DI Bornholm

Bornholm tager voldsomt dyk i DI’s undersøgelse af Lokalt Erhvervsklima

Efter mange års fremskridt i DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse, falder Bornholm i 2020 fra en 55. plads helt ned på en 87. plads. DI Bornholm håber, at selvom resultatet er noget af en mavepuster, så vil kommunen gå konstruktivt til værks og trække i arbejdstøjet. Øens mange virksomheder står klar til at samarbejde om at forbedre erhvervsvenligheden fremadrettet.

Siden 2016 har erhvervsklimaet på Bornholm forbedret sig år for år i DI’s årlige Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse, hvor tusindvis af virksomheder tager temperaturen på kommunernes service og ydelser. Men i år tager kommunen et ordentligt dyk.

- Det er helt utroligt ærgerligt, at Bornholm falder så markant i DI’s Lokalt Erhvervsklimaundersøgelse. Det viser meget tydeligt, at vi har nogle udfordringer i kommunen, som vi sammen skal finde løsninger på, siger Kenn Kjellberg, formand for DI Bornholm.

Undersøgelsen viser, at under halvdelen af virksomhederne ville anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen. Og over 30 procent af virksomhederne er decideret utilfredse med kommunen, hvilket er mere end en fordobling i forhold til 2019.

Utilfredsheden er gennemgående for hele undersøgelsen, men det mener DI Bornholms formand også klart indikerer, hvor kommunen først skal sætte ind.

- I mine øjne er der behov for fundamentalt at ændre mentaliteten overfor virksomhederne. Oftest kan erhvervsklimaet koges ned til god kommunikation – eller mangel på samme. Virksomhederne oplever dårlig vejledning, når de kontakter kommunen, og der har været store problemer med kommunens sagsbehandling i år,siger Kenn Kjellberg.

Netop den kommunale sagsbehandling er et område, hvor kommunen særligt bør sætte ind. Over 43 procent af de bornholmske virksomheder mener, at kommunen skal prioritere bedre sagsbehandling for at styrke virksomhedernes vækstmuligheder i fremtiden.

Der er dog særligt et sted i undersøgelsen, hvor virksomhedernes vurdering afleder ros til kommunen. I svarkategorien ’arbejdskraft’ er vurderingen af jobcentrenes samarbejde med virksomhederne flot og langt over niveauet for resten af kommunens resultater i årets undersøgelse.

- Som vi kan se med eksempelvis jobcenteret, vil virksomhederne gerne give ros, når tingene fungerer. Jobcenteret har et rigtig godt samarbejde med virksomhederne, hvilket har været vigtigere end nogensinde før i lyset af coronakrisen siger Kenn Kjellberg og fortsætter:

- Vi ved godt, at det ikke er et sjovt resultat for kommunen. Men vores håb er, at kommunen vil gå konstruktivt til værks. Hos DI Bornholm står vi klar til at tage dialogen og samarbejde om at få Bornholm væk fra en bundplacering. Der er nok at tage fat på, og selvom det kræver meget arbejde, vil tilfredse virksomheder og gode vækstvilkår gavne hele øen.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Respondenterne består både af DI medlemmer og ikke-medlemmer. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 % af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Følg Dansk Industri på:

For yderligere oplysninger kontakt konsulent Louise Friis, lofr@di.dk, tlf.: 4047 8666 eller pressekoordinator Ditte Rieland, dirh@di.dk, tlf.: 2246 7822

Information om DI Bornholm

DI Bornholm

For yderligere information om DI Bornholm:

Konsulent Louise Friis
Mail: lofr@di.dk