Braw Bakir ny landedirektør for Netto Danmark

39 årige Braw Bakir er udpeget som ny landedirektør for Netto Danmark – 23 år efter at han begyndte i Netto som ungarbejder. Dermed stiller han sig i spidsen for godt 15.000 kolleger fordelt på 525 butikker.

Det begyndte med et fritidsjob efter skoletid. For Braw Bakir handlede det i 1999 om at tjene sine egne lommepenge og gøre en forskel i den lokale Netto i Ringsted. Nu når hans karriere i dansk detailhandel en foreløbig kulmination med udnævnelsen til Landedirektør for Danmarks største dagligvarekæde, Netto. På posten afløser Braw Bakir Michael Løve, der tiltræder en stilling udenfor Salling Group.

Selv om Braw Bakir endnu ikke har rundet de 40, er han en særdeles erfaren herre. Faktisk er der nærmest ikke den krog af en Netto i kongeriget, han ikke kender. Ikke den vare på hylden, han ikke er fortrolig med. Efter 12 år i butik og herefter 11 år som ansvarlig for drift og salg først i et distrikt, siden en region og senest hele landet, kender han forretningen og kunderne ned i den mindste detalje og forstår dermed hverdagen for sine mere end 15.000 kolleger og forventningerne hos kunderne til Netto. Men det er blot en del af forklaringen på, at han er oplagt som Nettos nye landedirektør, forklarer Per Bank, administrerende direktør for Salling Group.

- Braw kender ikke bare forretningen. Han ER Netto helt ind i marven og har fuldstændig styr på, hvad det kræver at drive en succesfuld discountkæde som Netto. Men det vigtigste er, at han er en rigtig dygtig og inspirerende leder, der i den grad er i øjenhøjde med både kunder og kolleger. Braw har en anerkendende ledelsesstil, hvor han udviser stor respekt for den enkelte kollega, og så kan han virkelig skabe energi og begejstring. Han er en udpræget holdspiller, der besidder en intuitiv forståelse af, hvad der skal til for at få hele holdet til lykkes sammen, og så er han ikke bange for at gå foran – også når det er svært, siger Per Bank.

Selv ser Braw Bakir overordentligt meget frem til opgaven.

- Jeg er oprigtigt stolt over at få muligheden for at stå i spidsen for Netto. Men også fuldstændigt bevidst om ansvaret. Alle, der kender mig, ved, hvor meget jeg brænder for Netto, vores stærke DNA, og at vi konstant knokler for at leve op til de forventninger, kunderne har til Netto. Jeg glæder mig virkelig til at fortsætte kædens hastige udvikling sammen med mine passionerede kolleger på tværs af landet, siger Braw Bakir, der får titel som Executive Vice President, Netto Danmark.

Afløser Michael Løve på posten efter knap fem år
Med titlen som landedirektør indtræder Braw Bakir samtidig i Salling Groups øverste ledelsesteam, hvor også blandt andre landedirektørerne for Netto Polen og Netto Tyskland er centrale medspillere. Braw Bakir efterfølger Michael Løve som ansvarlig for Netto Danmark. Om hans bidrag siger administrerende direktør for Salling Group Per Bank:

- Michael har sammen med Braw og resten af det stærke ledelsesteam sikret, at vi har en kæde i særdeles god forfatning. Sidste år opnåede Netto Danmark sin højeste markedsandel og højeste omsætning nogensinde. Samtidig har Michael i sine fem år i Salling Group været en af hovedarkitekterne bag en modernisering af Nettos nye butikskoncept. Jeg ønsker Michael alt det bedste i hans videre karriere, siger Per Bank.

Michael Løve tiltrådte i Netto i sensommeren 2017, hvor han kom til Netto fra B&Q i England.

- Arbejdet med at forny og forbedre Netto-konceptet, styrke ledelseskulturen og skabe grundlag for ekspansion i både Danmark og Polen står for mig som noget af det sjoveste, jeg har været med til i min karriere. I Netto og Salling Group hersker en kultur, hvor man i særlig grad formår at fokusere og løfte i flok, og det har jeg nydt at være en del af, siger Michael Løve.

Michael Løve overdrager de kommende måneder til Braw Bakir, der tiltræder funktionen som landedirektør for Netto Danmark dags dato.

Kort om Braw Bakir:

f. 1983

2022 –            Executive Vice President, Netto, Salling Group

2019 – 2022   Salgsdirektør, Netto

2017 – 2019   Regionschef, Netto

2011 – 2017   Distriktschef, Netto

1999 – 2011: Servicemedarbejder, 1. assistent samt butikschef i en række Netto-butikker.

Privat: Gift, to børn, bosat i Skovlunde.

Uddannelse: Teknisk handelseksamen (HTX), etårig HH.