BØRNEfonden om Danmarks Indsamling: Vi er taknemmelige over danskernes gavmildhed

”Jeg er fuld af taknemmelighed, glæde og stolthed over danskernes gavmildhed. Det flotte resultat viser, at danskerne i dén grad bakker op om arbejdet med at bekæmpe sult blandt verdens fattigste børn,” lyder det fra BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen, som reaktion på resultatet af årets Danmarks Indsamling.

90.061.627 kroner. Det er det ottecifrede beløb, der står tilbage på resultattavlen efter, at årets Danmarks Indsamling lørdag aften kulminerede med et stort indsamlingsshow på DR.
Siden 1. januar har 12 af Danmarks største humanitære organisationer og DR sat fokus på de fatale konsekvenser, det har, når børn sulter. BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen, er imponeret over resultatet af indsamlingen.
”Lad os være ærlige. Danskerne bliver bombarderet med indsamlinger og indsamlingsshows i løbet af året. Alligevel har de vist, at de har så stort et hjerte, at de også rummer at støtte op om børn, der lider af sult. Danskerne har forståelse for, at der er et enormt behov for deres støtte – og den gav de,” siger Bolette Christensen.

Hvert år dør over tre millioner børn under fem år som følge af sult. Sammen med danskerne har organisationerne og DR samlet ind til 12 konkrete projekter, der på hver deres måde vil bekæmpe sult blandt børn. I 45 år har BØRNEfonden arbejdet i nogle af verdens fattigste lande og er i dag en af Danmarks største privatfinansierede udviklingsorganisationer, og her vil de indsamlede midler få stor gavn.
”Vores arbejde er afhængigt af private donationer. Uden disse midler kunne vi ikke udføre det vigtige arbejde, som skaber fremskridt, og som er så afgørende for de børn og voksne, der bor i verdens allerfattigste lande,” siger Bolette Christensen.

BØRNEfonden vil bruge sin andel af midlerne på et stort ernæringsprojekt målrettet børn i Mali og Burkina Faso, som er blandt de lande i Afrika, hvor flest børn sulter. Projektet vil både have fokus på at dække det akutte behov for mad og på at ruste befolkningen til at forebygge børnenes fejl- og underernæring. Det skal blandt andet ske ved at uddanne de lokale i at dyrke deres egne fødevarer.
”Igennem flere år har vi arbejdet med at bekæmpe underernæring i nogle af verdens fattigste lande. De midler, vi nu modtager, gør det muligt at fortsætte det vigtige arbejde,” siger BØRNEfondens CEO, Bolette Christensen.

Flere kommentarer
CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen kan kontaktes gennem kommunikationskonsulent Gitte Meyer Madsen på tlf. 29 42 15 14

BØRNEfonden har i 45 år arbejdet i nogle af verdens fattigste lande og er i dag en af Danmarks største privatfinansierede udviklingsorganisationer. I samarbejde med lokalsamfund, organisationer og myndigheder arbejder BØRNEfonden i 15-20 år i hvert lokalområde for at sikre en bæredygtig fremtid for børn, unge og familier.