Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvordan man er forsikret, hvis ens barn får udleveret en iPad af skolen? Ved de, hvornår man kan få erstatning fra sin rejseforsikring, hvis der opstår skader på en lejebil i udlandet, eller hvilke regler der gælder for genoptagelse af en ulykkesskade?
Foto: Knud Erik Christensen/Colourbox

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen en lang række danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for august:

Spørgsmål: Hvordan er vi dækket, når vores søn får udleveret en iPad fra skolen?

Hej Forsikringsoplysningen

Vores søn skal starte i 1. klasse efter sommerferien. Her får han en af skolens iPads udleveret, som han også gerne må tage med hjem.

Hvordan er vi er dækket, hvis den fx bliver stjålet eller går i stykker. Og er det os eller skolen, som skal erstatte den i sådan en situation?

Vi håber, I kan hjælpe os med et svar. Vi er nok ikke de eneste, som har stillet det spørgsmål.

Hilsen
Forældrene

Hej forældre

I har helt ret i, at vi har fået spørgsmålet før. Særligt for nogle år siden, da de første iPads/tablets blev udleveret, gav netop dette emne rigtige mange spørgsmål fra både skoler og forældre.

Ankenævnet for Forsikring har tidligere slået fast, at når elever er forpligtet til at tage imod undervisningsudstyr, som skolen udleverer, kan skolen ikke generelt frasige sig ansvaret ved hændelige uheld. Dvs. hvis man ikke kan bebrejde jeres barn, at uheldet er opstået. I sådan en situation (hændeligt uheld) må skolen i stedet selv erstatte iPad’en.

Hvis jeres barn er skyld i uheldet, er situationen lidt anderledes og noget mere kompliceret. Her spiller skolens forsikringsforhold også ind.

Hvis skolen har en forsikring eller er selvforsikret

Hvis skolen har en forsikring, der dækker tyveri eller skade, skal jeres barn have gjort noget indlysende farligt (groft uagtsomt) eller have ødelagt den med vilje, for at jeres barn/I kan blive mødt med et erstatningskrav fra skolen eller deres forsikringsselskab.

Det samme gælder, hvis kommunen kan betragtes som selvforsikret. Mange kommuner er selvforsikrede for skader indtil en vis størrelse eller ved bestemte typer af skader. Det betyder, at kommunale skoler ikke altid har en forsikring gennem et forsikringsselskab.

Hvis skolen ikke har en forsikring

Hvis skolen ikke har en forsikring eller ikke er selvforsikret, stilles jeres barn til ansvar efter de almindelige erstatningsregler. Det kræver altså blot, at jeres barn har båret sig uforsigtigt ad (uagtsomt), fx er faldet i søvn i toget og har fået stjålet Ipad’en.

Desuden kan I som forældre i den situation komme til at hæfte for de første 7.500 kr. efter lov om hæftelse for børns erstatningsansvar.

Jeres egen forsikring

Selvom I har en indboforsikring, som også indeholder en ansvarsdækning, kan I ikke være sikre på, at den dækker, hvis regningen ender hos jer.

Nogle forsikringsselskaber dækker skader på udleveret udstyr, mens andre ikke gør, fordi der ikke er tale om et lån i juridisk forstand, når brugen af iPad’en sker i både elevens og skolens interesse.

Jeg vil derfor råde jer til at få afklaret to ting:

1. Om skolen har en forsikring eller ej
  2. Om jeres egen indboforsikring dækker, hvis iPad’en bliver stjålet eller går i stykker.

Bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Hvorfor dækker min rejseforsikring ikke en skade på en lejebil i udlandet?

Kære Forsikringsoplysning

Jeg står med et problem, som jeg håber, I kan hjælpe med.

Min familie og jeg har været på sommerferie i Spanien denne sommer. Her havde vi som sædvanligt lejet en bil i lufthavnen. Fordi vi har en rejseforsikring, som dækker i forbindelse med skader på lejebiler, fravalgte vi den selvrisikoforsikring, som udlejningsbureauet tilbød.

Desværre påkørte vi på dag to en anden bil og lavede en mindre skade på den ene forskærm. Der skete heldigvis ikke noget med den anden bil.

Selvrisikoen på udlejningsforsikringen var 10.500 kr., og vi har nu fået en regning på 8.772 kr. for reparation af bilen. Vi havde en klar forventning om, at vores rejseforsikring ville dække udgiften, fordi der i policen står, at de dækker selvrisikoen på lejebiler op til 12.000 kr. Men de vil ikke dække.

Kan det passe - og hvad stiller vi op?

Mvh.

Billejeren

Hej billejer

Det er rigtigt, at mange rejseforsikringer er udvidet til at dække selvrisikoen for en lejet bil.

Det kræver dog normalt, at udlejningsbilens kaskoforsikring rent faktisk dækker skaden, at der bliver udbetalt en erstatning, og du bliver opkrævet den aftalte selvrisiko.

I dit tilfælde har bilens kaskoforsikring, som jeg forstår det, ikke udbetalt erstatning, netop fordi selvrisikoen var højere end reparationsbeløbet.

For at udgiften kan dækkes af din rejseforsikring, skulle reparationsudgiften altså have oversteget din selvrisiko, så udlejningsfirmaet i stedet havde opkrævet dig selvrisikobeløbet i forbindelse med skaden. Alternativt skulle du have købt den selvrisikoforsikring, som udlejningsselskabet tilbød dig.

Lad mig give et eksempel:

Du modtager en opkrævning på selvrisikoen for en lejebil på 10.500 kr. efter en påkørsel af en skilt.

Reparationsudgift   15.000 kr.
 Selvrisiko           10.500 kr.
 Lejeforsikrings andel              4.500 kr.
 Din rejseforsikrings andel    10.500 kr.
 Din andel                      0 kr.

Jeg synes derfor desværre, at det lyder til, at dit forsikringsselskab har truffet den rigtige afgørelse. Er du utilfreds med dit forsikringsselskabs afgørelse har du altid mulighed for at klage, i første omgang til forsikringsselskabets klageansvarlige og herefter til Ankenævnet for Forsikring.

De bedste hilsner

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Kan et forsikringsselskab kræve en del af min ulykkeserstatning tilbage, hvis sagen genoptages?

Hej med jer,

Jeg har været uheldig at komme til skade med min tommelfinger for et par år siden, og jeg har fået udbetalt en erstatning svarende til 8 % varigt men.

I sig selv er jeg rigtig glad for erstatningen. En scanning har vist, at der er sprunget en pulley i min finger. Bevægeligheden er stadig meget skidt, og lægen mener, at jeg er berettiget til mindst 10 %.

Mit spørgsmål går nu på, om et selskab kan ændre erstatningen for min finger i en negativ retning, hvis jeg beder dem om at genoptage sagen? Det burde jo ikke være muligt, men jeg vil gerne være sikker.

Vh.
Den uheldige

Hej uheldige

Når et forsikringsselskab udbetaler erstatning efter en ulykke, er den bindende. Det gælder dog ikke, hvis selskabet efterfølgende får oplysninger om særlige omstændigheder, som fx at du har givet urigtige oplysninger.

For at du kan få genoptaget din sag, kræver det normalt, at der er nye oplysninger. Hvis der er lægelig dokumentation for, at skaden på din finger er forværret, vil jeg anbefale dig at kontakte dit forsikringsselskab.

Hvis din sag bliver genoptaget, vil forsikringsselskabet altså enten kunne fastholde deres afgørelse eller udbetale en ekstra erstatning, hvis de er enige i, at skaden er forværret.

De bedste hilsner

Foto: Knud Erik Christensen/Colourbox
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen
Foto: Konsulent Anja Lintrup Sørensen, Forsikringsoplysningen Med råd fra Forsikringsoplysningens brevkasse kan jeres læsere få bedre styr på deres forsikring

F&P: Giv skattefradrag for klimasikring af private boliger18.4.2024 07:02:42 CEST | Pressemeddelelse

Klimaforandringernes voldsomme vejr har kostet danske boligejere oversvømmede boliger for milliarder. Nu foreslår F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – at udvide bolig-job-ordningen til at gælde for forebyggende klimaforbedringer af private hjem. Forslaget er blot ét af mange i branchens netop offentliggjorte bud på en samlet plan for klimasikring på nationalt, kommunalt og privat niveau.