Loyalty Group

Børns favoritbiler ligner de voksnes

Del

Adrian på 8 år vil ha’ fars fede slæde, og Juliane på 7 år ønsker mors praktiske dyt. Spørger man børn om biler, så er deres svar interessant nok ikke så langt fra de voksnes. Selvom ungerne har let ved at vælge deres drømmebil, så kan de stadig godt relatere til spørgsmålet om økonomi.

Ligheden mellem børnenes og de voksnes drømmebiler er stor. Men det er ikke overraskende, fortæller Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group. Pressefoto.
Ligheden mellem børnenes og de voksnes drømmebiler er stor. Men det er ikke overraskende, fortæller Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group. Pressefoto.

Kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex spørger hvert år 36.000 bilejere til deres erfaring, holdning og loyalitet overfor en lang række bilmærker - men hvordan ser børnene egentlig på biler? Loyalty Group, der står bag undersøgelsen, har talt med Adrian på 8 år og Juliane på 7 år om deres syn på biler for at sammenligne med de voksne bilejeres svar i AutoIndex 2018:

Adrian, 8 år:

På en oversigt med biler at vælge imellem er Adrian ikke i tvivl om, hvilken bil han skulle have. Han peger meget hurtigt på en Volvo S60: “Fordi den er meget sej. Den ser meget cool ud. Det er dens fælge, dens logo, og så er den meget lav - så den har meget fart,” forklarer han. “Den der,” siger han og peger på en Volvo V70”, den er ikke så hurtig”.

Hvis Volvo S60’eren skulle gøres bedre, skulle den ifølge Adrian udstyres med guldfælge, regnbuefarvet lakering og lys til undervognen. Han kommer dog også frem til, at lækre detaljer ikke nødvendigvis er alt, når man skal købe en bil: “Prisen er meget vigtig. Men farven den er… nej ikke rigtig vigtig. Hastighed? Det er faktisk ikke det vigtigste, for man skal jo køre den samme hastighed alligevel, som hvis man har en langsom bil.”

Juliane, 7 år:

Juliane kan godt lide at køre bil, særligt hvis hun og hendes søster får lov til at stikke hovederne ud af bilens vinduer, imens bilen kører. “Vi tager hovedet ud af vinduet, og det kører så stærkt,” fortæller hun med et stort smil.

Når det kommer til, hvad man skal se efter, når man køber bil, er Juliane praktisk anlagt, og hun er ikke i tvivl om, at sikkerhed er vigtigt: “At der er sådan nogle puder, der springer op, så man ikke slår sit hoved,” fortæller hun. Selvom udseendet på bilen umiddelbart ikke er vigtigt for Juliane, er det dog en BMW 5-serie, der tiltaler hende, når hun får valget mellem en række biler: “Fordi den skinner og har flotte hjul,” uddyber hun. Skulle den blive bedre, skulle den have en helt særlig egenskab: “Så skulle man kunne lave den om til en seng indeni,” forklarer hun.

Mor og far vil også have kvalitet

Dykker man ned i årets AutoIndex, er der mange lighedspunkter mellem børnenes syn på biler og de voksnes svar, lyder det fra Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group. Det er for det første ikke kun børnene, som er positivt indstillet over for de mere luksuriøse bilmærker som Adrians Volvo S60 og Julianes BMW 5-serie. Volvo og BMW er nemlig, sammen med Mercedes, de foretrukne bilmærker blandt de 36.000 adspurgte bilejere i årets undersøgelse. De tre mærker rangerer højest, når respondenterne skal vælge deres næste drømmebil.

Fede øser eller praktiske egenskaber?

De to unge bil-bedømmere viser tydelig forskel i opfattelsen af kvaliteter, når de skal beskrive præferencer ved biler. Denne forskel mellem kønnene genkender Mikkel Korntved:

“Adrian vil gerne have en mere opsigtsvækkende bil med fart og guldfælge, mens Juliane fokuserer på det praktiske i at have en seng i bilen, og at der skal være airbags, så bilen er sikker. Den forskel mellem dreng og pige kommer ikke bag på mig.”

Mikkel Korntved har været med til at udarbejde AutoIndex i 16 år, så han har stor erfaring med, hvad der interesserer henholdsvis mænd og kvinder ved biler:

“Man skal jo passe på med at generalisere, men flere mænd har nok en mere nørdet interesse for biler, end kvinder har. Hvor det for mange mænd handler om teknik, gadgets og hestekræfter, så betragter kvinder måske i højere grad bilen som en praktisk genstand, der skal opfylde specifikke behov.”

… men økonomien skal også gå op

Adrian fortæller, at selvom han umiddelbart vil have guldfælge og lys under bilen, så er prisen i sidste ende en afgørende faktor. Når alt kommer til alt, så er udseende og hastighed ikke så vigtigt, hvis man ikke kan betale bilens pris. Juliane er enig i dette. En bil behøver ikke alle mulige fordyrende egenskaber som en kraftig motor og et smart udseende, så længe den er velfungerende og sikker. Igen er Adrians og Julianes svar ikke så langt fra de voksnes:

“Når man spørger bilejerne om, hvad der har holdt dem tilbage fra at købe deres drømmebil, så svarer langt størstedelen, at det er prisen. Det er nok meget naturligt og forventeligt. Det er dog interessant, at Adrian og Juliane også kan relatere til priser, at de godt ved, at der skal være råd til bilen, også selvom de taler om en drømmebil,” afslutter Mikkel Korntved.

Om AutoIndex

AutoIndex er en kundetilfredshedsundersøgelse, som udføres af FDM og Loyalty Group med deltagelse af cirka 36.000 danske bilejere. Alle bilmærker bliver målt på bilens egenskaber, forhandlerens kompetencer, værkstedets kompetencer samt loyaliteten over for mærket.

Læs mere om årets undersøgelse: http://www.loyaltygroup.dk/autoindex

Kontakter

Mikkel Korntved
Adm. direktør, seniorkonsulent
T: +45 7025 2627
M: +45 4011 4122
E: mk@loyaltygroup.dk

Alternativ kontakt:

Lars Jepsen
Researchchef, seniorkonsulent
T: +45 7025 2627
M: +45 2149 2961
E: lj@loyaltygroup.dk

Billeder

Ligheden mellem børnenes og de voksnes drømmebiler er stor. Men det er ikke overraskende, fortæller Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group. Pressefoto.
Ligheden mellem børnenes og de voksnes drømmebiler er stor. Men det er ikke overraskende, fortæller Mikkel Korntved, der er direktør og seniorrådgiver i Loyalty Group. Pressefoto.
Download

Information om Loyalty Group

Loyalty Group
Loyalty Group
Smedeland 30
2600 Glostrup

70 25 26 27http://www.loyaltygroup.dk

Loyalty Group hjælper virksomheder med at øge indtjeningen gennem et øget fokus på kundeloyalitet. Vi har mere end 20 års erfaring med at analysere og udvikle kundeloyalitet i stort set alle typer af brancher. Gennem årene har vi implementeret mere end 500 projekter i mere end 45 lande. Det gør os til et af Skandinaviens førende konsulenthuse inden for loyalitetsudvikling, og vi er ikke bange for at kalde os eksperter på området.