Deloitte

Brancheekspert: Mange byggevirksomheder har glemt at ruste sig til travlheden

Del

Det er i dårlige tider, man skal skabe strukturen for de gode

Thomas Frommelt
Thomas Frommelt

København, 23. januar 2017

Man siger typisk, at man skal ruste sig til dårlige tider, men faktisk skal man som virksomhedsejer også ruste sig til de gode. Det mener revisor i Deloitte, Thomas Frommelt, der har sin daglige gang i den danske bygge- og anlægsbranche. Det er netop inden travlheden sætter ind, at man skal sørge for at have strukturerne på plads. Ellers risikerer man at gå på kompromis med effektiviteten.

- Det er rigtig positivt, at bygge- og anlægsvirksomhederne generelt har haft masser at lave i 2016 og også ser ud til at få det i 2017. Faren ved travlheden er dog, at mange i hvert fald delvist har forsømt at tage livtag med effektiviteten hen over de sidste år. Vi ser stadig, at en del virksomhedsejere hænger fast i gamle vaner, siger Thomas Frommelt.

Ifølge en rundspørge foretaget af Deloitte blandt over 700 aktører i byggebranchen har mange virksomheder iværksat målrettede tiltag for at øge effektiviteten. Men det er langt fra nok, mener Thomas Frommelt.

- Eksempelvis har blot 32 pct. arbejdet på at digitalisere tids- og sagsstyringen, 32 pct. har effektiviseret administrative opgaver, mens så få som 11 pct. har arbejdet med at standardisere ydelseskataloget.

- Det er rigtig gode initiativer, men tallene viser tydeligt, at der er brug for langt mere, hvis man skal løfte niveauet på tværs af branchen. Især i tider hvor man har travlt, er det afgørende at have de rette styringsmæssige rammer. Det koster penge ikke at have strukturen på plads.

Thomas Frommelt opfordrer derfor alle virksomhedsledere til at se med kritiske øjne på den interne organisering:

- De seneste år er der sket ekstremt meget på it- og teknologiområdet i forhold til at styre ressourcer, automatisere arbejdsgange og få bedre styr på administrationen. I dag ser vi, at de bedste virksomheder er trukket fra feltet og har opnået en langt højere effektivitet i deres daglige styring. For mange har det ganske enkelt været et massivt skub i retningen af øget produktivitet.

Samtidig er ydelsespaletten også et sted, hvor man med fordel kan sætte ind, mener Thomas Frommelt:

- Som virksomhedsejer bør man løbende se nærmere på de ydelser, man tilbyder, og skære til, hvis det er nødvendigt. Her er en opdateret profitabilitetsanalyse alfa og omega. Uden en detaljeret forståelse af, hvor præcis man tjener penge, er det umuligt at vælge til og vælge fra.

Ud over standardisering og digitalisering siger 30 pct. af de adspurgte ledere, at de har gjort øget brug af faste samarbejdspartnere for at højne effektiviteten.

Fakta:

Har din virksomhed gjort tiltag, der sikrer en øget effektivisering?

- Fokus på opgaveplanlægning: 54 pct.

- Digitalisering af tids- og sagsstyring: 32 pct.

- Strukturering af administrative opgaver: 32 pct.

- Øget brug af faste samarbejdspartnere: 30 pct.

- Standardisering af ydelser: 11 pct.

Tallene er baseret på svar fra 720 aktører i byggebranchen, heraf 655 virksomhedsejere.

Nøgleord

Kontakter

Thomas Frommelt
Partner, Deloitte
+45 24 23 83 04
tfrommelt@deloitte.dk

Billeder

Thomas Frommelt
Thomas Frommelt
Download

Information om Deloitte

Deloitte
Deloitte
Weidekampsgade 6
2300 København S

http://www2.deloitte.com/dk/da.html

Thomas Frommelt er partner i Deloitte og ekspert i bygge- og anlægsbranchen.

Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk

Følg pressemeddelelser fra Deloitte

Skrive dig op her og du vil løbende modtage pressemeddelelser på mail. Indtast din mail, klik på abonner og følg instruktionerne i den udsendte mail.

Flere pressemeddelelser fra Deloitte

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter, og finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum