Forsikring & Pension

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man har krav på erstatning, hvis man kommer til skade på andres trampolin? Ved de, om forsikringen dækker et cykeltyveri, hvis man ikke har købskvitteringen, eller hvordan en robotplæneklipper er dækket?
Foto: Colourbox

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for maj:

Spørgsmål: Kan man kræve erstatning efter en ulykke på andres trampolin?

Hej

Inden jeg spørger mit forsikringsselskab, vil jeg stille et spørgsmål til jer forsikringseksperter i håb om et svar og godt råd.

Min datter har hoppet på en sænket trampolin i en have, hvor der ikke var gravet nok jord ud nedenunder. Hun kom til skade, og hun har nu i et år fået hjælp hos en fysioterapeut, som vores ulykkesforsikring har betalt.

Nu mener vores fysioterapeut, at min datters skade kræver en anden behandling, og hun er derfor gået i gang hos en kiropraktor. Dækningen på vores egen forsikring er opbrugt. Og nu vil jeg høre, om ejermanden af havetrampolinen mon kan bruge sin forsikring til at dække de udgifter, der kommer, da det skete i vedkommendes have?

Som bonusinfo kan jeg oplyse, at min datter passede børn i den pågældende have.

Mvh.

Moderen

Hej moder

Om trampolinejerens forsikring kan være forpligtet til at betale din datters behandlingsudgifter til kiropraktor, er en konkret vurdering. Desuden kan der være mulighed for at få erstatning via Arbejdsmarkedets Erhvervssikring, når ulykken er sket under børnepasning.

Vi har ikke mulighed for at træffe en konkret afgørelse, men jeg kan ridse hovedreglerne op for dig.

Skader sket under arbejde (arbejdsskade)
Du skriver, at ulykken er sket under børnepasning, og det er en vigtig detalje. Når man passer børn for andre, er man faktisk omfattet af Arbejdsskadeloven – også selvom den, man passer børn for, ikke er forpligtet til at købe en arbejdsforsikring ved privat medhjælp i hjemmet (under 400 timer om året).

Normalt skal enhver arbejdsskade dog anmeldes senest et år efter, at skaden er sket. I få tilfælde kan der ud fra en konkret vurdering være mulighed for at se bort fra denne frist, men kun hvis en række kriterier er opfyldt. I bør derfor først anmelde uheldet til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring på deres hjemmeside: www.aes.dk.

Trampolinejerens forsikring
Når man hopper på andres trampolin, sker det som hovedregel på eget ansvar. Kun i situationer, hvor ejeren har en særlig instruktionspligt, fx skoler og sportsklubber, eller hvis man kan bevise, at skaden er sket pga. ejerens fejl og forsømmelser, kan ejerens forsikring komme i spil. Her har det bl.a. betydning, hvordan ulykken er sket, og om det skyldes den manglende udgravning.

Hvis ikke I kan få skaden dækket hos AES, vil jeg foreslå jer at kontakte ejeren og bede ham/hende om at anmelde skaden til sin husforsikring, som også indeholder en ansvarsforsikring.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Kan jeg få erstattet min cykel, når jeg har mistet min kvittering?

Hej med jer

Jeg har fået stjålet min cykel, og jeg ser nu, hvor jeg skal anmelde tyveriet til min forsikring, at jeg skal medsende kvitteringen på min cykel.

Da cyklen er fra 2014, og jeg er flyttet et par gange siden, er kvitteringen gået tabt. Det var ikke en vildt dyr cykel, men den kostede alligevel omkring 6.000 kr., og jeg kan oplyse mærket – Kildemoes, men ikke modellen. Jeg har også et foto af den.

Kan jeg få erstatning for min cykel, selvom jeg mangler kvitteringen?

Hilsen cykelejeren

Hej cykelejer

Når du anmelder et tyveri, skal du kunne sandsynliggøre, at du har haft den anmeldte cykel.

Selvom en kvittering er en af de letteste måder at gøre det på, er der andre former for dokumentation. Det kan fx være et foto eller et garantibevis.

Desuden skal du kunne oplyse stelnummer og dokumentere, at den har været låst med en godkendt lås for at få erstatning. Du skal også oplyse cyklens stelnummer, når du anmelder tyveriet til politiet.

Og faktisk fortæller bogstavkombinationen i cyklens stelnummer typisk også alderen og mærket på cyklen. Et stelnummer er nemlig bygget op omkring 3 elementer:

1. Fabrikant navn
  2. Unikt serienummer
  3. Årstal for produktionen

Hvis du både har stelnummeret og et billede, er der derfor mulighed for, at du kan få erstattet din cykel, selvom du har mistet din kvittering.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Er en robotplæneklipper dækket af min sommerhusforsikring?

Til Forsikringsoplysningen

Jeg har et sommerhus, og jeg er ved at anskaffe mig en robotplæneklipper dertil, da vi ikke kommer der hver weekend. Det ville være rart ikke altid at skulle slå græs som det første, når man ankommer.

Er den dækket som en almindelig græsslåmaskine af min forsikring på sommerhuset?

Venlige hilsner

Sommerhusejeren

Hej sommerhusejer

Robotplæneklippere er blevet et hit, og jeg kan godt forstå, at du overvejer at investere i én.

De fleste sommerhusforsikringer indeholder også en dækning for fast indbo i sommerhuset. Her vil en robotplæneklipper normalt være omfattet.

Du skal dog være opmærksom på, at der kan gælde særlige grænser for, hvor dyr din plæneklipper må være, dvs. hvor meget din forsikring højst erstatter, og så er det ikke alle skader, som forsikringen dækker.

Tyveri
De fleste sommerhusforsikringer dækker kun hærværk og simpelt tyveri, dvs. tyveri udenfor bygning, når du overnatter i dit sommerhus. Det kan være en udfordring, da plæneklipperen ofte også vil køre rundt udenfor, når du ikke opholder dig i sommerhuset. Nogle selskaber har derfor også indført særlige regler, så forsikringen alligevel dækker i sommerperioden, selvom huset er ubeboet. Det skal i givet fald stå i dine forsikringsvilkår, hvad der er dækket og i hvilken periode, da det kan variere fra forsikring til forsikring.

For at undgå tyveri, kan du overveje, om det er nødvendigt at have den kørende, når du ikke er i dit sommerhus. Alternativt kan du gemme ladestationen væk, når du ikke er i der. Det afhænger selvfølgelig af, hvor ofte du er der, og hvor længe den kan holde strøm. Du kan også gøre brug af plæneklipperens alarm- og kodemuligheder samt mærke den.

Vejrskader
Din forsikring dækker ikke skader efter storm eller regnvejr på udendørs ting. Mange forsikringer dækker heller ikke kortslutningsskader på apparater, som kun er til udendørs brug. Derfor er det en god ide at beskytte den mod skader ved ikke at lade den køre i fx tordenvejr, storm og voldsomt regnvejr. I nogle forsikringsselskaber kan du også købe en udvidet elektronikforsikring, som dækker fx kortslutning og funktionsfejl.

Jeg vil anbefale dig at tjekke dine forsikringsvilkår eller spørge dit forsikringsselskab, hvad der gælder for din sommerhusforsikring, så du er sikker på, hvordan din nye investering er dækket.

De bedste hilsner

Foto: Colourbox
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Information om Forsikring & Pension

Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1

41919101http://www.forsikringogpension.dk

F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.

Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension

Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension