Codan ForsikringCodan Forsikring

Børnefamilier vasker reflekserne væk

Hvad angår trafiksikkerhed, er intentionerne er gode hos de danske børnefamilier. Langt størstedelen udstyrer deres børn med reflekser i de mørke måneder, men nøjagtig lige så mange ved ikke, at reflekserne mister effekten efter flere vaske.
Emma med reflekser i flyverdragten

Tre ud af fire forældre sørger for at udstyre de små poder med refleksbrikker eller reflekser syet ind i overtøjet. Men de gode intentioner kan desværre være spildte, for en hele 79 procent af forældrene er samtidig ikke klar over, at refleksernes effekt aftager, når tøjet vaskes. Det viser en ny undersøgelse fra Codan og Børneulykkesfonden.

”Familier med børn kan helt sikkert genkende, at de mindstes overtøj ryger mange gange igennem vaskemaskinen i en sæson med sne, mudder og sjap og udendørs leg. Men mange er ikke klar over, at reflekserne bliver slidt i vask og helt mister deres effekt. Derfor er det vigtigt, at forældrene husker at tjekke, om børnenes reflekser stadig dur efter mange vaske og evt. udstyre børnene med friske reflekser på overtøjet,” fortæller Camilla Amstrup, der er privatdirektør hos Codan og bestyrelsesformand i Børneulykkesfonden.

Synligheden for en person i trafikken øges næsten fem gange, hvis man vel at mærke bærer reflekser der fungerer. Derfor er det vigtigt at have synlige reflekser på overtøjet i vintermånederne.

Tjek reflekserne i overtøjet – helt enkelt

Det helt store hit inden for reflekser er den slags, der er indsyet i tøjet. Ca. tre fjerdedele (72 procent) af de børn, der bærer reflekser, er udstyret med denne type. Og reflekser i overtøjet er også en effektiv måde at sikre synligheden i de mørke måneder, men ligesom alt andet tøj, bliver reflekser slidt i vask. Og hvis overtøjet går i arv, er der ekstra grund til at være opmærksom.

”Reflekser holder til ca. 30 vaske, før de mister effekten. Som forælder kan du nemt tjekke, om reflekserne dur ved eksempelvis at lyse på børnenes overtøj med en lygte i et mørkt rum. Hvis reflekserne kun lyser svagt op, betyder det, at effekten er aftaget, men det betyder ikke nødvendigvis, at tøjet skal kasseres. Du kan eksempelvis sætte nye refleksbrikker eller badges på børnenes overtøj uden det store besvær,” siger Henriette Madsen, generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Hele 69 procent af de danske bilister har oplevet at overse en person i trafikken på grund af manglende reflekser eller lygter. Derfor er der ekstra god grund til at tjekke holdbarheden på børnenes reflekser, så du er sikker på, at de bliver set i mørket.

Sådan får du reflekserne til at holde længere

Der er flere måder, du kan forlænge holdbarheden på reflekserne:

• Brug aldrig vaskepulver beregnet til hvidt tøj. Det indeholder ofte blegemiddel, hvilket slider voldsomt på reflekserne.
  • Undgå skyllemiddel, da det ligger sig som en hinde over refleksmaterialet.
  • Vask ved lav temperatur – jo lavere jo bedre, da det varme vand slider mere på materialet.
  • Undgå tørretumbling, da gnidningen og varmen heller ikke er godt for refleksmaterialet. Hæng i stedet tøjet til tørre.

Sådan tjekker du dine reflekser

Det er nemt at se, når reflekserne er blevet slidte:

• Lys på reflekserne i et mørkt rum med en lommelygte. Hvis refleksen lyser svagt op, skal den kasseres. Er du i tvivl, kan du sammenligne med en ny refleks.
  • Tjek overfladen på refleksen efter vask. Du kan ofte se, at refleksen er slidt, fx hvis den er meget mat.
  • Hvis reflekserne på børnenes overtøj ikke virker, kan du sy nyt refleksbånd på, udstyre dem med løse refleksbrikker eller sætte refleksbadges på tøjet.

Udvalgte tal fra undersøgelsen

• 79 procent af de danske forældre giver deres børn reflekser på overtøjet i den mørke tid.
  • 79 procent af danskerne ved ikke, at effekten af reflekser aftager, når de vaskes.
  • 66 procent af danskerne tror eller ved ikke, at reflekser kun kan holde til 30 vaske.
  • 69 procent af danske bilister har oplevet at overse en cyklist eller fodgænger på grund af manglende reflekser eller lygter.
  • Af de danskere, der bærer reflekser, bruger flest personer reflekser, der er syet ind i tøj og tasker (50 procent), dernæst refleksbrik i snor (34 procent), refleksvest (27 procent) og slap wraps (25 procent).

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er gennemført for Børneulykkesfonden og Codan af Epinion. Undersøgelsen er baseret på i alt 1004 gennemførte interview med repræsentativt udvalgte danskere i alderen 15 til 64 år i perioden 22.-27. september 2017.

Emma med reflekser i flyverdragten
Camilla Amstrup. Privatdirektør i Codan og bestyrelsesformand i Børneulykkesfonden
Henriette Madsen. Generalsekretær i Børneulykkesfonden.

Information om Codan Forsikring

Codan Forsikring
Midtermolen 7

Codan Forsikring har 255.000 danske husstande og godt 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er en del af Codan-koncernen, der bl.a. ejer det svenske forsikringsselskab Trygg-Hansa. Codan-koncernen er i dag 100 % ejet af den britiske forsikringskoncern RSA, der har 13.500 medarbejdere på verdensplan. Læs mere om Codan på www.codan.dk.

Følg pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Flere pressemeddelelser fra Codan Forsikring

Undgå skader: Træn op til skiferien - nu!16.1.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvis du vil undgå at blive en de mange danskere, der hvert år kommer til skade med knæ, skuldre, albuer og kraveben under skiferien, skal du i gang med træning i god tid. Med andre ord: Det er nu, du skal i gang. Sådan lyder opfordringen fra forsikringsselskabet Codan, hvis fageksperter her viderebringer en række gode træningsråd. Som en ekstra service for de rejselystne kunder, er rejseforsikringen udvidet med et pandemi-tillæg, ligesom det er muligt at tilgå online læge uanset, hvor i verden man rejser hen.

Den søde juletid er brandfarlig1.12.2023 09:35:50 CET | Pressemeddelelse

December byder traditionelt på flere end dobbelt så mange ildebrande i danske hjem end november, selv om tendensen de senere år er faldende, viser opgørelse fra Codan. Den øgede brug af alternative varmekilder som følge af energikrisen knækkede dog den positive kurve sidste år. Forsikringsselskabet opfordrer derfor til forsigtighed i omgangen med juledekorationer og levende lys i almindelighed – og bioethanol i særdeleshed.