Bredt flertal sikrer erstatning til naboer til jernbanearbejder
Jernbanen er i fuld gang med at blive opdateret til fremtidens eltog, og derfor er der anlægsarbejder i mange dele af landet. For at forstyrre trafikken mindst muligt har et bredt flertal i Folketinget bestående af regeringen, V, DF, SF, RV, EL, KF, LA og ALT netop vedtaget L 22 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven, lov om elektrificeringen af jernbanen og ligningsloven.
Lovforslaget indeholder to hovedelementer. Det ene er en mulighed for i særlige tilfælde at fravige kommunale støjkrav. Det andet hovedelement i lovforslaget er, at der med lovforslaget også indføres mulighed for at kompensere de borgere, der bliver ramt af de meget støjende arbejder, der hvor støjkravene fraviges. Disse borgere kan således vælge mellem et hotelophold i den korte periode arbejderne står på eller modtage en kontant kompensation, hvis man selv kan finde alternative opholdsmuligheder – f.eks. ophold i sommerhus eller hos familie eller venner.
- Vi er i disse år ved at anlægge en topmoderne jernbane, som bliver mere støjsvag, uden forurening og mere klimavenlig. Det meste anlægsarbejde på jernbanen kræver, at der bliver lukket helt, og derfor er det nogen gange nødvendigt at arbejde igennem også om natten, så togtrafikken og passagererne ikke bliver alt for generet. Det er rigtig træls for naboerne, og derfor har vi nu også sørget for, at de i det mindste kan få en kompensation, så de kan tage på hotel eller andet, der kan lette generne lidt, siger transportminister Benny Engelbrecht.
Når Banedanmark udfører anlægsarbejder på jernbanen, herunder elektrificering, gør Banedanmark en indsats for at planlægge de støjende arbejder sådan, at disse udføres i dagtimerne.
I en række tilfælde kan det imidlertid ikke undgås, at støjen forsætter i aften- eller nattetimerne. Dette skyldes bl.a., at nogle anlægsarbejder af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan stoppes før, de er fuldendt. Det gælder for eksempel nedbrydning af broer. Derfor kan der være behov for i helt konkrete tilfælde, at der er mulighed for at kunne dispensere fra de kommunale støjkrav.
Banedanmarks entreprenører anvender så vidt muligt den mest støjsvage teknologi, ligesom det tilstræbes, at byggepladserne indrettes, så de støjende arbejder påvirker naboerne mindst muligt.
Nøgleord
Links
Information om Transportministeriet
Følg pressemeddelelser fra Transportministeriet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Transportministeriet
På søndag stiller vi urene en time frem27.3.2024 07:49:31 CET | Pressemeddelelse
Dette års vintertid ophører natten mellem lørdag den 30. marts og søndag den 31. marts 2024.
Rute 11 skal udvides mellem Varde og Korskro14.3.2024 07:02:21 CET | Pressemeddelelse
Den cirka 10 kilometer lange vejforbindelse mellem Varde og Esbjergmotorvejen udvides med et ekstra spor, så hastigheden kan øges til 90 km i timen. Samtidig skal der anlægges en cykelsti langs vejen.
86 millioner til stationsløft på fjern- og regionalbanen samt S-banen29.2.2024 12:02:40 CET | Pressemeddelelse
Fem udvalgte stationer kan se frem til at få et løft med udmøntningen af i alt 86 millioner fra Infrastrukturplan 2035. Af de 86 millioner vil 13 mio. kr. gå til et løft af S-banen.
Anlægsloven for den 3. Limfjordsforbindelse fremsættes for Folketinget28.2.2024 13:06:47 CET | Pressemeddelelse
Nu fremsættes anlægsloven for den tredje forbindelse over Limfjorden, og første behandling af lovforslaget sker i midten af marts.
Undersøgelser af støjbekæmpelse sættes i gang22.2.2024 12:03:06 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet begynder nu tre nye undersøgelser af støjskærme på Fyn og Sjælland. Undersøgelserne skal danne grundlag for kommende udmøntninger af puljemidler til støjbekæmpelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum