Bornholm sagsbehandler byggetilladelser til 630 kroner i timen

Alle, der vil bygge på Bornholm, skal i gennemsnit betale 630 kroner per time, regionskommunen bruger på at sagsbehandle byggetilladelsen, mens det i Middelfart på Fyn kun koster 300 kroner i gennemsnit per time. 22 kommuner i Danmark laver byggetilladelsen gratis. Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri.

Uanset om du skal bygge en ny lagerhal eller et nyt parcelhus, så koster det i gennemsnit 630 kroner per påbegyndt arbejdstime på Bornholm, mens Middelfart Kommune leverer den samme service til i gennemsnit kun 300 kroner per time.

Det viser en ny opgørelse fra Dansk Byggeri over de gennemsnitlige timepriser, som kommunerne tager, når de sagsbehandler byggetilladelser til enfamilieshuse, landbrugsbygninger, fabriksbygninger og etagebyggeri.

- En timepris på højst 600 kroner mener jeg, ligger inden for, hvad jeg vil kalde rimeligt, så den timepris, regionskommunen tager, ligger nogenlunde inden for skiven. Uanset timeprisen er det afgørende selvfølgelig, at den pris, som borgere og virksomheder der vil bygge, kommer til at betale for selve tilladelsen, ligger på et rimeligt niveau. Hvis vi tager et ukompliceret byggeri som et parcelhus, så bør byggetilladelsen ikke koste mere end max 6.000 kroner - og i langt de fleste tilfælde en del mindre, siger formand for Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed.

Kommunerne må ikke tjene penge på at sagsbehandle byggesager, og de må derfor kun opkræve et gebyr svarende til de udgifter, som de har på selve sagsbehandlingen.

- Ud over at prisen skal være rimelig, så er det også vigtigt, at ventetiden ikke er for lang, og her har regionskommunen stadig en stor udfordring. For hvis man skal vente i månedsvis på en billig byggetilladelse, så er den jo ikke noget værd, og vi oplever desværre alt for lange sagsbehandlingstider, siger Jens Koefoed.

22 kommuner i Danmark sagsbehandler alle byggetilladelser uden beregning.

- Så længe kommunen ikke tjener penge på byggetilladelserne, og så længe prisen er rimelig, så er det helt fint, at kommunerne tager penge for det arbejde, de udfører. Det er ikke i sig selv et mål, at det skal være gratis. Det er langt vigtigere, at ventetiden ikke er for lang, siger Jens Koefoed, formand for Dansk Byggeri Bornholm.

Formand for Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, telefon 20 14 28 88
Regionskonsulent for Dansk Byggeri Bornholm, Steen Høygaard, telefon 25 66 63 17
Pressekonsulent i Dansk Byggeri, Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65