BØRNEfonden om ny udviklingsstrategi: Tiltrængt fokus på unge og partnerskaber

I dag er forliget om en ny udviklingspolitisk strategi blevet offentliggjort. Forliget er bredt og dækker alle Folketingets partier, på nær Enhedslisten. ”Det er afgørende, at der er kommet så bred en aftale på tværs af Folketingets partier. Det er vigtigt for at kunne skabe sammenhængskraft i udviklingspolitikken fremadrettet,” lyder det fra Bolette Christensen, CEO i BØRNEfonden, en af Danmarks største privatfinansierede udviklingsorganisationer.

Der er sket et nybrud i dansk udviklingspolitik med den nye strategi for, hvordan vi i fremtiden uddeler udviklingsmidler til verdens fattigste lande - et nybrud, som BØRNEfonden længe har efterspurgt.
”Den nye strategi sætter særligt fokus på partnerskaber og unge i verdens fattigste lande – og det er helt afgørende for udviklingen i landene,” siger Bolette Christensen.

Partnerskaber er vejen frem
BØRNEfonden har arbejdet med partnerskaber i mange år, og organisationen ser samarbejde og samspil mellem aktører som NGO’er, virksomheder, fonde og myndigheder som en forudsætning for at kunne indfri FN’s verdensmål inden 2030.
”Der er mere end nogensinde brug for at styrke samarbejdet med private aktører og sætte skub i et endnu større samspil med dem,” siger BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen. Hun ser det som helt afgørende, at private partnere i højere grad involverer sig i udviklingsarbejdet:
”Både lokale, nationale og internationale virksomheder skal involveres i konkrete projekter og inddrages i opbygningen af en lokal arbejdsstyrke. Det er desuden vigtigt, at virksomhederne bliver stimuleret til at se den langsigtede forretningsmodel,” lyder det fra Bolette Christensen, som samtidig slår fast, at samarbejdet med lokale partnere og regeringer er yderst vigtigt for at føre udviklingsarbejdet ud i livet. Verdensmålene udgør et stort potentiale for virksomheder. En ny rapport estimerer, at de 17 mål vil kunne generere 380 mio. job verden over, hvis der investeres rigtigt.

Unge som forandringsagenter
Unge i verdens fattigste lande har fået en vigtig og central placering i den nye udviklingsstrategi. Og det er den rette vej frem, mener BØRNEfonden.
”Det er meget positivt, at man i strategien har besluttet at fokusere mere på unge. De skal have en relevant uddannelse, mulighed for job og ses som ”forandringsagenter”, hvis vi skal løse verdens udfordringer,” siger BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen.
Organisationen har i mange år arbejdet i nogle af verdens allerfattigste lande i Vestafrika og oplever, at de voksende ungdomsårgange og de mange arbejdsløse unge er nogle af Afrikas største udfordringer.
”De mange unge uden arbejde giver problemer lokalt i form af fattigdom, radikalisering og migration – og det kan blive en kæmpe udfordring for samfundet,” lyder det fra BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen.

CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen kan kontaktes gennem kommunikationskonsulent Gitte Meyer Madsen på tlf. 29 42 15 14

BØRNEfonden har i mere end 40 år arbejdet i nogle af verdens fattigste lande og er i dag en af Danmarks største privatfinansierede udviklingsorganisationer. I samarbejde med lokalsamfund, organisationer og myndigheder arbejder BØRNEfonden i 15-20 år i hvert lokalområde for at sikre en bæredygtig fremtid for børn, unge og familier.