BørneTelefonen havde rekordmange samtaler med børn og unge i 2021

”Jeg er et sted, hvor selvmord ser ud til at være den bedste udvej. Jeg vil finde en måde at stoppe det hele.”
Sådan lød det fra en 13-årig i en af henvendelserne til BørneTelefonen i 2021. Barnet var blandt de mere end 55.300 børn og unge, der kom igennem til en rådgiver.
De rekordmange samtaler skyldes især, at BørneTelefonen har været i stand til at besvare flere henvendelser. I november blev BørneTelefonen døgnåben, og samtidig har Børns Vilkår fået flere frivillige i hele landet, fordi der nu er mulighed for, at frivillige kan rådgive hjemmefra. Dermed kan der svares på flere henvendelser på både telefon, chat, sms og brevkasse.
Gennemsnitsalderen for de børn og unge, der havde samtaler med BørneTelefonen i 2021, er 14,5 år. Det hyppigste emne var forholdet mellem børn og forældre, og samtidig kom ensomhed med i top 10 over de hyppigste henvendelsesårsager.
”Der er ingen tvivl om, at coronakrisen har været og er afgørende for børnenes trivsel. Inden corona kom, var det forelskelse og kærlighed, der var den hyppigste henvendelsesårsag på BørneTelefonen, men fordi børn har været mere i hjemmet de seneste år, har problemer med trivslen i familien fyldt mere. Vi oplever også, at flere har brug for at tale om ensomhed – mange har svært ved at håndtere den sociale isolation og har oplevet tab af vigtige venskaber” siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl.
Alvorlige samtaler om natten
Der ses en væsentlig stigning i andelen af samtaler, der handler om psykisk mistrivsel - fra 20,8 procent i 2020 til 22,8 procent i 2021. Selvmordstanker er den hyppigste henvendelsesårsag i denne kategori med 3.534 samtaler i 2021.
”Vi forventer desværre at se en fortsat stigning af samtaler om selvmordstanker i 2022. BørneTelefonen blev døgnåben i november 2021, og vi kan se i de foreløbige tal, at samtaler om selvmordstanker er hyppigere om natten,” siger Rasmus Kjeldahl.
Udover den direkte rådgivning af børn på BørneTelefonen, foregår der indirekte rådgivning gennem Bornetelefonen.dk, podcasts, YouTube og workshops på skoler. Bornetelefonen.dk havde mere end 1 mio. besøg i 2021.
Børns Vilkår driver også ForældreTelefonen, som er rådgivning til alle voksne omkring børn. Her var der 5.562 samtaler i 2021, og også her var det samtaler om forholdet mellem barn og forælder, der steg mest – fra en andel på 20,2 procent i 2020 til 23,8 procent i 2021. Der ses også større stigninger i samtaler om ‘Samarbejde mellem forældre og skolen’ og om ‘Psykiske lidelser/diagnoser’. Det er dog samtaler om samvær, der suverænt fylder mest med en andel på 27,3 procent af alle samtaler.
Kontakter
Pressetelefon
Tlf:20204459Billeder

Information om Børns Vilkår
Følg pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Børns Vilkår
Ny undersøgelse: Fællesskaber er vigtige for små børns trivsel – men ikke alle får hjælp til at indgå i dem13.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Ikke alle børnehavebørn oplever, at de får hjælp af de voksne til at blive en del af legefællesskabet. Samtidig kan forventninger til køn begrænse børns fællesskaber. Sådan lyder nogle af resultaterne fra en undersøgelse blandt mere end 490 børnehavebørn, som Børns Vilkår offentliggør i dag.
Lokale kræfter bakker op om åbningen af BørneTelefonen og HØRT i Aalborg7.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra lokale fonde og det nordjyske erhvervsliv slår Børns Vilkår i efteråret 2025 dørene op til nye lokaler i Aalborg, hvor frivillige fra hele Nordjylland skal være med til at sikre, at endnu flere børn og unge kan få hjælp på BørneTelefonen og ungerådgivningen HØRT.
Ny AI-løsning giver rådgiverne på BørneTelefonen og HØRT mere tid til at hjælpe børn og unge6.5.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Rådgiverne på BørneTelefonen og HØRT har hvert år tilsammen brugt næsten 6.000 timer på at registrere de samtaler, de har haft med børn og unge. Nu har Børns Vilkår implementeret en avanceret AI-løsning, som overtager registreringen af samtaler på chat og sms og dermed frigiver mere tid til at hjælpe børn og unge – uden at gå på kompromis med børnenes anonymitet og datasikkerhed.
Maria Rørbye Rønn indstilles som bestyrelsesleder for Børn Vilkår8.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
DR’s generaldirektør Maria Rørbye Rønn er indstillet som kandidat til at overtage stafetten efter afgående formand for Børns Vilkår, Peter Bartram. Den formelle konstituering af hovedbestyrelsen sker efter organisationens generalforsamling den 29. april.
Pengene er talt op efter landsindsamling: 16,5 millioner på vej til BørneTelefonen og HØRT7.4.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Resultatet af Børns Vilkårs Landsindsamling, der blev afviklet søndag den 23. marts, er landet på 16,5 millioner kroner. Det er det højeste nogensinde.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum