BØRNEfonden udvalgt som ny strategisk partner for DANIDA

BØRNEfonden - en af Danmarks store udviklingsorganisationer - er udvalgt som strategisk partner for DANIDA. Pengene skal gå til en omfattende ungeindsats i Vestafrika.

”Posen skal rystes”. Sådan sagde udviklingsminister Ulla Tørnæs, da hun som led i nytænkningen af dansk udviklingspolitik i foråret lancerede en omlægning af civilsamfundsstøtten - dvs. samarbejdet mellem Udenrigsministeriet og danske civilsamfundsorganisationer – med konkurrenceudsættelse af de nye partnerskaber blandt danske civilsamfundsorganisationer.

BØRNEfonden er én af de danske organisationer, som har fået et strategisk partnerskab med DANIDA. CEO i BØRNEfonden, Bolette Christensen er stolt og glad:

Det er en kæmpe glæde, at vi er én af de organisationer, som Udenrigsministeriet har valgt som strategisk partner. Det er stort for BØRNEfonden, og de penge vi nu får af DANIDA over de næste fire år, vil få utrolig stor betydning for hundredtusindvis af unge i nogle af verdens fattigste lande.”

BØRNEfonden har ikke tidligere haft en rammeaftale med DANIDA og er én af tre nye organisationer, som nu er strategisk partner for DANIDA.

De nye strategiske partnere er blevet udvalgt efter en åben ansøgningsrunde, hvor organisationer er blevet målt på deres kapacitet og evne til at levere betydelige resultater inden for rammerne af den nye udviklingspolitiske og humanitære strategi. Og jeg er meget glad for, at Udenrigsministeriet har vurderet, at BØRNEfonden er en egnet partner, selvom vi er nye. Som ny partner håber jeg, at vi kan være med til at vise nye måder at arbejde på”, udtaler Bolette Christensen.

Pengene til BØRNEfondens arbejde skal bruges på en omfattende ungeindsats i de fire vestafrikanske lande Mali, Burkina Faso, Togo og Benin. Bolette Christen udtaler:

Der er et enormt behov for at få skabt muligheder for de mange unge i Afrika. Med vores lokale tilstedeværelse gennem mange år i landene har vi mulighed for at komme helt tæt på de unge og deres familier, og vi har erfaring med at samarbejde med øvrige aktører som lokale myndigheder, uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

De nye strategiske partnerskabsaftaler træder i kraft i januar 2018 og varer i alt 4 år. I alt er 17 partnere udvalgt for de kommende fire år.

Flere kommentarer

CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen kan kontaktes gennem Ane Kolby Kristiansen på tlf. 52 10 78 71

BØRNEfonden har i 45 år arbejdet i nogle af verdens fattigste lande og er i dag en af Danmarks store udviklingsorganisationer. I samarbejde med lokalsamfund, organisationer og myndigheder arbejder BØRNEfonden for at sikre en bæredygtig fremtid for børn, unge og familier.