Bred opbakning til idrættens vision på historisk Marienborgmøde

Syv ministerier var repræsenteret på det første Marienborgmøde om DGI’s og DIF’s fælles vision - Bevæg dig for livet.

Danskernes deltagelse i idræt og foreningslivet er en fælles samfundsopgave. Det er konklusionen efter dagens Marienborgmøde om DGI’s og Danmarks Idrætsforbunds (DIF) fælles vision Bevæg dig for livet. Målet er at gøre danskerne til verdens mest idrætsaktive folkefærd.

”Det er en stor og ambitiøs vision, men bag det ligger et behov for en ekstraordinær indsats. Ingen kan løfte opgaven alene, men alle kan hjælpe lidt,” sagde statsminister Lars Løkke Rasmussen på idrætstopmødet.

Opbakningen vækker glæde i Bevæg dig for livet-samarbejdet.

”Vi vil gerne sige en stor tak til Lars Løkke Rasmussen for at tage initiativ til mødet. Det er et vigtigt første skridt i retning af et bredt samarbejde, der kan sætte arbejdet op i det næste gear, som er nødvendigt for at nå ud til alle danskere. De forpligtende fællesskaber i foreningslivet og mødet på tværs af religion, uddannelse og sociale skel er vigtigere end nogensinde,” siger Niels Nygaard, formand i DIF.

Motion på recept
På det historiske første Marienborgmøde om idræt blev der diskuteret idrættens rolle i forhold til sundhed, beskæftigelse og integration. Udover idrættens organisationer og andre relevante samfundsaktører deltog sammenlagt syv ministre på mødet.

”Det sender et stærkt signal om, at regeringen deler vores ambitiøse vision. Vi har brug for en bred samfundsalliance til at lukke de geografiske og demografiske huller i idrætsdeltagelsen i Danmark. Derfor er vi glade for, at der blev taget godt imod vores forslag om at indføre motion på recept, hvor idrættens fællesskab er en vigtig del af medicinen for udsatte borgere. Idrætten er både en effektiv og billig løsning til forebyggelse og som alternativ til dyre behandlinger,” siger Søren Møller, formand i DGI.

Næste skridt bliver at udmønte de gode intentioner i virkeligheden. Det gjorde kulturminister Mette Bock klar i sin tale.

”Mit håb er, at når vi er færdige her i dag, så er det slut med skåltalerne. Vi skal tænke i nye baner. Vi har et fantastisk foreningsliv, vi kan være stolte af. Nu skal vi ud og have fat i mennesker der, hvor nogen har brug for et lille puf,” sagde Mette Bock.

Statsministeren rundede dagen af med at love at indkalde parterne til et opfølgende møde i 2018 eller 2019.

DGI og DIF fremlagde på mødet fem forslag:
•Motion på recept version 2.0
•Partnerskab om flere aktive seniorer
•Nationalt partnerskab om integration i foreningsidrætten
•Fritidspas med tilskud til idræt for udsatte børn og unge
•Brug af foreningsidrætten i beskæftigelsesforløb

Kontakt:
Søren Møller, formand i DGI: 23 28 02 34
Niels Nygaard, formand i DIF: 20 73 71 12

Bevæg dig for livet
Partnerskabet mellem DGI og DIF er det største i dansk idræt nogensinde. Det er støttet af Nordea-fonden og TrygFonden. Visionen er, at Danmark skal være den mest idrætsaktive nation i verden. I 2025 skal 50 procent af danskerne være aktive i en idrætsforening, og 75 procent skal være fysisk aktive.
Læs mere om Bevæg dig for livet her.

.