Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om ulykkesforsikringen dækker, hvis man kommer til skade, mens man hjælper genboen med at klippe hæk? Hvad man skal være opmærksom på, hvis man har en dyr cykel og den bliver stjålet? Og om kaskoforsikringen dækker, hvis man en potentiel køber ikke kommer tilbage med bilen efter en prøvetur?
Foto: Colourbox - #251781

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på mail fo@fogp.dk, telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for juni:

Spørgsmål - Jeg faldt ned af stigen, mens jeg klippede hæk. Hvordan dækker min forsikring?

Kære Brevkasse

I weekenden hjalp jeg min genbo med at klippe hæk og var så uheldig at falde ned af en stige og brække armen. Der er tale om et kompliceret brud i albueleddet. Lægen nævnte, at det i værste fald kan give vedvarende problemer med bevægeligheden.

Er det min egen ulykkesforsikring, der skal dække, eller er det genboens forsikring. Det var jo ham, jeg hjalp?

Den uheldige

Kære uheldige

Sikke en ærgerlig oplevelse.

Du skal anmelde det til din egen heltidsulykkesforsikring, som dækker, hvis du skulle være så uheldig at få et varigt mén af ulykken. Der kan gå op til et år efter ulykken, før det kan konstateres, om du har fået varigt mén eller ej.

Din ulykkesforsikring dækker også behandlingsudgifter til fx fysioterapeut og kan have det, der hedder en strakserstatning, som udbetaler en kontanterstatning fx ved en brækket arm.

For at man kan gøres erstatningsansvarlig for en skade, så skal man have udvist en vis form for fejl eller forsømmelse. Selvom skaden er sket, fordi du hjalp din genbo, så kan han ikke gøres direkte erstatningsansvarlig.

Derimod er det muligt, at du kan få erstatning fra Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES), da skaden er sket under en ”vennetjeneste”. Du bør derfor også bede din nabo anmelde skaden på AES.dk eller selv gøre det. Du kan læse mere om erstatning for vennetjenester på AES’s hjemmeside og i vores pjece vennetjenester_og_forsikring.pdf (fogp.dk).

Spørgsmål: Jeg har fået stjålet min dyre racercykel, men mit forsikringsselskab afviser, fordi jeg ikke kan oplyse stelnummeret. Hvad gør jeg?

Hej

Jeg har haft indbrud i min garage, og tyven har stjålet min 1 år gamle racercykel til en værdi af 55.000 kr.

Cyklen er købt i Tyskland, og mit forsikringsselskab afviser kravet, fordi cyklen ikke har et dansk stelnummer. Samtidig siger de, at jeg ikke har en udvidet cykeldækning. Selv hvis der havde været et dansk stelnummer, ville jeg kun fået en erstatning på maks. 13.000 kr.

Kan det være rigtigt? Hvad skulle jeg have gjort?

En ærgerlig cykelrytter

Hej cykelrytter

Det er rigtigt, at forsikringsselskaberne stiller krav om, at man skal oplyse stelnummeret både til dem og til politiet, når man anmelder tyveri af en cykel.

Når man køber en cykel i udlandet, så mangler den et dansk stelnummer, som nogle selskaber kræver, at cyklen har. Det kan man få på alle danske politistationer. Det er en label som påføres som label under et lag klar lak. Man kan også får indgraveret stelnummeret i stellet.

De fleste selskaber har en standarddækning på 10-15.000 kr. pr. cykel. Derfor er det vigtigt, at man tjekker med sit forsikringsselskab, når man køber en dyr cykel. Yderligere dækning kan kræve en udvidelse af forsikringen. Man skal også være opmærksom på, at det kræver en særlig cykeldækning, hvis man gerne vil være dækket, hvis man er så uheldig at vælte og beskadige cyklen, eller taber den under transport.

Spørgsmål - Min ven fik stjålet sin bil under en prøvetur. Hvorfor vil forsikringsselskabet ikke dække?

Hej Forsikringsoplysningen

Jeg så jeres indslag i TV2 Lorry, hvor en mand havde fået stjålet sin bil under en prøvetur. Nu har jeg et spørgsmål.

Min ven oplevede noget lignende for et par år siden. Han havde sat sin bil til salg på DBA og fik da også flere henvendelser på den. Bl.a. fra en ung mand, som gerne ville prøvekøre bilen. Min ven udleverede nøglerne til den unge mand efter at have set hans kørekort. Desværre kom han aldrig retur med bilen, og den blev aldrig fundet igen.

Forsikringsselskabet ville ikke betale erstatning, da de sagde, at bilen ikke var stjålet, når han selv havde givet nøglerne til den unge mand.

Jeg mener jo bare, at det må være tyveri, når han har taget noget, der ikke er hans. Indslaget i TV2 Lorry viste jo, at selskabet betalte erstatning i en situation helt magen til.

Kan I hjælpe mig?

Den forvirrede

Hej Forvirrede

Vi forstår godt, at det kan være forvirrende, når den ene får dækning, og en anden ikke gør.

Selvom situationerne umiddelbart ligner hinanden, så er der alligevel forskelle, der gør, at din ven desværre ikke fik erstatning for sin bil.

Når man giver bilnøglen til en anden person, og vedkommende ikke kommer tilbage med bilen, så er der i forsikringsmæssig forstand tale om bedrageri. Kaskoforsikringen dækker ikke bedrageri.

I den sag, vi udtalte os om i TV2 Lorry, havde ejeren af bilen været med under prøveturen. Det er først, da de er retur ved ejers bopæl, og han stiger ud af bilen, at den potentielle køber stikker af med bilen.

Forsikringsmæssigt er forskellen, at ejeren har haft kontrol over bilen under hele forløbet. Han har gjort, hvad han kunne for at sikre sig mod tyveri af bilen.

Hvis man vil sælge sin bil privat, så er det en god idé at se købers kørekort, men det vigtigste er, at man tager med i bilen under en evt. prøvetur. På den måde har man hele tiden kontrol over bilen.

Foto: Colourbox - #251781