Breve til borgere skal være bedre og lettere at forstå
Skal jeg svare? Hvor skal jeg møde op? Trækker de mig i kontanthjælp?
Erfaringen viser, at den skriftlige kommunikation med borgerne ikke altid er så snorlige, at alle forstår de budskaber, som kommer fra det offentlige.
Derfor starter Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen nu et brevprojekt, for at undersøge, hvordan - og hvor godt - københavnerne opfatter forvaltningens breve. Ideen er, at tilpasse brevene på de punkter, hvor borgerne har svært ved at forstå dem, og hvor der er mulighed for at ændre.
”Kvaliteten af de breve vi sender til borgerne, er noget, som optager mig meget, og de må under ingen omstændigheder gøre borgerne bange. Vi er selv usikre på, hvor godt de virker - både vores egne og de fælles kommunale breve. De indeholder alle de korrekte oplysninger, men er de også letforståelige og anviser de præcist over for borgeren, hvad vedkommende skal gøre?”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Spørger borgerne og retter til
Brevprojektet er en del af Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens strategiske fokusområde om servicekultur og medarbejdertrivsel.
I den forbindelse vil forvaltningen altså undersøge, om borgerne oplever kommunikationen, som ofte tager udgangspunkt i skabeloner, som forståelig, respektfuld og handlingsangivende.
Det sker ved, at et konsulentbureau testerforvaltningens skriftlige kommunikation på en række borgere for at få viden om, hvordan borgerne oplever og forstår henvendelsen. Derefter gennemskrives udvalgte breve, og bureauet tester så de nye breve.
Det skal bl.a. undersøges om sproget er forståeligt, om tonen er venlig og respektfuld, om brevet giver unødig utryghed, og om det klart fremgår, hvilke handlinger borgeren eventuelt skal gå i gang med.
”Resultatet kan bruges i det videre arbejde med vores breve, skriveguider og kommunikation. Det kan også være, at der skal rulles et endnu større brevprojekt ud senere hen. Vi skal give borgerne den bedst mulige service, men hvis ikke vores breve er gode nok, risikerer vi jo, at aftaler glipper, borgeren misforstår, hvad han eller hun skal, eller vedkommende tror noget, der ikke passer. Det går ikke”, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Forvaltningen regner med at gennemføre første undersøgelse i februar/marts, anden undersøgelse i april/maj og have den endelige afrapportering klar i maj 2019.
Nøgleord
Kontakter
Kontakt pressechef Claus Bøggild på 22 82 84 37 eller jw9k@bif.kk.dk
Information om Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen
Modstandskraften over for ekstremisme og propaganda skal styrkes hos folkeskoleelever i Københavns udsatte boligområder20.3.2024 14:10:20 CET | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har netop afsat en halv million kroner til et samarbejde med foreningen Brobyggerne om en særlig emneuge for folkeskoleelever i udsatte boligområder. Formålet er blandt andet at styrke elevernes evne til at tænke kritisk og indgå i positive fællesskaber.
Danmarks seks største byer til regeringen: Her kan der spares en milliard på jobcentrene8.11.2023 03:58:00 CET | Pressemeddelelse
Det står i regeringsgrundlaget, at der skal spares 3 milliarder kroner på beskæftigelsesindsatsen i landets 98 kommuner. Nu kommer Danmarks seks største byer med deres fælles bud på, hvor der kan spares en milliard.
Københavns Kommune indgår ”mini-trepart” med repræsentanter for arbejdsmarkedets parter om brug af virksomhedspraktik6.9.2023 08:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune er gået sammen med a-kasser, arbejdsmarkedets parter og virksomheder om at sætte en retning for den fremtidige brug af virksomhedspraktik for dagpengemodtagere i København.
Offentliggørelse af whistleblowerordningens konklusionsrapport om forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen26.4.2023 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Som led i varetagelsen af whistleblowerordningen har Borgerrådgiveren i Københavns Kommune modtaget og fulgt op på i alt syv indberetninger vedrørende forhold i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Indberetningerne blev modtaget i perioden 26. januar til 25. februar 2022. De syv indberetninger angik forhold med relation til den daværende beskæftigelses- og integrationsborgmester. Citat fra Henrik Lund, administrerende direktør i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen i Københavns Kommune: ”Jeg er glad for, at vi nu har fået undersøgt de forhold, der tidligere har fundet sted i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen. Rapporten rejser kritik af blandt andet forskelsbehandling og et hårdt og dårligt arbejdsmiljø, som ikke har været sundt, og som ikke skulle have fundet sted. Det er vigtigt, at vi i forvaltningens nuværende ledelse kigger på, hvad vi i Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan lære af det forløb, som whistleblowerordningens rapport afdækker, så
Københavns Kommune markerer årsdagen for invasionen af Ukraine22.2.2023 06:06:00 CET | Pressemeddelelse
Den 24. februar er det et år siden, Rusland invaderede Ukraine. Det markeres med en højtidelighed på Københavns Rådhus. Til højtideligheden deltager blandt andet statsminister Mette Frederiksen og fungerende forsvarsminister Troels Lund Poulsen. Pressen er velkommen ved tilmelding.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum