De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad en skadedyrsforsikring dækker? Ved de, hvordan man er stillet, hvis man kører andre ned på cykel og ikke har en forsikring, eller om man kan få sin rejse refunderet, hvis man er risikopatient og utryg ved at rejse?
Foto: Yunu Dinata/Unsplash

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for oktober:

Spørgsmål: Hvad dækker min skadedyrsforsikring?

Hej

Jeg håber, I kan hjælpe med et spørgsmål til min husforsikring, som er udvidet til at dække skadedyr.

Vi har haft besøg af en mus på loftet, som har ødelagt lidt af isoleringen flere steder og gnavet i en ledning.

Forsikringsselskabet siger nu, at de ikke dækker ”kosmetiske” skader, og at de derfor kun vil dække den ødelagte ledning, medmindre jeg kan dokumentere et energitab. Samtidig har jeg en selvrisiko på 4.500 kr., som betyder, at jeg nu selv må betale for skaderne.

Jeg forstår ikke, at forsikringen ikke vil dække, at isoleringen bliver reetableret. Kan I hjælpe med en afklaring?

Vh.

Husejeren der er plaget af mus

Hej husejer der er plaget af mus

Det er ikke unormalt, at mus søger indenfor i efteråret, og det kræver ikke meget plads for, at de kan komme ind, fx på loftet.

Det er svært for os at afgøre, om skaden er af kosmetisk art eller ej. Det vil være en konkret vurdering, som afhænger af skadens omfang, og om isoleringen har den samme effekt som før.

Med kosmetiske skader mener forsikringsselskabet typisk ridser, skrammer, pletter m.m., som ikke nedsætter funktionen. Hvis skaden på isolering ikke har nogen praktisk betydning for ydeevnen herunder energiforbruget, kan det være rigtigt, at din forsikring ikke dækker.

Jeg har dog ikke generelt hørt, at man skal kunne dokumentere et energitab ved skader på isolering.

Jeg vil foreslå, at du beder dit forsikringsselskab om at redegøre for deres afslag. Det kan også være en god ide at medsende billeder af skaden, hvis du ikke allerede har gjort det.

Desuden er det vigtigt, at du gør, hvad du kan for, at musen eller andre gnavere ikke kommer på besøg igen. Her kan du få gode råd til, hvordan du kan undgå fx mus: https://www.bolius.dk/undgaa-mus-i-dit-hus-16358.

Spørgsmål - Hvad skal jeg betale i erstatning til en person, jeg har kørt ned (jeg har ingen forsikring)?

Hejsa

Jeg er for nylig begyndt på universitetet, og der er sket det uheldige, at jeg er kommet til at cykle ind i en studiekammerat på vej fra mit studie. Det skete, fordi jeg var uopmærksom et kort øjeblik, da jeg skulle fiske min mobiltelefon, som ringede, op af lommen.

Min studiekammerat slap med et brækket håndled og et par ødelagte briller. Jeg har ingen forsikring, for jeg har jo ikke særlig mange ting i min studielejlighed, og det har min studiekammerat heller ikke. Og nu er jeg i tvivl om, hvad skal jeg betale i erstatning?

Hilsen

Den studerende uden forsikring

Hej studerende uden forsikring

Sikke en uheldig start. Jeg vil forsøge at besvare dit spørgsmål, så du er bedre klædt på, når du skal betale erstatning til din studiekammerat.

Selvom du ikke har en forsikring, er du forpligtet til at betale erstatning til den tilskadekomne efter Erstatningsansvarslovens almindelige regler. Det betyder med andre ord, at du er forpligtet til at betale følgende erstatninger:

• Svie og smerte, en kompensation på 210 kr. pr. dag vedkommende er syg
  • Evt. tabt arbejdsfortjeneste
  • Rimelige og nødvendige behandlingsudgifter, fx fysioterapi
  • Erstatning for evt. varige mén – det vil ofte først kunne afgøres efter ca. 1 år
  • Erstatning for de ødelagte briller – reparation hvis det er muligt eller erstatning for et par tilsvarende briller (dagsværdi), dvs. hvad brillerne var værd inden skaden. Det er en konkret vurdering, som afhænger af, hvad brillen koster fra ny, og hvor gammel den er. Du kan finde en vejledende afskrivningstabel på briller i de fleste forsikringsselskabers vilkår for indboforsikringer på deres hjemmeside.

Du kan læse mere i vores pjece om Beregning af personskadeerstatning.

Hvis du havde haft en indboforsikring kunne den have hjulpet dig. En indboforsikring indeholder nemlig en ansvarsforsikring, der kunne have dækket ovenstående udgifter, som du nu selv må betale til din studiekammerat. Så selvom du ikke har så mange ting, og budgettet måske er stramt, er det en god ide at købe en forsikring, inden der sker flere uheld. På Forsikringsguiden.dk kan du nemt sammenligne pris og dækning på en indboforsikring.

Spørgsmål - Kan jeg få refunderet min efterårsferie, når jeg er utryg ved at tage af sted som risikopatient?

Hej Forsikringsoplysning

Jeg skulle have været til Spanien i juni, men da jeg skulle opereres kort tid inden, besluttede jeg at ombooke min rejse til Grækenland med afrejse her i november.

Jeg er kommet mig fint over min operation. Men min læge siger, jeg er i risikogruppen ift. Corona. Jeg er derfor ikke tryg ved at rejse, når der har været flere smittetilfælde på flere af de græske øer.

Men mit forsikringsselskab vil ikke dække, hvis jeg afbestiller, fordi Grækenland er ”gul” efter Udenrigsministeriets vejledning - og de oplyser, at de ikke ville have dækket, selvom Grækenland var ”orange”, når jeg har købt rejsen på et tidspunkt, hvor Udenrigsministeriet allerede frarådede rejser til Grækenland. Hvad er mine rettigheder?

Den ny-opererede

Hej ny-opererede

Hvis du bestiller en udlandsrejse til en destination, mens Udenrigsministeriet fraråder alle ikke nødvendige rejser, vil en afbestillingsforsikring som hovedregel ikke dække, hvis det senere bliver nødvendigt at afbestille rejsen, fordi afrejse fortsat frarådes. Det er i den situation vigtigt at sikre sig med sin rejseudbyder, hvilke muligheder man har for at afbestille eller ændre rejsen, hvis Udenrigsministeriet fortsat fraråder indrejse på afrejsetidspunktet.

Som du selv skriver, fraråder Udenrigsministeriet ikke rejser til Grækenland i øjeblikket,  de foreskriver blot, at der kan være en øget risiko (gul markering). I den situation vil du normalt ikke have ret til at få rejsen refunderet via din afbestillingsforsikring, hvis du alli-gevel ikke ønsker at rejse. Heller ikke selvom du er risikopatient. Du vil dog kunne bruge din afbestillingsforsikring, hvis akut sygdom opstår, efter du har bestilt rejsen, og er årsagen til, at du må afbestille rejsen.

Desuden skal du være opmærksom på, at der generelt kan være udfordringer ved at bestille en rejse på et tidspunkt, hvor du er alvorligt syg – her tænker jeg på din tidligere operation. Det kan betyde, at du i sådan en situation kun er dækket, hvis du har fået en forhåndsvurdering fra dit forsikringsselskab.

Det lyder altså til, at dit forsikringsselskab har truffet en afgørelse, der er helt efter bogen.

Jeg vil derfor anbefale dig til at henvende dig til din rejseudbyder og høre dine muligheder for enten at ombooke rejsen endnu engang eller at få rejsen refunderet.

Foto: Yunu Dinata/Unsplash
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring15.4.2024 14:15:00 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om forsikringen dækker, hvis der er indbrud i bilen? Hvordan fritidshusforsikringen dækker, hvis man ikke kan oplyse en konkret skadedato? Og hvor lang tid ulykkesforsikringen dækker, hvis dit barn falder og slår sine tænder?