Børns fritidsinstitutioner glemmes i kommuners budgetter

Trods kommunalvalg undlader kommunerne at investere i bedre fritidsinstitutioner. Området har brug for et løft fra Christiansborg, fastslår BUPL-formand Elisa Bergmann

Der er et kommunalvalg lige om hjørnet, og det betyder traditionelt, at lokalpolitikerne afsætter flere midler til børne- og ældreområdet. Men et enkelt område skiller sig negativt ud - nemlig pædagoger på skole- og fritidsområdet. Det viser en gennemgang af de kommunale budgetter, som BUPL’s lokale fagforeninger har foretaget.

Foreløbig planlægger blot 22 kommuner at investere i pædagoger på skole- og fritidsområdet. Heraf er de fleste investeringer med fokus på skolen - og ikke fritiden. Det er altså kun i ganske få kommuner, der er tale om udvidelser på SFO- eller klubområdet.

Til sammenligning er der hele 41 kommuner, der afsætter flere penge til pædagoger i daginstitutionerne – med en samlet investering på 121 millioner kroner. BUPL-formand Elisa Bergmann mener, at kommunernes prioriteringer giver et meget godt billede af, hvor klemte fritidsinstitutionerne egentlig er.

”Politikerne afsætter traditionelt flere penge til velfærdsområderne op til kommunalvalget. Men fritidsområdet har en så lav prioritet hos lokalpolitikerne, at man ikke engang i et valgår afsætter flere midler. Børns fritid er klemt og glemt”, siger Elisa Bergmann.

Hun henviser til, at kommunerne fra 2016 til 2017 reducerede deres budgetter på fritidsområdet med 300 millioner kroner (www.kortlink.dk/r8y9). Derfor har området alvorligt brug for et løft, og Elisa Bergmann vil nu tage kontakt til undervisningsordførerne på Christiansborg.

"Vi ved, at undervisningsminister Merete Riisager er på vej med en undersøgelse af børns fritidsinstitutioner, da hun er bekymret for kvaliteten. Det er vi også. Derfor må politikerne på Christiansborg afsætte en pulje til kommunerne, der er øremærket bedre normeringer i SFO’er, klubber og fritidshjem, lige som man kender det på daginstitutionsområdet. Især fordi mange fritidsinstitutioner nu skal holde længere tid åbent, når flere skoler forkorter skoledagen”, fastslår Elisa Bergmann.

Både den nuværende VLAK-regering og den tidligere Thorning-regering har over flere omgange afsat særlige puljer til flere pædagoger på dagtilbudsområdet. Men fritidsområdet bliver gang på gang forbigået.

Syv ud af ti pædagoger i SFO’er og klubber svarede tidligere i år i en undersøgelse, at de mangler tid til at være nærværende over for børnene. Det rammer især de børn, der ikke trives (www.kortlink.dk/qwz3).

De endelige budgetter ude i kommunerne skal forhandles færdige inden udgangen af oktober.

For yderligere oplysninger:

Elisa Bergmann, formand for BUPL, tlf.: 40 23 20 69