Børns Vilkår og KAB går sammen om at løfte børns stemmer og rettigheder

KAB og Børns Vilkår har indgået et nyt partnerskab, som skal understøtte trivsel og inddragelse af alle børn og unge i KAB-Fællesskabets boligafdelinger. Målet er at sikre, at børn og unge kender deres rettigheder og ved, hvor de kan hente hjælp, hvis de har det svært.

Børn og unge skal vide, at de altid kan få støtte og hjælp, hvis de for eksempel synes, det er svært i skolen eller derhjemme.

Et nyt partnerskab mellem Børns Vilkår og KAB har fokus på at oplyse flere børn og unge om deres rettigheder og om muligheden for at få direkte rådgivning gennem bl.a. BørneTelefonen og Børns Vilkårs bisidning.

”Gennem KAB kan vi nå ud til endnu flere børn og unge, som måske ikke altid selv henvender sig til BørneTelefonen, og som vi har svært ved at nå ud til med vores nuværende tilbud. Derudover ser Børns Vilkår et stort potentiale i at udvikle nye tiltag sammen med KAB, som kan være med til at løfte børns stemmer generelt,” siger Rasmus Kjeldahl, direktør i Børns Vilkår.

Konkret er det planen at styrke Børns Vilkår og KAB’s arbejde med børn og unge ved at udveksle erfaringer og viden, som de to organisationer hver især har om målgruppen, samt udbrede kendskabet til BørneTelefonen, ForældreTelefonen og bisidningen i KAB-Fællesskabet. Derudover vil Børns Vilkår stå for faglige oplæg til relevante faggrupper i KAB, ligesom KAB vil bidrage med oplæg om sin viden til medarbejdere i Børns Vilkår.

”KAB arbejder for at understøtte den sociale balance, herunder at understøtte fællesskaber og trivsel i boligområderne. Vi ønsker, at KAB-Fællesskabets lokale personale i de boligsociale indsatser og i ejendomsdriften har de bedste forudsætninger for at kunne skabe netop trivsel og positive fællesskaber. Det kan ekspertise og viden fra Børns Vilkår bidrage til at gøre os dygtigere til,” siger adm. direktør i KAB, Jens Elmelund.

Partnerskabet er sat til at vare i foreløbigt tre år.

KAB: KAB er en kundeejet virksomhed, som administrerer ca. 65.000 almene boliger i hovedstadsområdet. Boligerne tilhører de 32 almene boligorganisationer, ni parlamentariske selskaber og fire kollegier, der tilsammen udgør KAB-Fællesskabet. Der er ca. 120.000 beboere i KAB-Fællesskabet, hvoraf omkring 21.000 er børn og unge.

Børns Vilkår: Børns Vilkår er en privat, humanitær og politisk uafhængig organisation, der arbejder for at styrke og forbedre børns udviklingsmuligheder, opvækst og vilkår i Danmark.

Om natten fylder selvmordstanker i dobbelt så mange af samtalerne på BørneTelefonen24.5.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

I timerne fra 02 til 07 er det i høj grad de tunge tanker, spørgsmål og bekymringer, der fylder hos børn og unge, når de kontakter BørneTelefonen og HØRT. Knap hver femte samtale om natten handler om selvmordstanker og selvskade, viser en analyse af samtalerne i det første halve år med døgnåben rådgivning. Rådgiverne har flere gange måttet hjælpe med at tage kontakt til politi, ambulance og andre myndigheder.

Flere end hver femte elev i 8. klasse har været udsat for vold i hjemmet26.4.2022 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det er 25 år siden, at det blev forbudt for forældre at slå deres børn, og siden 2019 har også psykisk vold i nære relationer været strafbart. Alligevel melder flere end hver femte elev i 8. klasse om at have været udsat for fysisk vold i hjemmet inden for det seneste år, viser ny undersøgelse fra Børns Vilkår. Næsten hver fjerde melder om at have været udsat for en eller flere former for psykisk vold.