Børns Vilkår: Så kan børnene endelig komme i skole – nu skal de hjælpes godt tilbage i fællesskaberne

Fra i dag kan tusindvis af skoleelever vende tilbage til fysisk fremmøde i skolen hver dag. De fleste børn og unge har savnet fællesskaberne, men mange vil også have brug for hjælp til at komme godt ind i dem igen.

Det er en glædens dag i dag, hvor børn og unge over hele landet kan vende tilbage til skole på fuld tid. Ikke alle skoler er helt klar til at tage imod alle endnu – men der er fuld genåbning på vej, og det er det vigtigste.

Nu venter så et stort trivselsarbejde for både lærere, pædagoger og forældre, siger Sanne Lind, som er børnefaglig konsulent i Børns Vilkår:

”Børnene vil have vidt forskellige oplevelser med sig i bagagen, når de kommer tilbage i skole. Nogle har haft det helt fint derhjemme med onlineundervisning, mens andre har mistrivedes og måske slet ikke set jævnaldrende. Genåbningen vil generelt være præget af en periode, hvor det sociale fællesskab ikke er faldet på plads, og der er usikkerhed om roller, rammer, rutiner og relationer,” siger hun.

"Kan jeg leve op til vennernes forventninger?"
På BørneTelefonen har den seneste nedlukning betydet, at der især har været mange samtaler om ensomhed, når børn og unge har henvendt sig om corona, og den seneste måned har trivsel i klassen også fyldt meget.

En pige skriver for eksempel, at hun synes, hun har taget på under corona-nedlukningen og derfor er bange for at skulle starte i skole igen, fordi hun blandt vennerne er kendt som 'den tynde pige'. Hun frygter, at hun ikke længere kan leve op til deres forventninger.

”Eksemplet understreger, hvorfor det er så vigtigt, at vi har fokus på at få alle godt tilbage i fællesskaberne i den kommende tid. For mange børn og unge vil den sociale muskel være ude af træning, og flere vil opleve usikkerhed og angst for, om det hele nu også bliver som før,” siger Sanne Lind, som samtidig peger på, at nogle børn også vil opleve en bekymring for, om de er kommet bagud i skolen.

Sådan kan forældre bakke op om klassefællesskabet
Skolen spiller en nøglerolle i trivselsarbejdet, men også forældrene kan gøre meget, siger Sanne Lind:

”Nogle børn vil måske i starten have brug for særaftaler, som forældre kan aftale nærmere med barnets lærer. Samtidig kan forældre bakke op om klassefællesskabet ved f.eks. at opfordre deres barn til at støtte klassekammerater, der virker til at have det svært. Det er vigtigt for alle børn og unge at føle sig som en del af fællesskabet i klassen og mærke, at de er savnet, hvis de ikke kommer i skole,” siger Sanne Lind.

Under anden nedlukning introducerede Børns Vilkår et gratis online-besøg om trivsel, som over 400 klasser har booket indtil videre. Interessen har været så stor, at Børns Vilkår i en kort periode måtte lave venteliste. Der er fortsat mulighed for at booke et tema, der netop handler om at vende tilbage til klassefællesskabet efter en lang nedlukningsperiode.

Find Børns Vilkårs gode råd til fagpersoner og til forældre