Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man kan kræve erstatning efter et indbrud, hvis man har lagt feriebilleder på Facebook? Ved de, om forsikringen dækker, hvis der går ild i juletræet, eller når man har glemt sin bagage på et fly?
Foto: David P. Hall/Ritzau Scanpix

Hver eneste dag rådgiver og vejleder Forsikringsoplysningen et hav af danskere, der har forsikringsrelaterede spørgsmål eller brug for hjælp til at forstå forsikringsselskabers kendelser. På baggrund af de mange henvendelser vi får, samler vi hver måned en brevkasse, som landets redaktioner frit kan benytte ved angivelse af logo, kilde og telefonnummer til Forsikringsoplysningen. Landets redaktioner er også velkomne til at anvende pressebilledet ved angivelse af fotograf.

Ønsker du at modtage den månedlige brevkasse direkte i din mailindbakke, kan du skrive en mail med besked herom til Anna G. Bach, agb@forsikringogpension.dk.

Fakta om Forsikringsoplysningen:

Forsikringsoplysningen har i mere end 85 år ydet uvildig rådgivning til Danmarks forbrugere, der kan ringe eller skrive for at få råd og vejledning af forsikringseksperter om forsikringsforhold.
Alle kan kontakte Forsikringsoplysningen på telefon 41 91 91 91 hverdage mellem 10-13, på vores hjemmeside www.forsikringsoplysningen.dk eller på vores Facebook-side https://www.facebook.com/Forsikringsnoerden/

Brevkasse for december:

Spørgsmål - Kan jeg ikke få dækket et indbrud, hvis jeg lægger feriebilleder på Facebook?

Hej brevkasse

Mine kone og jeg tager til Thailand hen over jul og nytår. I sidste weekend var vi til julefrokost, og her kom vi til at diskutere, om forsikringen dækker, når man lægger feriebilleder eller andet på Facebook, mens man er væk.

Jeg selv mener ikke, at det kan få nogen betydning for min forsikring. Men et par af mine venner havde hørt, at forsikringen ikke dækker, hvis jeg fx får indbrud i mit hus, fordi tyven har set på Facebook, at jeg eksempelvis har tjekket os ind i lufthavnen eller sendt en julehilsen fra Thailand. Det er en ret naturlig ting for os at gøre, når vi er på ferie. Så jeg håber, at I kan skabe klarhed over mit spørgsmål.

Mvh. ham der bruger Facebook i sin ferie

Svar:

Hej ham der bruger Facebook i sin ferie

Jeg tror, at dit spørgsmål har givet anledning til mange diskussioner. Det er i hvert fald et tilbagevendende emne.

Helt generelt må man gerne lægge feriebilleder og andet på Facebook. Men man skal tænke sig om, når man gør det. For tyvene holder ikke kun øje med, hvilke huse der står tomme. De følger også med på fx Facebook eller Instagram.

Derfor skal man undgå at oplyse for mange detaljer, som nemt kan bruges af en indbrudstyv. Samtidig er det en god ide at tjekke sine profilindstillinger og sikre, at man kun deler sine opdateringer med sine Facebook-venner.

Den eneste situation, hvor forsikringen ikke dækker, er, hvis man har opført sig groft uagtsomt. Det kan fx være, hvis man har fortalt, at nøglen ligger under måtten. Et enkelt feriebillede, der fortæller, at I nyder ferien, sker der altså ikke noget ved i forhold din forsikring.

Men selv om forsikringen som hovedregel dækker, er det aldrig rart at komme hjem til et hus, der er endevendt af indbrudstyve. Du kan selv gøre dit for at undgå ubudne gæster, mens du er på ferie. Det handler først og fremmest om at få det til at se ud som om, at der er nogen hjemme og gøre det svært for tyven at komme ind:

• Sørg for at dine låse, døre og vinduer er solide
  • Brug tænd/sluk udstyr til lys, tv, musik m.m.
  • Efterlad lidt rod
  • Bed din nabo holde øje med dit hus
  • Få andre til at tømme postkassen og bed dine naboer bruge din skraldespand
  • Vær forsigtig med de oplysninger, du deler på sociale medier - og tjek dine privatindstillinger.

Du kan finde flere gode råd på vores hjemmeside: goo.gl/8TXqDb og på Stopindbrud.dk.

Til sidst vil jeg ønske dig og din kone en rigtig god ferie og jul.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål - Dækker min forsikring, hvis der går ild i mit juletræ?

Hej Forsikringsoplysning

Juletræssalget startede allerede i november mange steder. Jeg overvejer også selv at købe et, som kan stå på min terrasse med lys på indtil jul.

Jeg er opmærksom på, at træet med stor sandsynlighed når at blive knastørt inden juleaften, hvor vi plejer at have levende lys på træet og være mange mennesker samlet.

Det er måske en ret dårlig kombination. Jeg er derfor kommet i tvivl om, om der kan opstå problemer med min forsikring, hvis jeg skulle være så uheldig, at der gik ild i træet, og der sker skader i mit hjem? Jeg håber, at I kan hjælpe med et svar.

Bh.

Den juleglade

Hej juleglade

Det lyder hyggeligt med et juletræ på terrassen. Og selvom jeg nødig vil være lyseslukker, giver julehyggen desværre også anledning til mange brande i december.

Brandvæsenet har ca. 35 pct. flere udkald i private hjem i julemåneden, og forsikringsselskaberne får næsten dobbelt så mange anmeldelser om brand i december i forhold til resten af året.

Mange brande i private hjem kan undgås, hvis alle i familien er opmærksomme. Men generelt skal der meget til for, at en brandforsikring ikke dækker. Man skal opføre sig groft uagtsomt, dvs. man skal gøre noget, der er indlysende farligt for, at man kan få nedsat eller helt afvist sin erstatning. Det er selvfølgelig altid en konkret vurdering, om man har opført sig groft uagtsomt, men det kan fx være, hvis man ryger i sengen eller ikke er omhyggelig, når man bruger brandfarlige væsker.

Jeg synes ikke, at forsikringen skal afholde dig fra at købe et juletræ. Du kan i stedet overveje at fælde dit eget træ, så det ikke er lige så tørt, som dem du kan købe i butikkerne. Men når det er sagt, kan gran og levende lys i sig selv være en farlig cocktail, særligt jo tættere vi kommer på julen, og hvis træet er fældet længe inden. Derfor bør du selvfølgelig gøre, hvad du kan for at undgå brand. Det kan du gøre:

• Hav altid vand i nærheden
  • Gå og sov aldrig fra levende lys
  • Placér aldrig levende lys i nærheden af andet brandbart, fx gardiner, i bogreoler, under hylder/skabe eller ovenpå elektriske apparater
  • Tjek, at dine røgalarmer virker.

Du kan få flere gode råd på vores hjemmeside: goo.gl/iptcoE.

Rigtig god jul.

Forsikringsoplysningen

Spørgsmål: Hvorfor dækker min indboforsikring ikke glemt bagage?

Hej Forsikringsoplysning

Jeg skriver til jer fra Tenerife, hvor jeg netop er taget på ferie med min familie. Sagen er den, at jeg på flyturen derned lægger en pose med bl.a. en IPad, en trøje og et par solbriller i bagagerummet over sæderne. Ca. 10 minutter efter landingen, opdager jeg, at jeg har glemt posen i bagagehylden.

Jeg kontakter hurtigt personalet i lufthavnen, men jeg får ikke lov at gå tilbage til flyet. I stedet bliver jeg bedt om at efterlyse posen hos flyselskabet, men den er nu efter 1½ dag stadig ikke dukket op. Jeg kontakter derfor også mit eget forsikringsselskab med en forventning om, at de i stedet kan hjælpe mig. Men de vil ikke erstatte posens indhold, da de ikke dækker glemte og mistede ting.

Og her kommer I ind i billedet. Der er jo slet ikke tale om, at jeg har mistet mine ting på uforklarlig vis. Det sker ene og alene fordi, jeg ikke kunne få lov til at gå tilbage i flyet, og at der ikke øjeblikkelig blev givet besked til flypersonalet. Kan det virkelig passe, at det skal gå ud over mig, og at mit forsikringsselskab ikke skal hjælpe mig i den situation?

Mvh.

Den frustrerede feriegæst

Hej frustrerede feriegæst

Det lyder til, at I har haft en rigtig uheldig start på ferien. Jeg håber, at I trods alt nyder ferien, selvom I har måtte undvære nogle af jeres ting.

Din indboforsikring dækker tyveri af dine ejendele. Men desværre er det rigtigt, at forsikringen ikke dækker bortkomst eller tyveri af ting, som man glemmer eller på anden vis mister. Det gælder i princippet, uanset hvor langt tid, der går, før du opdager, at du har glemt dem.

Da posen ikke er dukket op hos flyselskabet endnu, kan kabine-, rengørings-, bagagepersonalet eller andre selvfølgelig have taget den. Men i den situation, er der teknisk set tale om ulovlig omgang med hittegods og ikke tyveri.

Ankenævnet for Forsikring har afgjort lignende sager. Du kan finde eksempler på kendelser på deres hjemmeside – www.ankeforsikring.dk. Se fx afgørelsen med nummeret 68326, som minder om din situation.

Fortsat god ferie.

Forsikringsoplysningen

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Kender du Forsikringsoplysningen?Videokanal

Foto: David P. Hall/Ritzau Scanpix