BØRNEfonden får bevilling til fiskeriprojekt i Benin

BØRNEfonden har fået bevilget 350.000 kr. fra ISISE fonden til et stort fiskeriprojekt. Projektet skal være med til at styrke levevilkårene for fiskeopdrættere og deres familier i Ouémé-dalen i Benin – ved hjælp af bedre organisering, tilførsel af udstyr og øget adgang til markedet.

BØRNEfonden og ISISE fortsætter således deres fælles arbejde med at forstærke mulighederne for fiskerisamfundet i Benin.

”Projektet er med til at skabe et bæredygtigt grundlag for både vækst og øget indkomst for udsatte familier. Bevillingen fra ISISE fonden kommer til at betyde, at lokale fiskere i Benin får mere effektiv produktion og øget markedsforståelse,” siger Bolette Christensen, CEO i BØRNEfonden og fortsætter:

”På den måde får de lokale ikke bare fisk og udstyr til effektivt opdræt - vi underviser dem også i at skalere deres forretning. Det har en stor betydning for bæredygtighedsperspektivet.”

Det er ikke første gang, at ISISE fonden optræder sammen med BØRNEfonden. I 2016 bevilligede ISISE midler til et lignende initiativ, hvor fokus var på at uddanne fiskere i Benin i opdræt og produktionsteknikker. Dette projekt resulterede i, at 75 fiskeopdrættere modtog undervisning i fiskeopdræt.

En af de store udfordringer ved fiskeopdræt i Benin er mangel på viden, begrænset markedsindsigt samt manglende adgang til materialer. Det er disse områder, som projekterne forbedrer.

”Dette fiskeriprojekt er en fortsættelse af vores konstruktive samarbejde med BØRNEfonden. Vores fælles fokus er igen på effektivt opdræt – og et bæredygtigt fiskeri. Vi håber og ved, at dette samarbejde kan gøre en forskel for udsatte fiskere og deres familier i Benin,” siger Risse Elving, formand for ISISE-fonden.

CEO i BØRNEfonden Bolette Christensen, kan kontaktes gennem kommunikationskonsulent Gitte Meyer Madsen på tlf. 29 42 15 14

Fakta om BØRNEfonden

BØRNEfonden har i 45 år arbejdet i nogle af verdens fattigste lande og er i dag en af Danmarks største privatfinansierede udviklingsorganisationer. I samarbejde med lokalsamfund, organisationer og myndigheder arbejder BØRNEfonden i 15-20 år i hvert lokalområde for at sikre en bæredygtig fremtid for børn, unge og familier.

Fakta om ISISE fonden

ISISE fonden er kort for fondens oprindelige navn: International Seamen’s Investment Services Establishment, Foundation.

Fonden blev stiftet i 1971, hvor fondens initiativtager, medstifter og formand  i de første 25 år var Ernst Holm Hansen, som herefter blev efterfulgt af den nuværende formand Risse Elving

1) Fondens formål er at understøtte og fremme velfærd for søfolk og andre med tilknytning til søfart og fiskeri i videste forstand uanset nationalitet, enten direkte eller ved støtte til organisationer, der beskæftiger sig med sådanne aktiviteter.

2) Fondens formål kan opnås ved selv at iværksætte initiativer, indgå samarbejde med andre parter og / eller yde støtte til projekter, som opfylder fondens formål.