Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man ikke holder huset tilstrækkeligt opvarmet? Hvad man skal tænke over, hvis man oplader fx telefon om natten? Og hvordan ejerskifteforsikringen dækker, hvis man opdager en skade, mens man er i gang med at renovere?
Colourbox - Interpas

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for juli:

Spørgsmål - Hvis vi lukker en del af vores ned hen over vinteren, vil vores forsikring så dække, hvis der sker en skade?

Hej

Min kone og jeg bor i et stort, ældre hus og overvejer derfor, at lukke ned og slukke for varmen i en del af huset hen over vinteren.

Er der noget vi skal være opmærksomme på i den forbindelse? Hvordan står vi, hvis der skulle opstå skader i rummene hen over vinteren?

Ægteparret

Hej Ægtepar

Vi forstår godt jeres tanke. Det er fristende at lukke nogle rum ned, hvis man ikke bruger dem.

Man kan også sagtens gøre det, hvis man tager sig nogle forholdsregler. Det er vigtigt, at temperaturen ikke kommer under 16-18 grader, og at luftfugtigheden ikke er over 70 i rummene, da det giver risiko for skimmelsvamp. Derudover er det en god idé jævnligt at lufte ud i rummene.

Skimmelsvamp i sig selv er ikke dækket af husforsikringen, og man skal derfor selv sørge for at fjerne det, hvis det skulle opstå.

Skader opstået på grund af manglende opvarmning er heller ikke dækket af forsikringen. Derfor er det vigtigt, at man løbende holder øje med rummene, så temperaturen ikke pludselig falder eller luftfugtigheden stiger. Det kan være en god idé at have et termometer og et hygrometer i rummet, så man løbende kan tjekke begge dele.

I kan læse mere om her, hvad man skal være opmærksom på:

Luk en del af boligen af om vinteren - godt eller skidt? (bolius.dk)

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Dækker forsikringen, hvis der går ild i en mobiltelefon mens den lader op?

Kære Brevkasse

Man hører ofte om elektroniske devices – telefon, tablets, computere – der bryder i brand under opladning. Nogle gange skyldes det en fejl i opladeren, men kan det også ske, selvom opladeren ikke fejler noget?

Hvordan dækker forsikringen, hvis det sker, og hvad kan man gøre for at sikre sig imod det? Strømmen er ofte billigst om natten, og derfor oplader vi tit forskellige devices om natten. Men det kan jo ende forfærdeligt, hvis de bryder i brand, når vi ligger og sover.

De bekymrede

Kære bekymrede

Indbo- og husforsikringen dækker brand medmindre man har handlet groft uagtsomt. Det har man ikke, hvis man på almindelig vis har sat sine forskellige devices til opladning.

Det er rigtigt, at der er risiko for, at en telefon og andre devices bryder i brand under opladning. Det kan skyldes fejl i opladeren, men det kan også ske, fordi genstanden bliver så varm, at den antænder omgivelserne. Det kan derfor gå rigtig galt, hvis telefon eller tablet ligger i sengen eller sofaen, mens den lader op. En seng eller en sofa er letantændelige materialer, og der er risiko for, at ilden hurtigt får fat og breder sig.

Vi anbefaler, at I oplader jeres devices på fx køkkenbordet, væk fra letantændeligt materiale, og at I opsætter røgalarm forskellige steder i boligen. På den måde bliver I hurtigt gjort opmærksomme på branden og kan gribe ind og minimere risikoen for, at branden breder sig, selvom det fx skulle ske om natten. Vi anbefaler også at bruge opladere, der er CE-mærkede

På Sikkerhedsstyrelsens hjemmeside kan man se, hvor hurtigt det kan gå galt, hvis man oplader en telefon i sengen

Styrelser i fælles opråb: Oplad aldrig telefonen i sengen | Sikkerhedsstyrelsen

Find gode råd om røgalarmer på Beredskabsstyrelsens hjemmeside.

Røgalarmer (brs.dk)

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Hvorfor vil ejerskifteforsikringen ikke dække nye loftsplader, når der er konstateretv en fugtskade mellem taget og 1. salen?

Hej Forsikringsoplysningen

For et par måneder siden købte vi hus og købte i den forbindelse en ejerskifteforsikring. Der er trælofter i hele huset, som vi gerne vil udskifte til gips. I den forbindelse opdager vi, at der har været en utæthed i taget, som har medført fugtskader mellem tag og loftspladerne på 1. sal. Det ser ud til, at utætheden er repareret, men man har ikke fjernet fugten, og derfor er der råd i spærene.

Forsikringsselskabet vil gerne udbedre skaderne efter fugten, men de siger, at da vi var i gang med at udskiftet loftet, så skal vi selv betale for nye loftsplader m.v.

Kan det være rigtigt?

De nye husejere

Hej Husejere

Ejerskifteforsikringen dækker ikke udgifter til planlagt renovering. Det betyder, at når I allerede har revet det gamle loft ned for at sætte fx gipslofter op, så dækker forsikringen kun merudgifter til reparation af fugtskaden. Den dækker ikke de udgifter, som I alligevel skulle betale i forbindelse med renoveringen, dvs. jeres udgift til gipsplader, spartelmasse, filt osv.

Det er derfor rigtigt, når de siger, at de vil udbedre fugtskaderne, men at I selv skal betale for det nye gipsloft.

Colourbox - Interpas