Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om indbo- og rejseforsikringen dækker udeboende børn? Hvilken forsikring der dækker, hvis dit barn kommer til skade i børnehaven? Og hvordan man er dækket, hvis man kommer til at køre ind i sin egen bil?
Colourbox - Daniel Daxenbichler

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for august:

Spørgsmål - Vores datter flytter hjemmefra. Skal hun købe sin egen indboforsikring?

Kære Brevkasse

Vores datter på 18 år starter på en videregående uddannelse om lidt og flytter i den forbindelse på kollegie.

Dækker vores indboforsikring fortsat hende, eller skal hun have sin egen? Og hvad med rejseforsikring, skal hun også have sin egen der?

Forældrene

Kære Forældre

Det kan være forskelligt, hvordan de enkelte selskaber dækker udeboende børn.

Nogle selskaber dækker udeboende børn, til de bliver 18 år, og nogle selskaber dækker, indtil barnet fylder 21 år, hvis barnet bor alene. Jeg vil derfor anbefale, at I kontakter jeres forsikringsselskab for at høre, hvordan jeres datter er dækket, og hvornår hun skal købe sin egen forsikring

Rejseforsikringen dækker som udgangspunkt dem, der bor på samme folkeregisteradresse. Som med indboforsikringen er der selskaber, der dækker udeboende børn til de bliver 18 år eller 21 år, men I skal være opmærksomme på, at det kan være et krav, at I er med på rejsen.

Hvis jeres datter har brug for nye forsikringer, vil jeg anbefale hende at bruge Forsikringsguiden.dk Forsikringsbehov - Hvilke forsikringer skal du have? Test her (forsikringsguiden.dk).

Forsikringsguiden er en sammenligningsportal udviklet af F&P i samarbejde med Tænk. Her kan hun nemt sammenligne pris og dækning hos en lang række forsikringsselskaber.

Spørgsmål: Min søn er faldet i børnehaven og har slået sine tænder løse. Hvilken forsikring skal vi melde det til?

Hej

Min søn har været så uheldig, at han er faldet i børnehaven og har slået sine tænder. Begge fortænder er lidt løse, men tandlægen mener, at de nok skal sætte sig fast igen. Tandlægen kan dog ikke sige, om der er sket skade på de blivende tænder, der kommer frem senere.

Skaden skete ved, at han kørte ned i et hul på legepladsen. Hullet er der stadigvæk, så det kan derfor ske igen. Børnehaven siger, at de har givet besked videre til kommunen, men de ved ikke, om eller hvornår det bliver ordnet.

Skal vi melde det til hans egen ulykkesforsikring, eller skal det meldes til børnehavens forsikring?

Den tvivlende

Hej Tvivlende

Øv hvor uheldigt.

Indtil han bliver 18 år, er det den kommunale tandpleje, der vil stå for tandbehandlingen.

Ofte kan eventuelle skader først færdigbehandles, når barnet er fyldt 18 år og det er derfor vigtigt, at I anmelder skaden til hans ulykkesforsikring med det samme. Hvis der bliver behov for behandling, efter han er fyldt 18 år, så vil ulykkesforsikringen gå ind og dække.

Forsikringsselskabet registrerer derfor i første omgang jeres henvendelse og gør først noget, hvis der bliver behov for behandling senere.

Ud fra det, du skriver, mener jeg ikke, at børnehaven eller kommunen kan gøres ansvarlig for skaden. Men det er klart, at de skal sørge for at udbedre hullet, så børnene ikke kan komme til skade, når de leger på legepladsen.

Spørgsmål - Jeg har påkørt min egen private bil med min firmabil, men mit forsikringsselskab vil ikke rette kravet mod firmabilens ansvarsforsikring. Hvorfor ikke?

Hej Forsikringsoplysningen

Forleden dag da jeg bakkede min firmabil ud af vores indkørsel, var jeg så uheldig, at jeg ramte min kones bil. Bilen er registreret i mit navn, og den er kaskoforsikret.

Firmabilen er selvfølgelig registreret til firmaet, men mit forsikringsselskab siger, at skaderne skal behandles som to individuelle kaskoskader og vil ikke rette krav mod firmabilens ansvarsforsikring. De siger, at der er tale om identifikation, og at man ikke kan blive gjort ansvarlig for skader på egne ting.

Hvad betyder det? Jeg ejer jo ikke firmabilen, og hvorfor skal jeg straffes på min egen forsikring, når de kan rette kravet mod ansvarsforsikringen på firmabilen?

Den forvirrede

Hej Forvirrede

Sikke en uheldig situation.

Når begge biler er kaskoforsikret, så har dit forsikringsselskab ret i, at sagen skal behandles som to kaskoskader og med betaling af to gange selvrisiko. Det betyder, at man skal anmelde skaderne til hver sin kaskoforsikring

Selvom firmabilen ikke er ejet eller registreret til dig, så er det din handling man kigger på, når man skal afgøre sagen. Når det er dig, der kører firmabilen, så er det dig, der efter færdselsloven, gøres ansvarlig for eventuelle skader, der forvoldes med firmabilen. Normalt vil firmabilens ansvarsforsikring dække skader, som du forvolder, men fordi du også ejer den anden bil, så sker der det, der forsikringsteknisk hedder identifikation.

Når der sker identifikation mellem dig og firmabilens ejer - og du samtidig ejer den bil, du rammer - så er det ikke muligt at rette kravet mod firmabilens ansvarsforsikring. Årsagen til det er, at man ikke kan blive ansvarlig over for sig selv. Det vil være det samme, hvis I fx har to biler i husstanden, og man uheldigvis får påkørt den ene bil med den anden bil.

Colourbox - Daniel Daxenbichler