De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis man kører galt på motorcykel i et solouheld? Om grundejerforeningen bør have en forsikring, når der indkaldes til fælles vej- og oprydningsdag? Og om forsikringen dækker, hvis man spilder rødvin ud over gulvtæppet i et lejet sommerhus?
Foto: Unsplash/Jakub Sisulak

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anne Garde Slothuus, ags@fogp.dk

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem 9-13 eller på vores hjemmeside https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/.

Brevkasse for april:

Spørgsmål: Dækker forsikringen, hvis min mand vælter på sin motorcykel?

Kære brevkasse

Min mand har købt en motorcykel. Han er forsigtig nok. Bruger rygskjold og er god til at køre på motorcyklen. Men jeg kom til at diskutere med ham forleden. Dækker hans egen forsikring, hvis han vælter og kommer til skade? Jeg er klar over, at hvis der er andre trafikanter involveret, kan han få erstatning fra deres forsikringer. Men hvad hvis der ikke er det? Hvis han ”bare” kører galt af sig selv og kommer til skade. Kan han så få erstatning fra sin egen forsikring?

Den bekymrede hustru

Kære hustru

Det, du tænker på, er et såkaldt solouheld, hvor din mand kommer til skade ved et færdselsuheld, uden at der er andre end ham selv involveret. Det kan være han skrider ud i et sving og havner i grøften eller rammer noget i kanten af vejen.

Motorcyklens normale ansvars- og kaskoforsikring dækker ikke personskader hos føreren af motorcyklen, i dette tilfælde din mand. (Du er derimod dækket, hvis du sidder med bagpå som passager – sådan er reglerne).

Din mand kan selv have en ulykkesforsikring, der dækker, hvis han får varige mén af et styrt med motorcyklen. Behandlingsudgifter efter en ulykke kan også være dækket. Du skal være opmærksom på, at det kan være nødvendigt at udvide forsikringen for at få fuld erstatning i forbindelse med skader, som sker under kørsel på en motorcykel.

En ulykkesforsikring dækker fx ikke manglende løn og erhvervstab.

Så skal han i stedet have en førerforsikring tilknyttet sin motorcykelforsikring. Den giver fx erstatning til hans efterladte, hvis han dør i en soloulykke.

Mange førerforsikringer adskiller sig også ved at dække helbredelsesomkostninger, tabt arbejdsfortjeneste, tab af erhvervsevne og "svie og smerte" i en sygeperiode.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Skal vi have en forsikring, når vi holder fællesdag i foreningen?

Kære Forsikringsoplysning

Vi er en lille grundejerforening med 32 sommerhuse. En gang eller to om året har vi vej- og oprydningsdag på fællesarealerne, hvor bestyrelsen indkalder alle til at være med. Normalt er der tale om, at vi jævner huller i grusvejen og rydder op. Men på et stykke af vores fællesareal er der træer og store buske. I år skal nogen af os bruge motorsav for at tynde ud og beskære, så det ikke gror os helt over hovedet.

Nu kommer vores spørgsmål: Hvad nu hvis nogen kommer til skade i den forbindelse. Skal vi have en særlig forsikring, eller skal vi dække af egen lomme?

Mvh. grundejerforeningen

Kære grundejerforening

En forening skal i nogle tilfælde have en arbejdsskadeforsikring, der dækker medlemmerne, hvis de skulle komme til skade i forbindelse med arbejde for foreningen.

Som forening skal I have en arbejdsskadeforsikring, når I beder medlemmerne om at udføre arbejde, der falder uden for, hvad et medlemskab normalt medfører af pligtarbejde, og hvor man ellers ville ansætte en lønnet medarbejder eller få et firma til at gøre arbejdet.

Fx hvis der skal fældes træer, bygges redskabsskur eller laves legeplads. Her er der tale om arbejde, der falder uden for, hvad der er normalt for et foreningsmedlem.

Der skal derimod ikke købes arbejdsskadeforsikring, når medlemmerne kun udfører arbejde, der er sædvanligt og normalt i forhold til foreningens vedtægter. Fx fælles oprydningsdag, maling af træværk m.v.

Alle ulykker skal anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) – (anmeldelsesfristen er 1 år) - og til foreningens arbejdsskadeforsikring, hvis denne er tegnet. Arbejdsgiver, i dette tilfælde ejerforeningen, har pligt til at anmelde skaden til både AES og forsikringsselskabet.

Hvis I som forening burde have købt en arbejdsskadeforsikring, risikerer I en bøde samt at skulle refundere AES den erstatning, som er betalt til den person, som er kommet til skade.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Hvem skal betale for skader i et lejet sommerhus?

Vi lige kommet hjem efter en dejlig forlænget weekend i sommerhus ved Vesterhavet. Vi passer normalt godt på - både på andres og egne ting. Men det gik lidt galt i det lejede sommerhus. Vores drenge på 10 og 12 år spillede fodbold på græsplænen, og det endte med en revnet termorude i terrassedøren. En ret stor rude. Fredag aften lavede vi god middag. Jeg hældte rødvin på en karaffel, og da jeg skulle bære den over til middagsbordet, var jeg så uheldig at snuble og tabe karaflen. Den gik i tusind stykker ud over et lyst tæppe. Vi forsøgte at fjerne rødvinen på gulvtæppet, men det lykkedes ikke helt at rense alle sporene.

Nu vil ejeren af sommerhuset have erstatning for ruden og tæppet. Men har udlejeren ikke selv en forsikring, der skal dække, når man udlejer sit hus?

Den uheldige familie

Kære familie

Den slag uheld sker jo – også selv om man passer godt på.

Når man lejer et sommerhus, har udlejningsportalerne eller udlejerne ofte regler for erstatning nedskrevet i kontrakten, hvis der sker noget med boligen eller indboet, mens I lejer det. De regler kan være forskellige, så det er vigtigt, at man bruger tid på at kigge reglerne efter, så man har klarhed over disse forhold.

Generelt kan man sige, at jeres egen indboforsikring typisk ikke dækker skader, som I laver på et lejet sommerhus, fx gulv, køkkenborde, vinduer eller møbler. Derimod dækker nogle rejseforsikringer skader på lejet feriebolig i Danmark. Kontakt evt. dit forsikringsselskab for at høre, hvordan du er dækket, og om du kan udvide din forsikring.

Desuden kan udlejeren selv have en ekstra forsikring – en udlejningsdækning - der dækker skader som en lejer laver – herunder hærværk og tyveri.

Er det ikke tilfældet, kan udlejer rejse krav mod jer.

De bedste hilsner

Foto: Unsplash/Jakub Sisulak

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?