Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan man er dækket, hvis man deltager i farlig sport/aktiviteter? Ved de, hvilke forsikringer man har brug for i en grundejerforening, eller om videoovervågning har en præventiv effekt?
Foto: Rahadiansyah/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anja Lintrup Sørensen, als@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 tirsdag til torsdag mellem kl. 9-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for juni:

Spørgsmål: Hvornår skal jeg udvide min ulykkesforsikring med "farlig sport"?

Hej

Jeg har for nylig læst, at man kan komme i problemer med forsikringen, hvis man fx skal ud at klatre eller hoppe i trampolinpark i sin ferie (selvom det er i Danmark).

Passer det, og hvad er i givet fald konsekvensen, hvis man kommer til skade?

Læseren

Hej læser

Hvis man kaster sig ud i fysiske aktiviteter af farlig karakter, er det rigtigt, at man kan have behov for at udvide sin ulykkesforsikring.Tilskadekomst i forbindelse med farlig sport eller farlige aktiviteter kan være undtaget eller kræve en udvidelse af forsikringen. - Tjek også lige, hvordan din indboforsikring dækker, hvis du skulle komme til at lave skader på andre.

Ulykkesforsikring

”Farlig sport/aktiviteter” kan fx være kampsport, bjergbestigning, faldskærmsudspring, riverrafting, motorsport m.v. Det skyldes, at der er en øget risiko for at komme til skade, og skadernes omfang er ofte voldsommere end ved mere almindelige sportsaktiviteter.

En klatrevæg eller trampolinspring bliver typisk ikke betragtet som ”Farlig sport”. Du vil normalt ikke have brug for at udvide forsikringen her, men de enkelte forsikringsselskabers definition af, hvad der er farligt, kan godt variere.

Derfor er det vigtigt, at du tjekker med dit eget forsikringsselskab, hvilke aktiviteter de definerer som farlige. Og om du har brug for at udvide din ulykkesforsikring, inden du kaster dig ud i vilde aktiviteter.

Du kan miste erstatningen, hvis du ikke har udvidet din ulykkesforsikring, og du kommer til skade ved en aktivitet, som kræver en udvidelse. I nogle forsikringsselskaber er det dog tilladt at deltage i en aktivitet en enkelt gang - fx i forbindelse med et firmaarrangement, en polterabend eller en fødselsdag og under professionel instruktion, uden at du skal købe en udvidelse. Det fremgår normalt af din forsikringsaftale.

Indboforsikring – og dit ansvar

Din indboforsikring indeholder også en ansvarsdækning. Skal du deltage i aktiviteter til vejrs eller vands, kan der være situationer, hvor din forsikring ikke dækker, hvis du gør skade på andre personer eller deres ting. Det gælder ved skader, hvor du fx bruger vandscooter eller speedbåd, flyver i luftballon eller med drone. Det betyder, at hvis det går galt, kan du komme til at betale erstatning til andre af egen lomme.

Derfor er det vigtigt, at du tjekker, hvornår din egen indboforsikring dækker, og fx om en evt. udlejer har en ansvarsforsikring, hvis der sker skader i forbindelse med aktiviteten.

Rejseforsikring

Går sommerferien til udlandet, kan du også have brug for at udvide din rejseforsikring i forbindelse med deltagelse i farlige aktiviteter. Ellers kan du selv komme til at betale udgifter til sygebehandling, som ikke er dækket af det blå kort, eller hjemtransport. Og det kan hurtigt løbe op i mange penge, hvis du fx skal transporteres hjem med et særligt ambulancefly.

Jeg håber, at det har givet dig et bedre indblik i reglerne, og hvad du skal gøre.

Bedste hilsner

Spørgsmål - Hvilke forsikringer har vi brug for som grundejerforening?

Til Forsikringsoplysningen

Jeg er bestyrelsesmedlem i en lille grundejerforening. Vi har ofte drøftet, om vi som forening bør have forsikringer eller ej. Det er jo en udgift.

Vi vedligeholder løbende veje og stier i grundejerforeningens område. Herudover afholder vi en årlig ”vejdag”, hvor medlemmerne hjælper med diverse opgaver. Det kan fx være beskæring af træer og buske, opførelse af små broer over våde områder og grus på veje i området. Medlemmerne medbringer selv værktøj, men ofte lejer vi specialværktøjer og større maskiner (fx flisknuser m.m.).

Spørgsmål:

1. Skal grundejerforeningen have en forsikring, som dækker, hvis nogen kommer til skade ved arbejde med vedligeholdelse i området?
  2. Skal der være en forsikring,der dækker, hvis der sker personskade på foreningens område, fx hvis nogen falder på stier eller broer i området? Der er adgang for andre end foreningen medlemmer.

Håber I kan hjælpe os.

Bestyrelsesmedlemmet

Hej bestyrelsesmedlem

Som forening har I pligt til at købe en arbejdsskadeforsikring, hvis jeres medlemmer udfører arbejde, der ikke er sædvanligt eller normalt i henhold til foreningens vedtægter. Det gælder naturligvis også, hvis I ansætter fremmede personer til at udføre arbejde for jer. Hvis I har brug for en konkret vurdering, må vi henvise dig til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Det er en god ide at købe en erhvervsansvarsforsikring, som dækker, hvis andre kommer til skade på fællesområder på grund af fejl eller forsømmelser fra jeres side. Forsikringen er ikke lovpligtig. Men har foreningen ikke en forsikring, kan den tilskadekomne kræve erstatning af foreningen, som så må betale erstatning af ”egen kasse”. Samtidig skal I være opmærksomme på, at man kan kræve erstatning personligt af dem, som tegner foreningen, fx bestyrelsen, hvis foreningen ikke har råd til at betale.

Vi har lavet en pjece om foreningers forsikringsbehov, som finder på vores hjemmeside.

Spørgsmål - Har videoovervågning en reel virkning?

Hej

Jeg skal have udskiftet en del vinduer i mit hus. Og da vi har været plaget af flere indbrud i vores nabolag, er jeg generelt ved at se på, hvordan jeg kan sikre mit hus bedre mod indbrud. Derfor har jeg et par spørgsmål til jer.

1. Bliver min forsikring billigere, hvis jeg installerer videoovervågning?
  2. Har videoovervågning reelt en virkning, eller er det bare falsk tryghed?

Vh.

Den indbrudsplagede

Hej indbrudsplagede

Videoovervågning giver typisk ikke rabat på din indboforsikring. Videoovervågning kan blive stillet som et ekstra sikringskrav i specielle situationer og særligt for erhvervsdrivende. Derimod kan fx en tyverialarm godt give rabat på en privat indboforsikring i nogle forsikringsselskaber. Du må kontakte dit eget forsikringsselskab for at høre om mulighederne.

Hverken en indbrudsalarm eller videoovervågning kan forhindre et indbrud. Men videoovervågning kan være medvirkende til opklaringen af det. Du skal gøre op med dig selv, hvorfor du ønsker overvågning, og dermed om det er den rette løsning for dig. Flere oplysninger om den præventive effekt, kan du fx få hos Sikkerhedsbranchen.

Der findes mange muligheder for at sikre dit hjem, som du kan læse mere om på vores hjemmeside Stopindbrud.dk. Her kan du også finde gode råd om, hvad du skal være opmærksom på. Og hvilke regler, du skal overholde, hvis du installerer videoovervågning.

Foto: Rahadiansyah/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring