? Ved de, hvornår man har brug for en sælgeransvarsforsikring, eller om man kan få dækket sin stormskade, når der ikke har været registreret storm på ens adresse?
Foto:  Motortion/Colourbox
Foto: Motortion/Colourbox

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for november:

Spørgsmål: Hvordan får jeg en bilig forsikring som ung bilist?

Hej Forsikringsnørden

Jeg er netop fyldt 18 år og har fået mit kørekort, og jeg vil gerne købe en bil.

Kan jeg på nogen måde optjene skadefri kørsel uden, at bilen står i mit eget navn? Jeg vil nemlig gerne slippe for at skulle betale en tårnhøj forsikringspræmie, som der ofte er for nye, unge bilister.

Jeg håber, at I kan rådgive mig.

Mvh.

Den nye bilist

Hej nye bilist

Tillykke med kørekortet.

En bil skal altid forsikres i den rette ejer/brugers navn. Det betyder altså, at forsikringen skal stå i dit navn, hvis du vil købe din egen bil.

Hvis du er på udkig efter din egen bilforsikring, kan du på forsikringsguiden.dk sammenligne priser og dækning på bilforsikringer hos en lang række forsikringsselskaber.

Lån af forældres bil

Låner du derimod dine forældres bil en gang i mellem (lejlighedsvist), kan du i nogle selskaber optjene erfaring/anciennitet ved, at dine forældre køber en tillægsdækning. Det kræver, at du ikke har fast råderet over bilen.

Dine forældre kan undersøge med deres forsikringsselskab, om de kan udvide deres forsikring med en ekstra dækning - "Ung fører/Ung bag rattet". På den måde kan du optjene anciennitet på lige fod med, hvis det var din egen bil/forsikring, indtil du køber din egen bil.

Du skal være opmærksom på, at der kan være en begrænsning på, hvor mange år, du kan optjene anciennitet, ligesom det altså er en forudsætning, at bilen primært bruges af dine forældre.

Hvis du i stedet bruger dine forældres bil fast, skal du noteres som bruger på dine forældres forsikring. Det skal du, fordi prisen bliver beregnet efter den højeste risiko, hvilket i dette tilfælde vil være dig. Det er ulovligt at køre med en forsikring, som kun beregnes ud fra dine forældres oplysninger, hvis du også bruger bilen fast.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Har jeg brug for en sælgeransvarsforsikring?

Hej Forsikringsoplysningen

Jeg vil gerne have jeres råd om køb af en sælgeransvarsforsikring i forbindelse med, at jeg skal sælge mit hus.

Jeg er blevet tilbudt en sådan forsikring fra ejendomsmægleren. Men jeg kan ikke gennemskue, om det er relevant, når jeg også har indhentet et tilbud på en ejerskifteforsikring til en evt. køber. Dækker en sælgeransvarsforsikring reelt noget, som en ejerskifteforsikring ikke dækker?

Hussælgeren

Hej hussælger

Du bliver fritaget for størstedelen af dit 10-årige sælgeransvar, når du benytter dig af huseftersynsordningen. Dvs. at du skal præsentere køberen for en tilstands- og el-installationsrapport samt et tilbud på en ejerskifteforsikring, som du betaler halvdelen af.

Ejerskifteforsikringen dækker som standard skjulte skader i og under huset, som køberen ikke kunne forvente af et tilsvarende hus.

En sælgeransvarsforsikring dækker derimod retskrav som følge af det tilbageværende sælgeransvar, dvs. forhold som ikke er nævnt i tilstandsrapporten og falder uden for en standard ejerskifteforsikring. Det kan fx være ulovlige bygningsindretninger, som ikke har givet skader/risiko for skader, når der ikke kan opnås dispensation til lovliggørelse, ulovlige kloakinstallationer eller forurenet grund. Det er en betingelse for dækning, at du er blevet dømt til at betale erstatning til køberen.

Vær opmærksom på, at køberen også i nogle forsikringsselskaber selv kan købe en udvidet ejerskifteforsikring, som kan dække nogle af de nævnte forhold.

Du kan få flere gode råd i vores guide om ejerskifteforsikring på vores hjemmeside: https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/vaerd-at-vide-om-forsikring/ejerskifteforsikringsguiden/.

Vi kan ikke afgøre, om du skal købe en sælgeransvarsforsikring. Det afhænger af, hvor godt du vil sikre dig. Men jeg håber, at mit svar har gjort dig klogere på dit valg.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Kan mit forsikringsselskab nægte at dække min tagskade, fordi de ikke mener, der har været storm?

Hej

Den 22. oktober blæste det helt enormt, og det resulterede i, at jeg fik ødelagt et par tagplade på mit hus. Da det samtidig regnede, fik vi også vand ind på 1. sal, så der er skjolder på både loft og gulv i et værelse.

Vi anmeldte skaden til vores forsikringsselskab, men de nægter at dække min skade, fordi de ikke kan se, at der er registreret storm på min adresse (jeg bor lige udenfor Ebeltoft). Men der var storm mange andre steder i landet den dag - også i Ebeltoft.

Jeg er nu interesseret i, om de har lov til at afvise min skade, og også gerne, hvor den tætteste målestation er på mit hus – og hvilken vindstyrke der er målt her.

Vh.

Husejeren

Hej husejer

For at din forsikring dækker, skal der have været vindstød på mindst 17,2 meter per sekund. På www.forsikringsvejret.dk kan både du og dit forsikringsselskab tjekke, hvor meget det har blæst på et bestemt tidspunkt på en bestemt adresse.

Som jeg forstår det, har der ikke på Forsikringsvejret været registreret storm i dit nærområde. Men forsikringsselskaberne må ikke afvise din skade udelukkende på baggrund af data fra Forsikringsvejret.dk.

Hvis du mener, at din skade er dækningsberettiget, selvom kriteriet ikke er opfyldt ifølge Forsikringsvejret, må du i stedet søge supplerende oplysninger om vejret i dit nærområde. Du kan fx undersøge, om skadeservicefirmaerne og beredskabet har haft mange udkald til stormskader i dit område, om dine naboer har haft skader, om der har været bragt historier i lokalpressen om storm. Foto- og videodokumentation er også godt til at underbygge din anmeldelse.

Oplysningerne på Forsikringsvejret bliver leveret af DMI. Vi har desværre ikke informationer om målinger på de enkelte målestationer. Jeg kan dog oplyse dig om, at den tætteste vejrstation i dit område er Aarhus Lufthavn.

De bedste hilsner

Foto:  Motortion/Colourbox
Foto: Motortion/Colourbox
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?