Børneforskningscenter kan sætte det lange lys på

Mere end 30 indsatser med dokumenteret positiv effekt på børn og unges læring og udvikling. Det er nogle af de resultater, forskerne fra TrygFondens Børneforskningscenter har skabt i samarbejde med ledere, medarbejdere og mere end 47.147 danske børn og unge, siden centeret åbnede i 2013.
Men det tager tid at evaluere og udvikle effektive indsatser - og at udbrede og implementere viden og indsatser, så de bliver brugt i hverdagen og kommer børn og unge til gavn.
Derfor bevilliger TrygFonden nu 70 mio. kr., så forskerne fra TrygFondens Børneforskningscenter kan fortsætte sine forskningsaktiviteter frem til 2031 og dermed har tid og mulighed for at skabe viden, der kan gøre en forskel. For det er vigtigt, at børn og unge får de bedste muligheder for at lære og udvikle sig, siger Frederik Mühldorff Sigurd, projektchef i TrygFonden:
”Vi har med stor interesse fulgt TrygFondens Børneforskningscenters arbejde med at skabe viden om, hvad der hæmmer og fremmer børn og unges trivsel og læring, og udvikle evidensbaserede indsatser, der styrker vigtige kompetencer hos børn og unge. Med bevillingen får de dygtige forskere på centeret nu de bedste forudsætninger for at bygge videre på de resultater, de allerede har skabt, og fortsætte det gode samarbejde med ledere og medarbejdere i landets kommuner om at udvikle og udbrede indsatser, der gør en positiv forskel for børn og unge.”
Fokus på perioder med særlig potentiale for udvikling
For trods ny viden og effektive indsatser fra TrygFondens Børneforskningscenter er der stadig mange børn og unge, som ikke formår at indgå i gode fællesskaber og få tilstrækkeligt udbytte ud af skolens undervisning.
Det kan have negative konsekvenser for deres trivsel og livsmuligheder langt ind i voksenlivet. Derfor er det vigtigt at sætte ind der, hvor der virkelig er potentiale for at styrke børn og unges udvikling, siger Simon Calmar Andersen, professor og centerleder i TrygFondens Børneforskningscenter:
”Gennem vores forskning er det blevet tydeligt for os, at der er to perioder i børns liv, hvor det særligt er muligt at styrke deres læring og udvikling. To vinduer for udvikling, kan man kalde det. Det ene vindue er i de tidlige år før skolestart, hvor der fortsat er et stort potentiale for at styrke børns tidlige kompetencer, hvis man for eksempel arbejder systematisk med evidensbaserede indsatser i dagtilbud. Det andet vindue er omkring 11-15-års-alderen, hvor børn har særlige muligheder for at udvikle de mere avancerede færdigheder, som de har brug for, når de mere basale sproglige og matematiske kompetencer er faldet på plads.”
Stærke læringsmiljøer i skole og hjem
De kommende år vil forskerne fra TrygFondens Børneforskningscenter derfor fokusere særligt på at udvikle viden og indsatser, der kan understøtte børns udvikling i disse perioder. Og her har de allerede et stærkt fundament at bygge videre på, fortæller Simon Calmar Andersen:
”For at styrke den tidlige indsats har forskere fra centeret udviklet den pædagogiske ramme Vi lærer sammen, som styrker sprog og vigtige kompetencer hos børn i dagpleje, vuggestue og børnehave. Vi lærer sammen er nu ved at blive udbredt i partnerskaber med danske kommuner, og vi arbejder på at udvide med en forældreindsats og en pædagogisk ramme målrettet indskolingen. Derudover tager vi fat på et helt nyt program om hjemmelæringsmiljø, hvor vi vil undersøge, hvilke faktorer i hjemmet, der har størst betydning for børns tidlige udvikling, og hvordan forældre bedst støtter og stimulerer deres børn.”
Også på mellemtrinnet er der et godt fundament, som skal udvikles og udbygges i den næste periode:
”Et af de områder, vi kommer til at have fokus på, er matematik, hvor det er vigtigt at styrke børnenes talforståelse og regnestrategier i forhold til kun at lære dem standardregneregler. Et andet område er læsning, hvor vi arbejder på at udvikle metoder til at flytte børnene fra basal afkodning til mere generel læseforståelse, så de får større læselyst og mere ud af den faglige læsning i skolens mange fag. Og så har vi et ambitiøst mål om at udvikle forskningsbaserede værktøjer, der giver lærerne bedre muligheder for at styrke elevernes avancerede færdigheder og kompetencer.”
Om TrygFondens Børneforskningscenter
- TrygFondens Børneforskningscenter er et tværfagligt forskningscenter på Aarhus Universitet.
- Centeret forsker i børn og unges trivsel, læring og udvikling og har særligt fokus på at udvikle og evaluere evidensbaserede indsatser.
- Centeret samarbejder med kommuner, ministerier og frivillige organisationer om at udvikle, udbrede og implementere evidensbaseret viden.
- Centeret engagerer sig i forskningssamarbejde på tværs af discipliner og institutioner og afholder løbende kurser, seminarer og konferencer for forskere og praktikere.
- Læs mere på centerets hjemmeside: https://childresearch.au.dk/
Nøgleord
Kontakter
Simon Calmar Andersen, professor og leder af TrygFondens Børneforskningscenter,
Aarhus Universitet
Mail: simon@ps.au.dk
Tlf.: 61 66 65 01
Frederik Mühldorff Sigurd, projektchef,
TrygFonden
Mail: fms@trygfonden.dk
Tlf.: 26 11 11 76
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Aarhus BSS
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Aarhus BSS
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Aarhus BSS
Gravide med ADHD kan ånde lettet op9.2.2023 13:53:05 CET | Pressemeddelelse
Kvinder verden over, der under deres graviditet har taget ADHD-medicin, kan nu ånde lettet op. Intet tyder på, at den ADHD-medicin, som de har indtaget under graviditeten, har nogen negative langtidseffekter på deres børn, viser et nyt internationalt studie fra Aarhus BSS på Aarhus Universitet.
Ny uddannelse med fokus på digital ledelse13.1.2023 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ét er at have viden og forståelse for digitale løsninger på det tekniske plan. Og ét er at have forståelse for at drive forretning. Men kombinationen, digital forretningsforståelse, er sjælden, om end flere og flere virksomheder har efterspurgt den. Nu udbyder Aarhus BSS på Aarhus Universitet en ny kandidatuddannelse, der skal efterkomme virksomhedernes behov og udfylde et hul i udbuddet af erhvervsøkonomiske uddannelser.
De uvaccinerede udskammes i hele verden8.12.2022 17:00:00 CET | Pressemeddelelse
Ny forskning publiceret i Nature viser, at folk, der ikke er vaccineret mod corona, møder lige så mange fordomme og diskriminerende holdninger som indvandrere og stofmisbrugere. Vaccinerede personer er sågar klar til at begrænse de uvaccineredes ytringsfrihed og andre fundamentale rettigheder.
130 mio. kr. til uddannelser i kvanteteknologi24.11.2022 10:25:30 CET | Pressemeddelelse
20 universiteter fra ti europæiske lande samarbejder om at lave 16 nye specialiserede kandidatuddannelser med fokus på træning og uddannelse i brugen af kvanteteknologier i Europa. Samarbejdet ledes og koordineres fra Aarhus BSS på Aarhus Universitet.
Coronatræthed skabte politikerlede bredt i befolkningerne i USA og Europa23.11.2022 15:48:42 CET | Pressemeddelelse
Coronakrisen fik brede udsnit af befolkningerne til at støtte protester og bekymre sig om egne politiske rettigheder, viser ny forskning fra Aarhus BSS på Aarhus Universitet. Professor Michael Bang Petersen vurderer, at de nye resultater kan bruges til bedre at håndtere andre kriser, såsom energikrisen og klimakrisen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum