Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring
Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.
Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.
Fakta om Forsikringsoplysningen:
Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/
Brevkasse for august:
Spørgsmål: Hvordan er vi dækket, når vores søn får udleveret en iPad fra skolen?
Hej Forsikringsoplysningen
Vores søn skal starte i 1. klasse efter sommerferien. Her får han en af skolens iPads udleveret, som han også gerne må tage med hjem.
Hvordan er vi er dækket, hvis den fx bliver stjålet eller går i stykker. Og er det os eller skolen, som skal erstatte den i sådan en situation?
Vi håber, I kan hjælpe os med et svar. Vi er nok ikke de eneste, som har stillet det spørgsmål.
Hilsen
Forældrene
Svar:
Hej forældre
I har helt ret i, at vi har fået spørgsmålet før. Særligt for nogle år siden, da de første iPads/tablets blev udleveret, gav netop dette emne rigtige mange spørgsmål fra både skoler og forældre.
Ankenævnet for Forsikring har tidligere slået fast, at når elever er forpligtet til at tage imod undervisningsudstyr, som skolen udleverer, kan skolen ikke generelt frasige sig ansvaret ved hændelige uheld. Dvs. hvis man ikke kan bebrejde jeres barn, at uheldet er opstået. I sådan en situation (hændeligt uheld) må skolen i stedet selv erstatte iPad’en.
Hvis jeres barn er skyld i uheldet, er situationen lidt anderledes og noget mere kompliceret. Her spiller skolens forsikringsforhold også ind.
Hvis skolen har en forsikring eller er selvforsikret
Hvis skolen har en forsikring, der dækker tyveri eller skade, skal jeres barn have gjort noget indlysende farligt (groft uagtsomt) eller have ødelagt den med vilje, for at jeres barn/I kan blive mødt med et erstatningskrav fra skolen eller deres forsikringsselskab.
Det samme gælder, hvis kommunen kan betragtes som selvforsikret. Mange kommuner er selvforsikrede for skader indtil en vis størrelse eller ved bestemte typer af skader. Det betyder, at kommunale skoler ikke altid har en forsikring gennem et forsikringsselskab.
Hvis skolen ikke har en forsikring
Hvis skolen ikke har en forsikring eller ikke er selvforsikret, stilles jeres barn til ansvar efter de almindelige erstatningsregler. Det kræver altså blot, at jeres barn har båret sig uforsigtigt ad (uagtsomt), fx er faldet i søvn i toget og har fået stjålet Ipad’en.
Desuden kan I som forældre i den situation komme til at hæfte for de første 7.500 kr. efter lov om hæftelse for børns erstatningsansvar.
Jeres egen forsikring
Selvom I har en indboforsikring, som også indeholder en ansvarsdækning, kan I ikke være sikre på, at den dækker, hvis regningen ender hos jer.
Nogle forsikringsselskaber dækker skader på udleveret udstyr, mens andre ikke gør, fordi der ikke er tale om et lån i juridisk forstand, når brugen af iPad’en sker i både elevens og skolens interesse.
Jeg vil derfor råde jer til at få afklaret to ting:
- Om skolen har en forsikring eller ej
- Om jeres egen indboforsikring dækker, hvis iPad’en bliver stjålet eller går i stykker.
Bedste hilsner
Forsikringsoplysningen
Spørgsmål - Hvorfor dækker min rejseforsikring ikke en skade på en lejebil i udlandet?
Kære Forsikringsoplysning
Jeg står med et problem, som jeg håber, I kan hjælpe med.
Min familie og jeg har været på sommerferie i Spanien denne sommer. Her havde vi som sædvanligt lejet en bil i lufthavnen. Fordi vi har en rejseforsikring, som dækker i forbindelse med skader på lejebiler, fravalgte vi den selvrisikoforsikring, som udlejningsbureauet tilbød.
Desværre påkørte vi på dag to en anden bil og lavede en mindre skade på den ene forskærm. Der skete heldigvis ikke noget med den anden bil.
Selvrisikoen på udlejningsforsikringen var 10.500 kr., og vi har nu fået en regning på 8.772 kr. for reparation af bilen. Vi havde en klar forventning om, at vores rejseforsikring ville dække udgiften, fordi der i policen står, at de dækker selvrisikoen på lejebiler op til 12.000 kr. Men de vil ikke dække.
Kan det passe - og hvad stiller vi op?
Mvh.
Billejeren
Svar:
Hej billejer
Det er rigtigt, at mange rejseforsikringer er udvidet til at dække selvrisikoen for en lejet bil.
Det kræver dog normalt, at udlejningsbilens kaskoforsikring rent faktisk dækker skaden, at der bliver udbetalt en erstatning, og du bliver opkrævet den aftalte selvrisiko.
I dit tilfælde har bilens kaskoforsikring, som jeg forstår det, ikke udbetalt erstatning, netop fordi selvrisikoen var højere end reparationsbeløbet.
For at udgiften kan dækkes af din rejseforsikring, skulle reparationsudgiften altså have oversteget din selvrisiko, så udlejningsfirmaet i stedet havde opkrævet dig selvrisikobeløbet i forbindelse med skaden. Alternativt skulle du have købt den selvrisikoforsikring, som udlejningsselskabet tilbød dig.
Lad mig give et eksempel:
Du modtager en opkrævning på selvrisikoen for en lejebil på 10.500 kr. efter en påkørsel af en skilt.
Reparationsudgift | 15.000 kr. |
Selvrisiko | 10.500 kr. |
Lejeforsikrings andel | 4.500 kr. |
Din rejseforsikrings andel | 10.500 kr. |
Din andel | 0 kr. |
Jeg synes derfor desværre, at det lyder til, at dit forsikringsselskab har truffet den rigtige afgørelse. Er du utilfreds med dit forsikringsselskabs afgørelse har du altid mulighed for at klage, i første omgang til forsikringsselskabets klageansvarlige og herefter til Ankenævnet for Forsikring.
De bedste hilsner
Forsikringsoplysningen
Spørgsmål - Kan et forsikringsselskab kræve en del af min ulykkeserstatning tilbage, hvis sagen genoptages?
Hej med jer,
Jeg har været uheldig at komme til skade med min tommelfinger for et par år siden, og jeg har fået udbetalt en erstatning svarende til 8 % varigt men.
I sig selv er jeg rigtig glad for erstatningen. En scanning har vist, at der er sprunget en pulley i min finger. Bevægeligheden er stadig meget skidt, og lægen mener, at jeg er berettiget til mindst 10 %.
Mit spørgsmål går nu på, om et selskab kan ændre erstatningen for min finger i en negativ retning, hvis jeg beder dem om at genoptage sagen? Det burde jo ikke være muligt, men jeg vil gerne være sikker.
Vh.
Den uheldige
Svar:
Hej uheldige
Når et forsikringsselskab udbetaler erstatning efter en ulykke, er den bindende. Det gælder dog ikke, hvis selskabet efterfølgende får oplysninger om særlige omstændigheder, som fx at du har givet urigtige oplysninger.
For at du kan få genoptaget din sag, kræver det normalt, at der er nye oplysninger. Hvis der er lægelig dokumentation for, at skaden på din finger er forværret, vil jeg anbefale dig at kontakte dit forsikringsselskab.
Hvis din sag bliver genoptaget, vil forsikringsselskabet altså enten kunne fastholde deres afgørelse eller udbetale en ekstra erstatning, hvis de er enige i, at skaden er forværret.
De bedste hilsner
Forsikringsoplysningen
Nøgleord
Billeder
Links
Information om Forsikring & Pension
F&P er brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaberne i Danmark.
Følg pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Forsikring & Pension
Von der Leyen sætter kikkerten for det rigtige øje – men der er brug for handling10.9.2025 12:02:52 CEST | Pressemeddelelse
Det store fokus på sikkerhed, konkurrenceevne, investeringer og byrdereduktioner i Ursula von der Leyens årlige statustale glæder forsikrings- og pensionsbranchen. Nu gælder det om at sætte handling bag ordene.
F&P roser klimatilpasningsfokus i udspil til finanslov29.8.2025 11:04:26 CEST | Pressemeddelelse
Regeringen har i dag præsenteret sit forslag til finansloven for 2026, som set fra forsikrings- og pensionsbranchen ikke mindst rummer vigtige tiltag om klimatilpasning med sikring af de danske kyster og en styrkelse af samfundssikkerhed og beredskab. Samtidig lægger regeringen op til en samlet klimatilpasningsplan II for Danmark.
Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring29.8.2025 10:45:00 CEST | Pressemeddelelse
De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på forsikringerne, når børnene flytter hjemmefra? Om man altid kan regne med at husforsikringen dækker storm? Og hvordan man bedst hjælper de 17-årige med at bilforsikringen?
Mere end 3 millioner er nu dækket af en sundhedsordning27.8.2025 11:57:59 CEST | Pressemeddelelse
Nye tal viser at et rekordhøjt antal danskere nu har en sundhedsforsikring eller sundhedsordning. Langt de fleste danskere på arbejdsmarkedet er omfattet af en ordning, der kan hjælpe ved fx stress og hjælp til fysioterapi.
Hvis du vil køre privat ø-taxi, så hav styr på forsikringen21.8.2025 13:53:46 CEST | Pressemeddelelse
Anholt er blandt de øer, der er blevet undtaget taxiloven, så private nu kan køre taxi. Men det kan kræve en særlig forsikring, advarer brancheorganisationen for forsikrings- og pensionsselskaber, F&P, der opfordrer til, at man kontakter sit forsikringsselskab, inden man kører med betalende passagerer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum