Bredbåndspuljen er åben

Bor du i et område med dårlig internetdækning, har du lige nu mulighed for at ansøge om Energistyrelsens Bredbåndspulje, hvor 100 mio. kroner er afsat til lokale bredbåndsprojekter.

I 2020 fik over 5.000 husstande fordelt på 99 områder støtte fra Energistyrelsens Bredbåndspulje. Vagn Pedersen og hans arbejdsgruppe fra landområdet Hannerup-Røjdrup ved Hobro var nogle af de heldige, der i samarbejde med Norlys kan glæde sig til et stabilt og hurtigt internet, der er gearet til det moderne liv, vi lever i dag.

- Vi er et klassisk eksempel på et område med dårligt internet. I de 30 år, jeg har boet her, har jeg bøvlet med ustabilt internet med lave hastigheder. Det er frustrerende med udfald i hverdagen, når man fx skal arbejde hjemmefra. Så mit bedste råd til andre i lignende situation er kort og godt: Kom i gang med at søge Bredbåndspuljen. Der er intet at tabe, siger Vagn Pedersen.

Gør boligen mere værd og få frit valg

Vagn og beboerne i området kan ikke blot glæde sig over, at de med fibernet får en bedre internetforbindelse. I en tid med fuld fart på digitaliseringen af Danmark, er det også en rigtig god investering i boligen.

En hurtig og stabil forbindelse i hverdagen kan nemlig være med til at øge boligens værdi, og det er væsentligt, hvis boligen på et tidspunkt skal sælges. En undersøgelse lavet af Boligsiden viser nemlig, at 4 ud af 5 boligsøgende mener, at godt internet enten er meget vigtigt eller direkte afgørende, når de vælger ny bolig.

- Jeg tror, at vores lokale ejendomsmæglere glæder sig over udrulningen, konstaterer Vagn Pedersen, og fortsætter:

- En anden helt klar tillægsgevinst for os er det frie valg af udbyder på Norlys’ åbne fibernet. Når udrulningen er i mål, er vi ikke kun bundet til én udbyder af internet og TV, men har hele 10 forskellige udbydere, som står klar med gode tilbud til os.

Norlys står klar med råd og sparring

Ifølge Vagn har samarbejdet med Norlys om søgning af Bredbåndspuljen været godt.

- Norlys har stået klar med gode råd og sparring i processen. Det kan andre områder med dårlig netforbindelse helt sikkert også få glæde af, slutter han.

Om fibernet og Bredbåndspuljen

Fibernet - eller den digitale motorvej - er baseret på lyslederkabler og kan håndtere uanede mængder data med lysets hast. Derfor er fibernettet stabilt og lynhurtigt. Kort sagt er fibernet internet med lysets hastighed. Fibernettets høje kapacitet betyder, at hele familien kan være på samtidig, uden at det går ud over oplevelsen og hastigheden. Det giver mulighed for høj hastighed på både up- og download af billeder og dokumenter, stabil streaming af film og tv og en god oplevelse med online spil. Forbindelsen er personlig og påvirkes ikke af andre brugere i området eller afstanden til en central. Fibernettet bliver heller ikke påvirket af skove, bakker og høje bygninger.

Norlys' fibernet er åbent, og det betyder, at man selv har mulighed for selv at vælge internetprodukter og tv-indhold blandt de indholdsleverandører, som indgår i Norlys' fibersamarbejde. Du kan læse mere på norlys.dk/fritvalg/bbp eller få rådgivning om bredbåndspuljen ved at ringe til Norlys på 8820 8311.

Norlys er et resultat af fusionen mellem SE og Eniig. Med 735.000 andelshavere, ca. 1,7 millioner kundeforhold og 2.500 medarbejdere er vi Danmarks største energi- og telekoncern.

Norlys har ambitioner om at nå 1 million fiberadresser12.7.2021 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Energi- og televirksomheden har indtil nu fokuseret på at tilbyde Norlys’ egne andelshavere fibernet. Nu går koncernen ind i fiberkampen på nye markeder. De nye adresser ligger i bynære områder i Jylland, på Fyn og Sjælland og er en del af en ny og ambitiøs plan, der skal tilbyde fibernet ikke kun til andelshaverne, men også til knap 200.000 adresser uden for andelshavernes områder inden udgangen af 2023.