Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvorfor en indboforsikring er så vigtig, når man flytter hjemmefra? Ved de, om man som forælder har krav på erstatning, når ens barn bliver påkørt, eller om man skal betale selvrisiko to gange, når to forsikringer rammes af den samme skade?
Foto: Morgane Le Breton/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anja Lintrup Sørensen, als@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i snart 90 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag-torsdag mellem kl. 9-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/.

Brevkasse for september:

Spørgsmål: Skal jeg selv betale for genhusning efter en brand i nabolejligheden?

Hej

Jeg er lige startet på studie i Kbh. og er i den forbindelse flyttet hjemmefra.

I weekenden havde min nabo brand i sin lejlighed. Heldigvis kom ingen noget til, og der kom hurtigt styr på branden, så den ikke bredte sig til andre lejligheder. Men desværre har det givet store sodskader i min lejlighed, som gør, at jeg ikke kan blive boende.

Jeg har talt med andelsforeningen. De har anmeldt brandskaden til deres forsikringsselskab. Men de kan ikke hjælpe med sodskaden på mine ting eller en midlertidig bolig.

Jeg har ikke selv en forsikring. Hvordan er jeg stillet?

Vh.

Den studerende

Hej studerende

Du skriver ikke, hvor gammel du er, og om du bor alene i din lejlighed. Det kan have betydning for, om du kan være dækket af dine forældres indboforsikring.

Hvis du er under 21 år og bor alene, kan du stadig være dækket af dine forældres forsikring, selvom du er flyttet hjemmefra. I nogle forsikringsselskaber er det kun indtil, du fylder 18 år. Hvis du er over 21 år, har du brug for din egen indboforsikring.

Desværre oplever vi, at mange unge - ca. hver femte - mellem 21-24 år enten glemmer eller fravælger en indboforsikring, når de flytter hjemmefra. Det kan fx være, fordi de ikke har så mange værdier eller ikke har råd.

Når man fravælger at købe en indboforsikring, er det vigtigt at vide, at forsikringen ikke kun dækker, hvis man får stjålet sine ting, eller der opstår en brand i ens bolig. Den indeholder også

• En meget vigtig ansvarsforsikring - som dækker, hvis du ved en fejl er skyld i, at andre kommer til skade eller får ødelagt sine ting
  • Genhusning – ekstra udgifter til en midlertidig bolig, når lejligheden er ubeboelig efter en skade, som er omfattet af en sædvanlig bygningsforsikring, fx brand- eller vandskade
  • En retshjælpsforsikring, som dækker udgifter til en advokat i forbindelse med en privat tvist.

Når man bor i lejlighed, har boligforeningen oftest en ejendomsforsikring, som dækker skader på ejendommen – herunder faste bygningsdele i de enkelte lejligheder. Men den dækker ikke skader på beboernes egne ting. Nogle forsikringer kan indeholde en ekstra dækning ved genhusning, når beboeren ikke er forsikret. Men som hovedregel skal man selv have en indboforsikring for at få dækket sit indbo og udgifter til et andet sted at bo, mens lejligheden bliver rengjort, genetableret m.v.

Hvis din nabo er skyld i, at branden opstod, kan du have mulighed for at få erstatning via din nabo eller din nabos forsikring. Det vil afhænge af, hvad der er årsag til branden.

Hvis ikke din nabo er ansvarlig for branden, eller du ikke dækket af dine forældres forsikring, må du selv betale for at få renset dine ting og et midlertidigt sted at bo.

Bedste hilsner

Spørgsmål: Hvilke rettigheder har min afdøde venindes forældre efter et biluheld?

Hej

Jeg skriver på vegne af min venindes forældre, som bor i Polen.

Min veninde var studerende i Danmark, og hun blev for et par måneder siden påkørt af en lastbil, som overså hende på cykel i et højresving. Hun overlevede desværre ikke.

Jeg vil nu høre, om hendes forældre har ret til erstatning fra chaufføren?

Mvh.

Veninden

Hej veninde

Lastbilschaufførens lovpligtige ansvarsforsikring betaler erstatning efter reglerne i Erstatningsansvarsloven.

Det betyder, at din venindes forældre har krav på at få betalt rimelige begravelsesudgifter fra den lovpligtige ansvarsforsikring.

Efter dansk erstatningsret har man kun krav på yderligere erstatning, hvis man har mistet en forsøger, dvs. normalt en ægtefælle eller samlever. Desuden kan børn have krav på erstatning, når de mister en forælder.

Derfor vil din venindes forældre som hovedregel desværre ikke have krav på yderligere erstatning fra chaufføren eller dennes forsikring.

Hvis din veninde selv havde en ulykkesforsikring med dødsdækning eller en livsforsikring enten i Danmark eller Polen, kan hendes forældre have ret til erstatning herfra.

Spørgsmål - Kan det være rigtigt, at jeg skal betale to gange selvrisiko efter et indbrud?

Hej Forsikringsoplysning

Vi havde indbrud i vores hus i sommerferien. Tyvene kom ind ved at brække havedøren op. Der er bl.a. stjålet min søns skolecomputer, en del smykker, lidt kontanter og min mands dyre racercykel (carbon).

Vores forsikringsselskab har registreret indbruddet som to sager – én sag på vores indboforsikring for de ting, der er stjålet, og én sag på husforsikringen vedr. skaden på havedøren.

Det betyder, at vi skal betale to gange selvrisici. Og samtidig tæller det som to skader, hvis vi fx vil skifte forsikringsselskab, hvor vi bliver bedt om at oplyse om tidligere skader. Det virker helt urimeligt, da det er en og samme skade. I mine øjne bør ét indbrud dækkes af én forsikring og kun tælle som én skade. Kan I hjælpe os?

Vh.

De indbrudsramte

Hej indbrudsramte

I mange tilfælde vælger man som kunde selv, om man ønsker en selvrisiko på sin forsikring og hvor høj, den skal være. Jo højere selvrisiko, jo lavere bliver prisen på forsikringen.

Der findes ikke én samlet privatforsikring, som dækker skader både på indbo og ejendom. Derimod dækker en indboforsikring skader på og tyveri af jeres ting, mens husforsikringen dækker skader på jeres hus. Derfor vil det blive anmeldt som to separate skader.

Når I har købt jeres forsikringer med en selvrisiko, fratrækker jeres forsikringsselskab den selvrisiko, som fremgår af jeres forsikringsaftale. Nogle selskaber har valgt at indføre en lempelse, når man har flere forsikringer i samme selskab, som bliver ramt af den samme begivenhed - fx en vandskade eller et indbrud, som i jeres tilfælde. Det betyder, at man kun betaler én selvrisiko, typisk den højeste, hvis både indbo og bygning/fast bygning bliver ødelagt ved den samme skade.

Da I ikke har en forsikring med denne særregel, må I overveje, om I fremadrettet ønsker at sætte jeres selvrisiko ned, eller om I vil finde et forsikringsselskab, som kun trækker én selvrisiko, når flere forsikringer aktiveres af den samme skade.

Foto: Morgane Le Breton/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring