Forsikring & Pension

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilke rettigheder man har, når et fly bliver aflyst pga. COVID-19? Ved de, hvor længe man skal vente på en reparation, eller hvornår man kan kræve sin selvrisiko udbetalt, når en anden er skyld i uheldet?
Foto: Ross Parmly/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for september:

Spørgsmål: Hvordan får jeg mine penge tilbage for en aflyst flyafgang?

Hej

Min kæreste og jeg skulle have været på Bali i foråret, men vi kom desværre ikke afsted, fordi flyet blev aflyst pga. COVID-19.

Vi har selv arrangeret rejsen (fly og hotel hver for sig), og vi har stadig ikke fået penge tilbage fra den flyportal, hvor vi har købt flybilletterne igennem. Vi har kontaktet dem utallige gange uden held, og vi har også været i dialog med vores forsikringsselskab. Men vores afbestillingsforsikring dækker ikke i forbindelse med pandemi.

Har I et godt råd til, hvad vi kan gøre?

Globetrotterne

Hej globetrotter

Det er ikke alle afbestillingsforsikringer, som betaler erstatning, hvis rejsen bliver aflyst, eller man ikke kan rejse pga. fx en pandemi. Det skal fremgå af dine forsikringsvilkår eller af forsikringsselskabets hjemmeside.

Når et flyselskab aflyser en afgang, er de forpligtet til at betale beløbet tilbage for rejser, når der er tale om afgange fra Danmark. Hvis du havde haft en afbestillingsforsikring, som dækkede i forbindelse med pandemi, skal du være opmærksom på, at forsikringen normalt kun dækker beløb, som man ikke har ret til at få tilbage fra rejseudbyderen. Dermed ville du altså ikke være sikret erstatning herfra i din situation.

Når det er sagt, kan der være andre muligheder for at få dine penge tilbage, som jeg vil skitsere her.

1) Betalingskort via din bank
Hvis du har betalt rejsen med et betalingskort, fx et MasterCard, kan du kontakte din bank for at høre, om de kan hjælpe. For hvis man ikke har fået leveret den vare, man har betalt for, kan banken muligvis hjælpe med at tilbageføre betalingen eller gøre indsigelse.

Der kan være særlige tidsfrister gældende fra afrejsedatoen afhængigt af betalingskortets art, og de kan have brug for skriftligt svar/afslag fra rejseudbyderen. Derfor er det vigtigt, at du kontakter din bank hurtigt.

2) Klage via til Trafikstyrelsen
Hvis du som passager ikke kan få dine penge retur for en flybillet til en af-lyst afgang, kan du også klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, når du rejser fra Danmark.

Du kan læse mere om muligheden hos Forbrugerrådet Tænk: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-flyrejse-ferie/saadan-klager-du-ved-forsinkelse-eller-aflysning

Jeg håber, at I finder en løsning.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Hvor lang tid må en reparation tage?

Hej Forsikringsoplysning

Mit forsikringsselskab har sagt, at de vil dække en skade på min kogeplade. De vil gerne reparere den, og det er helt ok med mig. Men nu viser det sig, at reservedelen ikke er i Danmark, og at den skal komme helt fra Kina.

Hvor lang tid har mit forsikringsselskab til at udbedre skaden frem for at betale for en helt ny kogeplade?

Den uheldige

Hej uheldige

Der findes ingen faste regler for sagsbehandlings- og reparationstid. En skade bør som udgangspunkt kunne repareres indenfor ”rimelig tid”.

”Rimelig tid” er altid en konkret vurdering, som bl.a. afhænger af, om der er tale om kompliceret reparation/fejl, om det er en standard vare osv.

Ankenævnet for Forsikring har tidligere afgjort kendelser på samme område og givet kunden ret i situationer, hvor reparationstiden var længere end 3-4 måneder. Dvs. at forsikringsselskabet dermed skulle betale for en ny genstand i stedet. Du kan finde relevante kendelser på Ankenæv-nets hjemmeside: https://ankeforsikring.dk.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Hvor længe må vores kaskoforsikring vente med at udbetale vores selvrisiko, når vi ikke selv er skyld i uheldet?

Hej

Nu er det snart 5 måneder siden, at vi fik smadret vores bil i et færdselsuheld, og vi har stadig ikke fået udbetalt vores selvrisiko. Vores bil er kaskoforsikret, og vores forsikringsselskab har vurderet bilen til 19.000 kr. Men vi fik kun de 15.000 kr. udbetalt, fordi vi har en selvrisiko på 4.000 kr.

Er der ikke en paragraf, som vi kan bruge til at udbetale den sidste del af vores erstatning? Det virker helt urimeligt, at vi skal vente så længe, når vi er uden skyld i uheldet.

Hilsen den utålmodige

Hej utålmodige

Det er normalt, at dit forsikringsselskab tilbageholder selvrisikobeløbet, hvis modparten endnu ikke har anerkendt deres erstatningspligt.

Modpartens forsikringsselskab har i princippet tre måneder til at anerkende uheldet, fra dit forsikringsselskab sender deres krav til dem.

Hvis modparten fx ikke har anmeldt uheldet til sit forsikringsselskab endnu, eller der er uenighed om uheldets omstændigheder, dvs. hvordan uheldet er sket, kan det være med til at forsinke sagen. Hvis politiet har været involveret, vil forsikringsselskaberne normalt også have brug for at indhente en rapport herfra for at kunne afgøre, hvem der er skyld i uheldet.

Du skriver ikke, hvor længe siden det er, at dit forsikringsselskab anmeldte kravet til modpartens forsikring, men hvis det er under tre måneder siden, må I desværre væbne jer med tålmodighed lidt endnu.

Hvis det er mere end tre måneder siden, vil jeg anbefale dig at kontakte dit forsikringsselskab for nærmere oplysninger.

De bedste hilsner

Foto: Ross Parmly/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension