Børns Vilkår udvider markant i Aarhus med hjælp fra Salling Fondene

Børns Vilkår styrker sin tilstedeværelse i Aarhus ved at købe bygningen Æggepakkeriet, som bliver organisationens nye base i byen. Købet er muligt takket være Salling Fondene, som har doneret 10 millioner kroner til formålet.

Børns Vilkår ønsker at hjælpe endnu flere af de børn og unge, der kontakter BørneTelefonen. Men lige nu er der ikke nok plads til det voksende antal frivillige rådgivere og medarbejdere på kontoret i Frederiksgade i Aarhus.

Den 1. august overtager Børns Vilkår bygningen Æggepakkeriet, som er placeret i det kreative område omkring Godsbanen. Et køb, som Salling fondene har doneret 10 millioner kroner til at realisere.

“Med Æggepakkeriet får Børns Vilkår en solid base i Aarhus med plads til endnu flere medarbejdere og frivillige kræfter, der kan hjælpe de mange børn og unge, der henvender sig til BørneTelefonen. Der skal lyde en stor tak for den flotte donation fra Salling Fondene, som har gjort købet muligt,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Flere børn skal kunne komme igennem til BørneTelefonen
Antallet af børn og unge, der får hjælp på BørneTelefonen, stiger støt, og over de sidste 10 år har der været tæt på en fordobling i antallet af samtaler.

Desværre oplever Børns Vilkår også, at der er børn og unge, som ikke kommer igennem til en rådgiver, når de har brug for det. Dette skal udvidelsen i Aarhus hjælpe med at ændre på.

Derudover har Børns Vilkår planer om at bruge den nye base i byen til at igangsætte en række nye initiativer for børn og unge i daginstitutioner, grundskoler og på ungdomsuddannelserne.

”Det er mig en stor glæde, at Salling Fondene med en donation til køb af Æggepakkeriet kan bidrage til udviklingen af Børns Vilkårs arbejde og på den vis være med til at gøre en forskel for alle de børn og unge, der har brug for hjælp” siger Jens Bjerg Sørensen, bestyrelsesformand i Købmand Herman Sallings Fond.

Børns Vilkår forestiller sig, at Æggepakkeriet skal rumme:
• En afdeling af BørneTelefonen med fortsat vækst i antal frivillige til et niveau på 300 inden udgangen af 2025
• Arbejdspladser for mere end 30 faste medarbejdere
• Ny base for arbejdet med undervisningsaktiviteter og bisidning af børn og unge i Jylland
• Lokaler til undervisning af frivillige, forældre, fagpersoner m.fl.