Bredt flertal i København vil have metro til Amager
Det kan fra 2035 blive lettere for københavnerne at springe på en metro, når de opholder sig på Islands Brygge eller omkring Amagerbrogade. Partierne i forligskredsen (A, C, V, B, F, O og I) bag Lynetteholm ønsker nemlig, at en ny metrolinje skal indgå i den kommende høring af metro til Refshaleøen og Lynetteholm.
Linjeføringen er med ni stationer et udvidet alternativ til den linjeføring, som ligger i statens infrastrukturplan, som rummer fire. Med estimeret 13,7 mia. kr. er den også mere end dobbelt så dyr, men den løser også mange flere udfordringer for København og københavnerne.
Den nye linje vil løbe fra Københavns Hovedbanegård via Bryggebroen og DR-byen over Amagerbrogade op til Refshaleøen og videre over til Kløverparken og Lynetteholm. Ved at rykke linjen sydligt under Amager kommer der metro til dele af byen, der i dag ikke er metrobetjent. Den nye linje vil betjene mere end 51.000 beboere, arbejdspladser og studiepladser i 2035, og løse kapacitetsudfordringen i den eksisterende metro under havnen.
Linjen er planlagt således, at den kan udvides etapevis og på sigt dække store rejsemål så som Indre Nørrebro og Rigshospitalet. Samtidig kobler forbindelsen Refshaleøen og Lynetteholm på alle de eksisterende metroforbindelser samt til fra Københavns Hovedbanegård.
Idéfasehøringen for metroforbindelsen til Lynetteholm starter efter sommerferien. Her får københavnerne mulighed for at give deres besyv med om forbindelsen fra Københavns Hovedbanegård til Refshaleøen og placeringen af de enkelte stationer. Hvilken linje, der skal anlægges, skal besluttes i 2025 og forventes at stå færdig i 2035.
Bag udmeldingen står forligskredsen bag Lynetteholm:
Socialdemokratiet, Konservative, Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance.
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) udtaler:
”Jeg er glad for, at et bredt flertal af partierne på rådhuset bakker op om ideen om en forbindelse under Amager – og jeg glæder mig til dialogen med københavnerne til september. I dag er dele af Amager dårligt dækket – og metroen er blevet så populær, at vi har et problem med trængsel under havnen. Derfor synes vi, at den nye Metroforbindelse til Refshaleøen og Lynetteholm ikke bare skal betjene de nye byudviklingsområder med god kollektiv transport – den skal også styrke den kollektive trafik, så København bliver mere lige, mere fælles og mere grøn”.
Kultur- og Fritidsborgmester Mia Nyegaard (RV) udtaler:
”Med den nye metrolinje tager vi endnu et stort skridt for at udvikle København til en bæredygtig storby, der kan møde fremtidens krav om klimarigtig effektiv transport. Metrolinjen kommer til at binde byen endnu bedre sammen, og den vil gøre det lettere for københavnere og turister at komme til vores mange forskellige kunst- og kulturinstitutioner”.
Sundheds- og Omsorgsborgmester Sisse Marie Welling (SF) udtaler:
”Metroen har allerede vist sit værd som en uvurderlig rød tråd gennem vores by. Men mange københavnere har ingen adgang til metroen. Derfor er vi i SF rigtig glade for, at vi nu er enige om at metronettet bliver endnu mere fintmasket med en linje på tværs af Amager, som vi arbejder for at forlænge til indre Nørrebro og Rigshospitalet. På den måde kommer metroen endnu flere københavnere til gode”.
Beskæftigelses- og Integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken (V) udtaler:
"Vi skal ikke forbyde biler, men gøre det grønne valg det letteste og mest oplagte valg for københavnerne og her er mere metroen nøglen til at gøre noget ved trængslen samtidig med at vi bliver mere grønne. For Venstre er det især vigtigt at Amagerbrogade får et stop på metroen, således at et eksisterende byområde bliver koblet på hele byens metronet. Samtidig er de konkrete perspektiver om et fremtidigt stop ved Rigshospitalet simpelthen ikke til at komme uden om. Den manglende metrobetjening af Rigshospitalet er et sort hul på metronettet og derfor vil Venstre arbejde for at planerne bliver til virkelighed hurtigst muligt”.
Børne og Ungdomsborgmester Jakob Næsager (K) udtaler:
”Vi konservative er ubeskriveligt glade for at endnu flere bydele nu får en Metro. Vi ønsker Metro til alle bydele, så man kan komme hvor som helst på en halv time. Nu får vi koblet det sydlige Islands Brygge, Amagerbrogade og det centrale Sundby samt Rigshospitalet på Metronettet. Det er fantastisk, at Metro til Lynetteholmen kan give København en helt ny Metroring, der kan knytte bydelene tættere sammen”.
Ole Birk Olesen (LA) udtaler:
“Der bliver 300.000 flere danskere de næste 10 år, og mange forventes at ville bo i København. Det kræver, at infrastrukturen kan betjene de flere indbyggere. Vi kan ikke nøjes med at lave vej og kollektiv transport til de steder, de bor, men må også skaffe transportmuligheder alle andre steder i byen, hvor de flere mennesker vil færdes. M5 Øst er et rigtigt godt bud på det”.
Finn Rudaizky (DF) udtaler:
“Udover planlægning af nødvendig Metro til Lynetteholm, så er DF begejstret for udsigt til mere Metro fra Amager (Amagerbrogade) samt perspektivet for en mulig Metro ved Rigshospitalet. Derefter må vi om nogle år se på næste projekt. Jeg synes, at det skal omhandle Metro til Brønshøj”.
Kontakter
Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen via pressechef Thomas Søie Hansen 20529786
Kultur- og fritidsborgmester Mia Nyegaard via pressechef Jeppe Matzen 23448363
Sundheds- og Omsorgsborgmester Sisse Marie Welling via pressetelefon 23828082
Beskæftigelses- og integrationsborgmester Jens-Kristian Lütken på 30919800
Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager på 23488012
Ole Birk Olesen på tlf. 61625176
Finn Rudaizky på tlf. 60101034
Information om Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Københavns Rådhus
1599 København V
33 66 33 66https://www.kk.dk
Følg pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Københavns Kommune Økonomiforvaltningen
Forslag til Københavns Kommuneplan 2024 sendes i høring: ”Fremtidens klimavenlige hovedstad”23.8.2024 11:05:20 CEST | Pressemeddelelse
Borgerrepræsentationen har besluttet, at Københavns Kommunes ambitiøse plan for byens udvikling kan sendes i offentlig høring. Fra næste uge kan alle give deres besyv med om, hvad der skal ske med København de næste 12 år.
Efter stor renovering: Nu får København rådhustårnet tilbage20.8.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Det velkendte rådhustårn i København har været under kærlig behandling det sidste halvandet år, men nu er renoveringen færdig.
Kampagne skal bidrage til færre tyverier af elcykler19.8.2024 06:04:00 CEST | Pressemeddelelse
Den seneste tryghedsundersøgelse fra Københavns Kommune viser, at cykeltyveri stadig er københavnernes største bekymring. Ny data viser samtidig, at sensommeren er højsæson for cykeltyveri. Nu udruller Københavns Kommune en kampagne, som skal skabe ekstra opmærksomhed omkring tyverier af elcykler, så flere tyverier forhindres.
København indgår samarbejde med en af verdens største byer6.8.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse
De to storbyer København og São Paulo i Brasilien skal blandt andet samarbejde om skybrudssikring og energieffektivitet i offentlige bygninger.
Nu kan du give din mening til kende: Københavns nye metrolinje M5 er sendt i høring1.8.2024 09:40:04 CEST | Pressemeddelelse
Københavns Kommune har igangsat den offentlige høring om miljøkonsekvensrapporten for den nye, mulige metrolinje M5. De næste otte uger og frem til d. 26. september har alle mulighed for at give deres mening til kende.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum