BørneBuddies vinder Fællesskabsprisen

BørneBuddies er et tilbud, hvor raske skolebørn kan få et frirum og støtte fra en frivillig studerende, hvis de oplever død i familien eller har alvorligt syge forældre eller søskende. Det har Fællesskabsprisens jury valgt at hylde ved årets prisuddeling

De frivillige studerende fra BørneBuddies på Københavns Professionshøjskole løber med årets Fællesskabspris. Det er netop blevet offentliggjort ved torsdagens prisuddeling på Oslobåden i København.

Det er sjette år i træk, at en række virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner uddeler Fællesskabsprisen, der gives til hverdagens usynlige helte, som gør en særlig indsats for fællesskabet.

Projektleder og koordinator Iben Kiilsgaard Tømmerup var på scenen sammen med tre frivillige fra BørneBuddies for at modtage prisen, og hun er utrolig stolt over kåringen. Især på de frivilliges vegne.

”Vores studerende på Københavns Professionshøjskole gør en kæmpe forskel, når de kommer ud og støtter børn og unge, der gennemgår en svær tid i familien. Børnene får et frirum, og vi er så stolte af alle de unge mennesker, som efterhånden har været børnebuddies hos os”, siger Iben Kiilsgaard Tømmerup.

Ifølge Iben Kiilsgaard Tømmerup handler det ikke så meget om, hvad de frivillige laver med børnene. Om de spiller spil, læser en bog, tager i skøjtehallen eller går en tur. Det vigtigste er, at børnene får et pause fra tankerne og nogle gode oplevelser i en svær tid.

En af de frivillige er Anne Sofie Pathuel, som læser til sygeplejerske på Københavns Professionshøjskole. Hun har været børnebuddy i halvandet år.

”Vi føler os meget priviligerede over at møde alle de fantastiske børn og gøre en forskel for dem i en svær tid. Det kræver en del energi at være børnebuddy, men børnene sender også meget energi tilbage til os som frivillige. Så det går begge veje”, fortæller Anne Sofie Pathuel.

BørneBuddies har nu eksisteret i tre år. I begyndelsen var der tale om et pilotudviklingsprojekt, men i 2019 blev ordningen gjort permanent.

I 2018 gik Fælleskabsprisen til Louise Adrian, som er korleder for Fangekoret.

For yderligere oplysninger:

Iben Kiilsgaard Tømmerup, projektleder og koordinator på BørneBuddies, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 51380471

Michael Andersen, presseansvarlig, Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23445383

Fakta om Børnebuddies:

Børn i Storkøbenhavn og Nordsjælland i alderen 6-15 år, der oplever fysisk/psykisk sygdom eller dødsfald i hjemmet, har mulighed for at få en børnebuddy.

Et forløb er som udgangspunkt planlagt til at vare seks måneder med op til 10 timer afsat til samvær hver måned.

Indtil i dag har 219 børn haft en børnebuddy, og der er pt. 27 aktive forløb i gang.

Projektet blev finansieret af Egmont Fonden og forankret på Københavns Professionshøjskole. BørneBuddies kørte som et udviklingsprojekt fra 2016-2018 og fortsatte som permanent tilbud fra januar 2019.

Københavns Professionshøjskole er hovedstadsregionens nye uddannelsesinstitution. Vi leverer praksisnær uddannelse og forskning til hele velfærdssamfundet og har en ambition om at tilbyde de studerende uddannelse af højeste kvalitet.

Københavns Professionshøjskole blev officielt en realitet pr. 1. marts 2018 som følge af en fusion mellem Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC.

Vi har mere end 20.000 studerende og kursister fordelt på bl.a. 21 videregående uddannelser og mere end 40 diplomuddannelser.

Knap 2.000 ansatte driver og udvikler uddannelserne og forskningsindsatsen på 11 adresser i hovedstadsområdet, i Nordsjælland, på Bornholm og i Aarhus.