De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man kan sikre sig mod bilkabuler? Ved de, hvilke erstatningsmuligheder man har, hvis man bliver påkørt i arbejdstiden, eller hvad man skal være opmærksom på, inden man betaler restbeløbet for sin skiferie?
Foto: Jordan Graff/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for december:

Spørgsmål: Hvad kan jeg gøre for at sikre mig mod parkeringsskader, hvor ingen giver sig til kende?

Kære Forsikringsoplysning

I sidste weekend var jeg på juleindkøb i Fields – og jeg var ikke den eneste. Da jeg kom ned i parkeringskælderen, var der en større bule i den venstre bagskærm på min spritnye Peugeot 208 – og desværre var der ingen seddel i forruden.

Jeg har siden anmeldt skaden til mit forsikringsselskab, og de oplyser, at jeg selv skal betale de første 5.000 kr. af skaden. Jeg kan sagtens forstå, at jeg skal betale en selvrisiko, hvis jeg selv havde lavet parkeringsskaden. Men jeg synes ikke, at det er rimeligt, at jeg selv skal betale en del af reparationen, når jeg ikke er skyld i skaden. Hvad kan jeg gøre for at undgå at komme i sådan en situation igen?

Mvh.

Gaveindkøberen

Hej gaveindkøber

Den lovpligtige ansvarsforsikring på en bil dækker netop, hvis man kommer til at lave en skade på en andens bil. Derfor er det helt unødvendigt og utrolig dårlig stil at påkøre andres bil uden at efterlade sine kontaktoplysninger.

I mange tilfælde vil det efterlade bilisten, dvs. dig, med en regning – i dit tilfælde din selvrisiko. For selvom din kaskoforsikring dækker parkeringsskader, skal du normalt betale den selvrisiko, som du har købt din forsikring med.

I nogle selskaber kan du købe en udvidet dækning, som betyder, at du ikke skal betale den aftalte selvrisiko ved udvalgte skadetyper, fx hvis din bil bliver påkørt af en ukendt bilist, mens den holder parkeret.

Havde du kun haft en ansvarsforsikring på din bil, var du selv kommet til at betale hele værkstedsregningen, fordi den lovpligtige ansvarsforsikring ikke dækker skader på ens egen bil.

Jeg vil foreslå dig at kontakte Fields for at høre, om der kan være videooptagelser, som kan bruges til at identificere, hvem der har påkørt din bil. Hvis du kan få oplyst nummerpladen på bilen, kan du selv slå op på det digitale motorregister (hos SKAT), hvor bilen er forsikret, og på den måde måske få dækket dit tab via modpartens forsikring. Her er et link til SKAT’s motorregister, og et par gode råd i forbindelse med parkeringsskader.

Gode råd

• Giv dig god tid, når du parkerer (mange skader sker i stress og jag)
  • Parkér din bil i det fjerneste hjørne med mindst mulig trafik ud og ind
  • Parkér så korrekt som muligt med god afstand til andre biler
  • Overvej, om du har brug for en tillægsforsikring ved parkeringsskader, så du undgår at betale selvrisiko, når skadevolderen er ukendt
  • Læg en seddel, hvis du rammer andre – tag også et billede af evt. skader
  • Er du vidne til et uheld, så læg dine kontaktoplysninger.

Bedste hilsner

Spørgsmål - Er det rigtigt, at min kone ikke kan få erstatning for varige mén fra modpartens forsikring, fordi det er sket i arbejdstiden?

Til Forsikringsoplysningen

Min kone blev kørt ned på cykel i trafikken, mens hun var på arbejde. Hun er blevet tilkendt en méngrad på 5 pct. af Arbejdsskadestyrelsen for et brækket håndled, og hendes egen heltidsulykkesforsikring er ved at behandle sagen.

Modpartens forsikringsselskab har oplyst, at de ikke dækker hendes mén, fordi Arbejdsskadestyrelsen har udbetalt erstatning. Kan det passe, at modpartens forsikring ikke skal give en erstatning svarende til 5 pct. mén? Det forstår jeg ganske enkelt ikke.

Hilsen

Ægtefællen

Hej ægtefælle

Det følger af både lov om arbejdsskadesikring og lov om erstatningsansvar, at man ikke kan opnå erstatning fra en ansvarsforsikring for de ydelser, som også er dækket af en arbejdsskadeforsikring.

Alle skader skal anmeldes til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring (som tidligere hed Arbejdsskadestyrelsen), og arbejdsskadeforsikringen er altid primær, når der er en ansvarlig modpart. Dvs. at det er arbejdsskadeforsikringen, som skal betale erstatning for de ydelser, der er dækket af begge forsikringer.

Derfor er det rigtigt, at modpartens ansvarsforsikring ikke dækker din kones varige mén, når skaden er sket i arbejdstiden, og hun har fået erstatning fra arbejdsgiverens arbejdsskadeforsikring. Modpartens ansvarsforsikring kan derimod dække de udgifter eller krav, som ikke er dækket efter lov om arbejdsskadesikring. Hvis hun har været sygemeldt pga. ulykken, kan hun dermed i stedet have ret til erstatning for svie og smerte samt evt. tabt arbejdsfortjeneste herfra.

I kan læse mere om din kones erstatningsmuligheder på vores hjemmeside og i vores pjece ”Beregning af personskadeerstatning”, som du kan finde her.

Spørgsmål - Kan vi få dækket vores depositum – og bør vi betale restbeløbet?

Hej Forsikringsoplysning

Vi har en fast aftale med en udlejer i Schweiz om at booke for næste sæson, når vi afslutter vores skiferie. Vi bookede derfor efter vores skiferie i år en af hans ferielejligheder i uge 8 og 9 næste år. Vi har allerede betalt et depositum på 300 Schweizer Franc.

Hvis Udenrigsministeriet stadig fraråder indrejse til Schweiz i februar, eller vi fx skal i 1-2 ugers karantæne, hvilket forhindrer os I at rejse, vil vi så få godtgjort det betalte depositum fra vores rejseforsikring? Og er der noget, vi skal være opmærksom på, inden vi betaler restbeløbet?

Vh.

Ski-familien

Hej ski-familie

Det er svært at vide, om der bliver åbnet op for rejser, inden skisæsonen begynder.

Hvis ikke det sker, vil I normalt kunne få dækket jeres depositum, hvis I har en afbestillingsforsikring, der dækker i forbindelse med pandemier, og I ikke kan få refunderet beløbet af udlejeren. Det er dog ikke tilfældet, hvis I indgik aftalen med udlejeren på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet allerede frarådede indrejse til Schweiz, dvs. at Schweiz var orange.

Når I skal betale restbeløbet for ferielejligheden, er det en god ide at kontakte jeres forsikringsselskab for at høre, hvordan de stiller sig i jeres situation. Dvs. om I skal betale resten af rejsen, eller om I kan få jeres depositum refunderet.

Foto: Jordan Graff/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?