Børneulykker kan give alvorlige efterveer for fynboer

Når de fynske børn stormer ud i skolegården for at spille fodbold og sjippe, tror deres forældre fejlagtigt, at skolens forsikring dækker eleverne ved ulykker i skolen. Men det er kun forældrene, der kan forsikre deres børn mod ulykker.

Næsten hver femte fynske forælder tror, at skolen har en forsikring, der dækker børnene, hvis de kommer til skade i skolen. Det viser en ny Epinion-undersøgelse fra Forsikringsguiden.dk og Forsikring & Pension af 1305 forældres forsikringsvaner.

”Det kan få økonomiske og sociale konsekvenser for familien, når der ikke er styr på børnenes dækning, hvis de kommer ud for en ulykke i fx skolegården,” siger Anja Lintrup Sørensen, konsulent i Forsikringsoplysningen hos Forsikring & Pension, der står bag undersøgelsen.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at 10.858 børn under 15 år i 2015 blev indlagt som følge af en ulykke. Derfor er det en rigtig god idé at undersøge, om man som forældre har en ulykkesforsikring, der dækker børn, eller om man skal anskaffe sig en separat børneforsikring. Forsikringerne dækker børnene både i skolen og i fritiden.

”Vi oplever ofte i Forsikringsoplysningen, at forældre fejlagtigt tror, at deres egen ulykkesforsikring dækker børnene. Men sådan er det ikke automatisk. Det er en personlig forsikring, som kun dækker en selv. Den kan dog ofte udvides til at dække andre fx børnene,” siger Anja Lintrup Sørensen.

På Forsikringsguiden.dk kan man sammenligne ulykkesforsikringer, der også dækker børn. Du kan sammenligne på både pris og på dækning. Derudover kan du på forsikringsselskabernes hjemmesider finde specialprodukter til børn, der også dækker dem i tilfælde af fx alvorlig sygdom.

Om Forsikringsguiden.dk

Forsikringsguiden.dk er et effektivt, overskueligt og troværdigt online forbrugerværktøj til at sammenligne forsikringer fra forsikringsselskaber i Danmark. Forsikringsguiden.dk, der er nem at bruge - også på mobil og tablets - har fokus på både dækning, services og pris modsat andre lignende online-værktøjer til forsikringer, hvor der kun er fokus på pris.

Forbrugerrådet TÆNK og brancheorganisationen Forsikring & Pension står bag Forsikringsguiden.dk. Der er 23 selskaber med på Forsikringsguiden, som udgør mere end 90 pct. af markedet for de forsikringer, du finder på Forsikringsguiden.

Kilder:

Epinion har for Forsikring & Pension i perioden 11. april – 23. april 2017 gennemført i alt 5.030 interviews med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover.

Kommunikationskonsulent Maria Hjort Jakobsen - pressetelefon 41 91 91 01