Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan afbestillingsforsikringen dækker, hvis man rejser flere familier sammen? Hvordan indboforsikringen dækker, hvis man lejer sin lejlighed ud? Og hvad man skal være opmærksom på, hvis man køber en vandscooter?
Unsplash - jeshoots.com

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for juli:

Spørgsmål - Vi har inviteret hele familien på ferie, men hvad nu hvis en af os bliver syge inden afrejse?

Hej Brevkasse

Min kone og jeg har inviteret vores døtre, svigersønner og børnebørn to uger til Thailand i efteråret. Det er os, der har købt og betalt hele rejsen.

Alle tre familier har egen årsrejseforsikring og afbestillingsforsikring, men hvad nu hvis en af os bliver syge eller kommer til skade, så vi ikke kan komme afsted. Er det så vores afbestillingsforsikring, der skal dække? Eller skal alle tre melde det til egen forsikring?

Og hvad nu, hvis det fx er alvorlig sygdom eller dødsfald i vore svigersønners familie? Vil det så være omfattet af vores afbestillingsforsikring?

Bedsteforældrene

Hej Bedsteforældre

Der kan være forskel på, hvordan afbestillingsforsikringen dækker. Man er derfor nødt til at undersøge det med sit eget forsikringsselskab.

Nogle selskaber dækker afbestilling for hele gruppen, hvis det er betaler – i dette tilfælde jer – der bliver syge, kommer til skade eller der sker en anden dækningsberettiget afbestillingsgrund. I andre selskaber gælder, at det skal anmeldes på den enkelte rejsedeltagers egen afbestillingsforsikring.

Hvis der sker noget i jeres svigersøns familie, så vil jeres datter, svigersøn og børn kunne anmelde det til deres egen afbestillingsforsikring. Men resten af gruppen/familien vil oftest ikke kunne opnå dækning på deres egen afbestillingsforsikring af den årsag.

Afhængig af rejsens pris kan I undersøge muligheden for at købe en gruppeafbestillingsforsikring for den enkelte rejse, men der kan være krav om, at den skal købes samtidig eller i umiddelbar forlængelse af køb af rejsen.

Spørgsmål: Jeg har fået stjålet en guldhalskæde af min lejer. Dækker min indboforsikring det?

Hej

Jeg lejer min lejlighed ud gennem Airbnb og tager normalt altid mine mest værdifulde ting med, når der kommer lejere. Sidste gang glemte jeg desværre en guldhalskæde, som jeg har arvet efter min mormor. Udover affektionsværdien så var den også ret værdifuld.

Halskæden lå i en lille æske bagerst i en kommode, så lejeren har virkelig ledt efter noget af værdi. Jeg har kontaktet Airbnb, men de vil ikke dække det. Jeg har udvidet min egen indboforsikring til at dække ved udlejning, men de afviser også at dække.

Hvad gør jeg?

Den glemsomme

Hej glemsomme

Øv en ærgerlig oplevelse.

Udlejningsdækningen på din indboforsikring dækker bl.a. tyveri under udlejning, men den undtager desværre tyveri af smykker, ure, guld og sølv samt penge.

Det er derfor korrekt, når forsikringsselskabet afviser at dække tyveriet. Jeg tænker umiddelbart, at Airbnb har samme begrænsning vedrørende tyveri af fx smykker. Derfor afviser de også kravet.

Spørgsmål - Jeg har købt en vandscooter. Hvad skal jeg være opmærksom på i forhold til forsikring?

Kære Forsikringsoplysningen

Jeg har købt en brugt vandscooter og vil høre, hvad jeg skal være opmærksom på i forhold til forsikring.

Planen er, at både jeg og mine store drenge vil bruge vandscooteren, men jeg er i tvivl, om vi alle skal på kursus, inden vi må bruge vandscooteren?

Kan I hjælpe?

Den nye på havet

Kære nye på havet

I maj 2018 ændrede man Søfartsloven og gjorde ansvarsforsikringen lovpligtig for bl.a. vandscootere. Tidligere var det frivilligt og op til en selv, hvordan man ønskede at forsikre sig. Men efter nogle frygtelige ulykker i Københavns Havn, valgte man at ændre loven og gøre ansvarsforsikringen lovpligtig for visse søfartøjer.

Man skal være minimum 16 år og have bestået en vandscooterprøve, før man må sejle vandscooteren.

Både vandscooterbevis og certifikat som dokumentation for, at vandscooteren er ansvarsforsikret, skal medbringes under sejlads.

Unsplash - jeshoots.com