Brancheforening slår alarm: Store kæledyrskæder bryder loven
Når man som kunde henvender sig til en professionel forhandler af foder, legetøj og andet tilbehør til dit kæledyr, er det sikkert de flestes opfattelse, at vedkommende ved, hvad han eller hun taler om. Men det er langt fra en selvfølge. For på trods af Fødevarestyrelsens bekendtgørelse fra 2017, som stiller krav om uddannelse af al personale, der rådgiver om pasning og pleje af dyr, er de ansatte bag diskene i de store kæledyrskæder ofte ikke korrekt uddannede.
Det fortæller Dan Nürnberg, der er formand for Dyrehandlernes brancheforening Fokus på Dyr.
– Vi har oplevet flere af de store kæder, som afviser kravet om uddannelse og derfor nægter at lade deres ansatte få den rigtige uddannelse. Det er et kæmpe problem, for kunderne stoler jo på den rådgivning, de får. De senere år er der også dukket mange webshops op, der forhandler dyreartikler og foder, og her er det ofte også uuddannede folk, der står bag.
Fødevarestyrelsen griber ikke ind
Ifølge dyrlæge Jette Clausen kan det have store konsekvenser for dyrene, hvis ejerne ikke bliver rådgivet af uddannet personale.
– Jeg har ofte oplevet, at særligt mindre kæledyr som kaniner, marsvin og krybdyr er så afkræftede efter længere tids fejlpasning, at vi bliver nødt til at aflive dem. Det kan for eksempel være en kaninejer, der i god tro har givet sin kanin tyggestænger, som han eller hun er blevet anbefalet af en ikke-uddannet ekspedient, men som er fyldt med korn og sukker. Kaninens mave er slet ikke lavet til korn, og en sådan fejlernæring kan have fatale konsekvenser for dyrets liv. Der er noget helt forkert i det her, som der virkelig trænger til at blive sat fokus på, mener Jette Clausen.
Fokus på Dyr har ad flere omgange forsøgt at få Fødevarestyrelsen i tale.
– Vi har forgæves forsøgt at få belyst det her. Det store problem er jo, at der ikke bliver ført kontrol fra Fødevarestyrelsens side, og så gider de store kæder ikke opretholde uddannelseskravet. Det svarer jo til, at bilister aldrig blev tjekket for, om de har kørekort – så gad folk heller ikke bruge tid og penge på at tage kørekort, mener Dan Nürnberg.
Trækker branchen ned
De store kæledyrskæder og -webshops laissez fere tilgang til uddannelseskravet skævvrider hele branchen. Det mener Morten Pelby, der er medejer af dyrehandlen MiniZoo, som har fem butikker i hovedstadsområdet.
– Det svækker hele branchen, når kunderne ikke kan regne med den rådgivning, de får. Det er jo ikke nok, at man bare interesserer sig for dyr for at kunne rådgive om det, det kræver uddannelse. Samtidig giver det jo en konkurrenceforvridning, når nogle virksomheder ikke vil betale for det uddannede personale, og det går jo ud over os mindre dyrehandlere.
Nøgleord
Kontakter
Anne Rahbek
Journalist, Epicent PR
78 70 09 26
ara@epicent.dk
Billeder
Information om MiniZoo
MiniZoo er en dansk dyrehandel med mere end 20 års erfaring med salg af dyr og kæledyrstilbehør. Udover en online webshop findes fem fysiske MiniZoo-butikker med udelukkende faglært personale. www.minizoo.dk/
Følg pressemeddelelser fra MiniZoo
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra MiniZoo
Akvarier skal være unikke og større end nogensinde før6.1.2020 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Der er fremgang i salget af akvarier til virksomheder og institutioner, og de skal være større og mere ekstravagante end tidligere. Akvarierne kan have en beroligende effekt på mennesker, viser studier.
Forkert foder gør hunde syge og overvægtige16.8.2019 11:28:56 CEST | Pressemeddelelse
De fleste hundeejere vil gøre alt for deres bedste ven, men vælger alligevel ofte ukritisk og uvidende det forkerte foder. Det kan føre til, at hunden bliver overvægtig og udvikler allergier. Få dyreekspertens råd til sund hundefodring.