Brancheforeningen for e-cigaretforhandlere i Danmark har klaget til EU-Kommissionen og SMOKE-IT overvejer nu søgsmål mod staten

D. 28. februar bragte TV 2 nyheden om, at Sundhedsstyrelsen havde skjult centrale oplysninger under tobakslovsforhandlingerne, hvilket ikke var nyt for SMOKE-IT.
I løbet af 2020 indsamlede SMOKE-IT nemlig de omtalte sagsakter, gennemgik materialet og kunne ret hurtigt se at der var noget galt. Sundhedsstyrelsen havde, overfor Sundhedsministeriet, bl.a. bevidst forsøgt at skjule, at antallet af både unge rygere og brugere af e-cigaretter i Danmark, var faldet markant.

-          ”Vi samlede det mest åbenlyse, beskrev forløbet og sendte det til Sundhedsministeriet i slutningen af november sidste år. Det var et sidste desperat forsøg på at få dem til at forstå, at grundlaget for den lov de stod overfor at vedtage, og som sender vores branche direkte samme vej som minkbranchen, var baseret på gamle tal og forkerte oplysninger. ” Siger Jeanett Andersen, kommunikationskonsulent i SMOKE-IT.

Selvom Ministeriet var blevet oplyst om Sundhedsstyrelsens ageren ændrede det ikke noget, og blot få uger senere, d. 15. november 2020, blev den nye tobakslov vedtaget.

Ny rapport bekræfter oplysningerne

Fredag d. 5. marts offentliggjorde Sundhedsstyrelsen og samarbejdspartnerne 1. del af dette års udgave af Danskernes Rygevaner, hvor det bl.a. ses at antallet af rygere er faldet med 2% og at det største fald ses blandt unge rygere. I rapporten fremgår det også, at der i 2019 var sket et markant fald på hele 3%, og det er altså disse oplysninger Styrelsen har tilbageholdt.

-          ”I fredags, på twitter, kunne man se en jublede Sundhedsminister, der fortalte at faldet i antallet af rygere helt sikkert skyldes højere priser på cigaretter. Det virker helt skørt, for tallene for 2019, som altså var før cigaretpriserne steg, viste jo et endnu større fald end det vi ser nu.”

Med tiltagene i den nye lov forventes, at særligt e-cigaretbranchen at bliver hårdt ramt. I SMOKE-IT har man da også gjort sig mange tanker om, hvorvidt de skjulte oplysninger kunne have gjort en forskel.
E-cigaretbranchen forventer, at loven og det kommende forbud mod andre smage end tobak og mentol væsker til e-cigaretter, vil få store konsekvenser for e-cigaretforhandlerne i Danmark.
Det kommende smagsforbud rammer nemlig udelukkende e-cigaretbranchen, hvilket skyldes, at EU-kommissionen fik sat en stopper for forbuddet mod smag i tobaksprodukter. Smag i væsker til e-cigaretter med undtagelse af tobak og mentol bliver forbudt, alt imens tobaksindustriens produkter som tyggetobak, nikotinposer, vandpibetobak osv. med diverse smage fortsat må sælges. Det må påregnes, at forhandlere af e-cigaretter vil lukke på stribe, når loven træder i kraft.

Brancheforeningen for e-cigaretforhandlere i Danmark, BECIG, har sendt en klage til EU-kommissionen over den nyligt vedtagne tobakshandleplan, herunder Sundhedsstyrelsens ageren under tobakslovsforhandlingerne, og SMOKE-IT, som er medlem af foreningen, har nu bedt deres advokat om at vurdere materialet, og hvorvidt der ydermere er grundlag for et søgsmål mod staten.

Jeanett Andersen, Jeanett@SMOKE-IT.dk