Forsikring & Pension

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på ved kør selv-ferie i udlandet? Ved de, om man kan få erstatning, hvis man bliver påkørt af en speed pedelec (hurtig el-cykel) uden forsikring, eller hvilken forsikring der dækker, hvis vinkøleskabet kortslutter?
Foto: Darwin Vegher/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for juli:

Spørgsmål: Hvad skal vi være opmærksom på, når vi kører på sommerferie i vores egen bil?

Hej Forsikringsoplysning

Vi er en familie, som skal til Frankrig i sommerferien. Egentlig skulle vi have fløjet derned, men pga. coronavirus har vi valgt at køre derned i vores egen bil.

Og nu er vi pludselig kommet til at tænke på, om der kan være noget, vi har glemt i forhold til vores bilforsikring og hele situationen med coronavirus. Hvordan er vi fx dækket, hvis vi bliver påkørt, eller hvis vores bil går i stykker på vej til Frankrig, eller når vi er dernede?

Vh.

Kør selv-bilisterne

Hej kør selv-bilister

Jeg tror, at der kan være mange som jer, der har valgt at køre til udlandet i jeres egen bil pga. stor usikkerhed og mange forskellige indrejseregler i internationale lufthavne.

Hvis jeres bil er kaskoforsikret, indeholder den også redningshjælp i udlandet, typisk Rødt Kort-ordningen, som de fleste forsikringsselskaber er med i, eller en lignende redningsordning. Dermed er I fx sikret vejhjælp ved uheld eller kørselsstop samt betaling af nødvendige udgifter til ekstra overnatning eller lånebil. I kan læse mere om Rødt Kort-ordningen på SOS International’s hjemmeside.

Jeres bilforsikring dækker altså som normalt, så længe skaden sker indenfor EU/EØS. Bliver I involveret i en ulykke eller et uheld i udlandet, kan I kontakte SOS International eller en tilsvarende alarmcentral, hvis jeres forsikringsselskab ikke er med i Rødt Kort-ordningen.

Inden I tager på ferie, er det en god ide at få styr på telefonnummeret til alarmcentralen. I kan med fordel også hente den gratis app ”Rødt Kort”.

Hvis I ikke har en kaskoforsikring på jeres bil, er det en god ide at købe et særskilt redningsabonnement, så I kan få hjælp i udlandet, ligesom I skal være opmærksomme på, at eventuelle skader på jeres egen bil ikke er dækket af jeres forsikring. Bilens ansvarsforsikring dækker naturligvis fortsat, hvis I er skyld i et uheld, og I bliver mødt med et erstatningskrav fra en anden bilist.

Rigtig god ferie.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Hvordan er jeg stillet, hvis jeg bliver påkørt af en speed pedelec uden forsikring?

Hej,

Mine kollegaer har for nylig gjort mig opmærksom på, at folks almindelige ansvarsforsikring ikke dækker, når man investerer i en speed pedelec – de her hurtige el-cykler, som kan køre optil 45 km/t. Og at mange speed pedelec-ejere ikke husker at købe den ansvarsforsikring, som de skal ifølge loven.

Så nu tænker jeg, hvordan stiller det mig og speed pedelec-ejeren, hvis jeg bliver involveret i en ulykke? Jeg synes, det allerede har været tæt på nogle gange.

Mine kolleger mener nemlig ikke, at jeg har mulighed for at få erstatning, hvis jeg kommer til skade eller får ødelagt mine ting, når ejeren ikke er forsikret. For selv om speed pedelec-ejeren i givet fald kan komme til at skylde mig en masse penge, er der ingen garanti for, at ejeren rent faktisk kan betale erstatning til mig. Har de ret?

Mvh.

Den nysgerrige

Hej nysgerrige

Dine kollegaer har helt ret i, at en almindelig indbo-/ansvarsforsikring ikke dækker skader under kørsel på en speed pedelec, og at det derfor er lov-pligtigt at købe en særlig ansvarsforsikring.

Vi har desværre ingen tal for, hvor mange som undlader eller glemmer at købe den lovpligtige ansvarsforsikring, når det kommer til speed pe-delecs, fordi de i øjeblikket er uindregistreret.

Men når der er tale om et motorkøretøj eller en speed pedelec, er man som skadelidte (tilskadekommen) altid sikret en erstatning i forbindelse med en ulykke, selvom ejeren ikke har en forsikring. Det sker via DFIM, som er en garantifond for uforsikrede skader.

Derfor er det korte svar på dine spørgsmål, at man skal anmelde uheldet til DFIM, som vil behandle sagen, hvis ejeren er uforsikret.

Udover en bøde for at køre uforsikret, risikerer speed pedelec ejeren dog også efterfølgende at blive mødt med et økonomisk krav fra DFIM, hvis de betaler erstatning til en tilskadekommen.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Er mit vinkøleskab dækket af min indbo- eller husforsikring?

Hej

Kan I fortælle mig, om et vinkøleskab er dækket af min indboforsikring?

Mit forsikringsselskab siger, at det er min husforsikring, der skal dække, hvis mit køleskab fx kortslutter. Men jeg kender da ikke nogen, der vil efterlade sit vinkøleskab i forbindelse med flytning. Det er jo for det meste et skab, man har stående i et værelse i hjørnet eller i kælderen. Og det må tale for, at det er min indboforsikring, som skal dække.

Det skal siges, at jeg har forsikringerne i hver sit forsikringsselskab, og at jeg har en væsentlig højere selvrisiko på min husforsikring.

Vinentusiasten

Hej vinentusiast

I princippet kan hårde hvidevarer være omfattet af såvel en husforsikring som en indboforsikring (medmindre de er direkte undtaget), hvis de kortslutter.

I praksis bliver hårde hvidevarer dog fortrinsvist dækket på en husforsikring. Det skyldes bl.a., at forsikringsbranchen har indgået en administrativ aftale om, at hårde hvidevarer skal dækkes på husforsikringen, når denne findes af hensyn til dobbeltforsikring. Du kan finde og læse mere i fordelingsvejledningen (side 15) på Forsikring & Pensions hjemmeside.

Du er, som forsikringskunde, ikke bundet af en sådan aftale. Men det kan være årsagen til, at dit forsikringsselskab har sagt, som de har. Du har med andre ord lov til at anmelde en eventuel skade, som er dækket af begge forsikringer, til hvem af dem, du ønsker. Udover at din selvrisiko kan være forskellig, kan der også gælde forskellige regler for afskrivning alt efter, hvor gammelt køleskabet er.

Hvis en skade er dækket af to forsikringer, hæfter begge forsikringsselskaber som om, at de var eneforsikret, og de må efterfølgende fordele ansvaret mellem sig efter Forsikringsaftalelovens regler.

De bedste hilsner

Foto: Darwin Vegher/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.