Børnetegninger øger donationerne ved flaskeautomaten

Donationerne via Irmas flaskeautomater er steget med 20 pct., siden automaterne blev dekoreret med tegninger fra børn, hvis familier har fået hjælp fra donationerne.

Når man har afleveret sine tommeflasker i Irma, kan man vælge at donerer beløbet til Mødrehjælpen. Det indbragte sidste år en halv million kroner til trængte børnefamilier i Danmark. Men efter at flaskepantautomaterne er blevet dekoreret med tegninger fra de børn, hvis familier har fået hjælp, er donationerne vokset med 20 pct. Det viser en opgørelse fra marts og april.

Irmas direktør Søren Steffensen glæder sig over, at flere af Irmas kunder vælger at støtte Mødrehjælpen.

”Det bliver meget konkret, når børnene med deres egne ord og tegninger siger tak for hjælpen. Og det, tror jeg, går lige i hjertet på vores kunder. Personligt er jeg både rørt og stolt over, at vi på denne måde kan hjælpe de familier, der har det allersværest,” siger Søren Steffensen.

Målet er at hjælpe 2500 børnefamilier inden 1. november 2021. Det skal ske ved pantdonationer og ved salg af nye kunstplakater. Irma har indgået et samarbejde med Mødrehjælpen og tre kunstnere, der i løbet af året skal lave en kunstplakat hver. Overskuddet fra salget går ubeskåret til Mødrehjælpens arbejde for udsatte børnefamilier og gravide.

”Irma har en lang tradition for at samarbejde med kunstnere. Tidligere har det hovedsageligt været kunstdåser, nu er turen komme til kunstplakater. Kunsten er en anden måde, et andet sprog, hvorpå vi kan formidle hjælpen, som Mødrehjælpen giver til sårbare familier, og som Irma støtter op om. Vi tror på et samarbejde, hvor kunstnernes udtryk, stil og energi får plads til at fortolke et emne”, siger Søren Steffensen.

Den første plakat er lavet af kunstneren ”Mormor” aka Kristian Djurhuus, der har kreeret et kunstværk ud fra sætningen: ”Alle kan blive ramt af livet”:

“Vores liv består af en fantastisk lang række øjeblikke. Nogle er smukke, meningsfulde eller vigtige - mens andre øjeblikke kan være svære, sørgelige eller livsdefinerende. For at kunne leve som et menneske, tror jeg vi skal være gode til at acceptere alle disse elementer, som en del af vores fælles tilværelse," fortæller Kristian Djurhuus.

Værket hedder ”Kærlige Minder Cafe”, og kan købes på mødrehjælpens webshop.

Hos Mødrehjælpen er direktør Ninna Thomsen glad for den ekstra håndsrækning til børnefamilierne:

”Alle familier kan komme i en sårbar situation, men det er langt fra alle, der har nogen at række ud til, når krisen kradser, eller tilværelsen slår knuder. Og det kan have alvorlige konsekvenser for børn, hvis mor og far er i krise. Mødrehjælpens rådgivning har fokus på at styrke forældrene, så de bliver i stand til at give deres børn kærlighed og tryghed i opvæksten.”

Irma: Kædedirektør Søren Steffensen: 5221 2801
Mødrehjælpen: Mathilde Torp Carlsen: 3145 4858
Kunstneren Kristian Djurhuus ”Mormor”: 2284 1698

Coop skærper sine krav til soja30.4.2020 10:00:00 CESTPressemeddelelse