Børnetrafik-iværksættere fik national pris

SYDFYN VISER VEJEN: Iværksættervirksomheden 'Trafik i Børnehøjde' har modtaget GF Fondens trafikpris til projektet 'Kunst i trafikken - elever skaber deres egen skolevej'. De 20.000 kroner, der følger med anerkendelsen skal gå til arbejdet med at skabe flere trafiksikre skoleveje rundt omkring i landet.

STOLTE PRISVINDERE: De sydfynske iværksættere Janne og Johan Heichelmann tog imod den nationale trafikpris i den sydfynske hovedstad sammen med nogle af de eksperter, det hele handler om: Børnene. Her ses 6. klasseselever fra Ørkildskolen, afdeling Byen. Bagest er det Jørgen Bremholm fra GF Forsikring i Svendborg, som overrakte prisen på vegne af GF Fondens trafikpriskomite. (Foto: Alex Tran)

- Indtil videre har vi lavet projekter i Svendborg, Aalborg, Roskilde og på Frederiksberg, og vi håber at komme ud til endnu flere dele af landet.

Det fortæller iværksætteren Johan Heichelmann, der sammen med sin kone, Janne, driver Trafik i Børnehøjde. En iværksættervirksomhed, der har base i det sydfynske, og som forleden modtog GF Fondens nationale trafikpris for sin nytænkende tilgang til trafikudvikling omkring skoler.

- Vores filosofi er, at de virkelige eksperter er dem, der skal bruge skolevejen, og det er jo eleverne. Derfor tager vi altid udgangspunkt i eleverne og deres ideer og så hjælper vi med at få skabt en sikker skolevej, fortæller Johan Heichelmann videre.

Rækker langt ud over Svendborg
Det var Jørgen Bremholm fra GF Forsikring i Svendborg, som overrakte GF Trafikpris - og de 20.000 kroner, der følger med - til de lokale iværksættere.

- Vi er stolte over at støtte et lokalt projekt, der nu rækker langt ud over Svendborg. I har udviklet et innovativt projekt med fokus på trafiksikkerhed, og det er præcist den slags projekter, som GF Fonden gerne vil støtte. Vi kan lære meget af eleverne og deres kreative ideer, siger Jørgen Bremholm og fortsætter:

- Eleverne er ikke bundet af begrænsninger, men lader fantasien og kreativiteten få frit løb - og det kommer der nogle rigtig gode projekter ud af. Og så tror vi på, at eleverne vil gøre større brug af de sikre skoleveje, når de selv har haft indflydelse på, hvordan de skal være.

Elever kom med forslag til cykelbane på Frederiksøen

Forud for prisoverrækkelsen, der fandt sted på Fremtidsfabrikken, havde elever fra 6.de på Ørkildskolen, afdeling Byen deltaget i en workshop på Frederiksøen. Her skulle de prøve en cykeltur i området og efterfølgende komme med forslag til en innovativ og familievenlig cykelbane på stedet.

Og der var bestemt ikke mangel på kreative forslag. Eleverne kom med flere forskellige bud, men var alle enige om, at aktivitet, udfordringer og bevægelse var vigtige elementer, hvis cykelbanen skal blive en succes.

På Fremtidsfabrikken overrakte eleverne så deres bud på, hvordan en cykelbane på Frederiksøen skulle se ud. Det socialdemokratiske byrådsmedlem Flemming Madsen modtog ideerne på Svendborg Kommunes vegne. Så nu bliver det spændende at se, om eksperternes forslag bliver til virkelighed.

Johan Heichelmann, Trafik i børnehøjde, 5336 9194, johan@bornetrafik.dk

Rasmus Gade, kommunikationskonsulent, GF Fonden, 25572020, gade@gfforsikring.dk

Alle fotos i denne pressemeddelese er taget af pressefotograf Alex Tran. Billederne er til fri afbenyttelse i forbindelse med omtale af Trafik i Børnehøjde og GF Fonden/GF Trafikpris.