Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring
Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.
Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.
Fakta om Forsikringsoplysningen:
Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/
Brevkasse for september:
Spørgsmål: Hvordan får jeg mine penge tilbage for en aflyst flyafgang?
Hej
Min kæreste og jeg skulle have været på Bali i foråret, men vi kom desværre ikke afsted, fordi flyet blev aflyst pga. COVID-19.
Vi har selv arrangeret rejsen (fly og hotel hver for sig), og vi har stadig ikke fået penge tilbage fra den flyportal, hvor vi har købt flybilletterne igennem. Vi har kontaktet dem utallige gange uden held, og vi har også været i dialog med vores forsikringsselskab. Men vores afbestillingsforsikring dækker ikke i forbindelse med pandemi.
Har I et godt råd til, hvad vi kan gøre?
Med venlig hilsen
Globetrotterne
Svar:
Hej globetrotter
Det er ikke alle afbestillingsforsikringer, som betaler erstatning, hvis rejsen bliver aflyst, eller man ikke kan rejse pga. fx en pandemi. Det skal fremgå af dine forsikringsvilkår eller af forsikringsselskabets hjemmeside.
Når et flyselskab aflyser en afgang, er de forpligtet til at betale beløbet tilbage for rejser, når der er tale om afgange fra Danmark. Hvis du havde haft en afbestillingsforsikring, som dækkede i forbindelse med pandemi, skal du være opmærksom på, at forsikringen normalt kun dækker beløb, som man ikke har ret til at få tilbage fra rejseudbyderen. Dermed ville du altså ikke være sikret erstatning herfra i din situation.
Når det er sagt, kan der være andre muligheder for at få dine penge tilbage, som jeg vil skitsere her.
1) Betalingskort via din bank
Hvis du har betalt rejsen med et betalingskort, fx et MasterCard, kan du kontakte din bank for at høre, om de kan hjælpe. For hvis man ikke har fået leveret den vare, man har betalt for, kan banken muligvis hjælpe med at tilbageføre betalingen eller gøre indsigelse.
Der kan være særlige tidsfrister gældende fra afrejsedatoen afhængigt af betalingskortets art, og de kan have brug for skriftligt svar/afslag fra rejseudbyderen. Derfor er det vigtigt, at du kontakter din bank hurtigt.
2) Klage via til Trafikstyrelsen
Hvis du som passager ikke kan få dine penge retur for en flybillet til en af-lyst afgang, kan du også klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, når du rejser fra Danmark.
Du kan læse mere om muligheden hos Forbrugerrådet Tænk: https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigheder/rettigheder-flyrejse-ferie/saadan-klager-du-ved-forsinkelse-eller-aflysning.
Jeg håber, at I finder en løsning.
Bedste hilsner
Forsikringsoplysningen
Spørgsmål - Hvor lang tid må en reparation tage?
Hej Forsikringsoplysning
Mit forsikringsselskab har sagt, at de vil dække en skade på min kogeplade. De vil gerne reparere den, og det er helt ok med mig. Men nu viser det sig, at reservedelen ikke er i Danmark, og at den skal komme helt fra Kina.
Hvor lang tid har mit forsikringsselskab til at udbedre skaden frem for at betale for en helt ny kogeplade?
Mvh
Den uheldige
Svar:
Hej uheldige
Der findes ingen faste regler for sagsbehandlings- og reparationstid. En skade bør som udgangspunkt kunne repareres indenfor ”rimelig tid”.
”Rimelig tid” er altid en konkret vurdering, som bl.a. afhænger af, om der er tale om kompliceret reparation/fejl, om det er en standard vare osv.
Ankenævnet for Forsikring har tidligere afgjort kendelser på samme område og givet kunden ret i situationer, hvor reparationstiden var længere end 3-4 måneder. Dvs. at forsikringsselskabet dermed skulle betale for en ny genstand i stedet. Du kan finde relevante kendelser på Ankenæv-nets hjemmeside: https://ankeforsikring.dk.
De bedste hilsner
Forsikringsoplysningen
Spørgsmål - Hvor længe må vores kaskoforsikring vente med at udbetale vores selvrisiko, når vi ikke selv er skyld i uheldet?
Hej
Nu er det snart 5 måneder siden, at vi fik smadret vores bil i et færdselsuheld, og vi har stadig ikke fået udbetalt vores selvrisiko. Vores bil er kaskoforsikret, og vores forsikringsselskab har vurderet bilen til 19.000 kr. Men vi fik kun de 15.000 kr. udbetalt, fordi vi har en selvrisiko på 4.000 kr.
Er der ikke en paragraf, som vi kan bruge til at udbetale den sidste del af vores erstatning? Det virker helt urimeligt, at vi skal vente så længe, når vi er uden skyld i uheldet.
Hilsen den utålmodige
Svar:
Hej utålmodige
Det er normalt, at dit forsikringsselskab tilbageholder selvrisikobeløbet, hvis modparten endnu ikke har anerkendt deres erstatningspligt.
Modpartens forsikringsselskab har i princippet tre måneder til at anerkende uheldet, fra dit forsikringsselskab sender deres krav til dem.
Hvis modparten fx ikke har anmeldt uheldet til sit forsikringsselskab endnu, eller der er uenighed om uheldets omstændigheder, dvs. hvordan uheldet er sket, kan det være med til at forsinke sagen. Hvis politiet har været involveret, vil forsikringsselskaberne normalt også have brug for at indhente en rapport herfra for at kunne afgøre, hvem der er skyld i uheldet.
Du skriver ikke, hvor længe siden det er, at dit forsikringsselskab anmeldte kravet til modpartens forsikring, men hvis det er under tre måneder siden, må I desværre væbne jer med tålmodighed lidt endnu.
Hvis det er mere end tre måneder siden, vil jeg anbefale dig at kontakte dit forsikringsselskab for nærmere oplysninger.
De bedste hilsner
Forsikringsoplysningen
Nøgleord
Billeder
Links
Information om Forsikring & Pension
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Land Rover og BMW ligger i top, når det gælder antallet af skader.26.3.2024 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Det bilmærke med flest skader i 2023 i forhold til, hvor mange af dem der findes i Danmark, er Land Rover, mens Porsche har de dyreste skader. Det viser nye tal fra F&P – forsikrings- og pensionsbranchen. Forsikringsselskabernes udgifter til reparationer løb op i 4,9 mia.
F&P foreslår milliardløft til at forebygge klimaskader22.3.2024 06:56:14 CET | Pressemeddelelse
Alene i 2023 førte det voldsomme vejr til klimaskader i Danmark for 3 mia. kroner. De danske investeringer til at håndtere klimaforandringerne skal op i et helt andet niveau, hvis vi skal undgå massive problemer med vandskader og højtstående grundvand - og i værste fald danske boliger, der ikke kan forsikres fremover.
Overshoot Day - brugte reservedele kan hjælpe os med at mindske klimabelastningen16.3.2024 08:17:07 CET | Pressemeddelelse
Allerede i dag har Danmark brugt den mængde ressourcer, kloden kan nå at genskabe for hele 2024. Vi skal genbruge mere for at passe på klimaet, lyder det fra forsikringsbranchen – også når vi reparerer bilerne efter skader.
Den nye AI-forordning må ikke ende med at bremse innovationen13.3.2024 12:50:58 CET | Pressemeddelelse
Ros fra forsikrings- og pensionsbranchen til EU’s nye regler for kunstig intelligens. Men branchen er spændt på, om reglerne vil bidrage til mere ansvarlig brug af kunstig intelligens – eller lægge bånd på brugen af AI.
Vigtig melding fra statsministeren om styrket forsvar13.3.2024 10:12:37 CET | Pressemeddelelse
Statsminister Mette Frederiksen (S) har på et pressemøde meldt klart og markant ud om regeringens vilje til at løfte det danske forsvar. Samtidig sender hun en vigtig invitation til pensionsbranchen om at se positivt på forsvarsinvesteringer. Forsikrings- og pensionsbranchen, F&P, hilser statsministerens melding velkommen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum