Børne- og ungeidrætten ramt af nye restriktioner

Nye restriktioner i hovedstadsområdet får konsekvenser for børne- og ungeidrætten. DIF håber, de særlige restriktioner hurtigt kan ophæves igen.

På grund af et højt smittetryk afskaffer regeringen for 17 kommuners vedkommende den undtagelse fra det generelle forsamlingsforbud, som børne- og ungeidrætten har i resten af landet. Det vil sige, at i de 17 kommuner i hovedstadsområdet bliver børn- og ungeidrætten også underlagt et forsamlingsforbud på 10 og ikke 50 som i resten af landet.

”Vi tager udmeldingen til efterretning, og vores foreninger i de berørte kommuner kommer selvfølgelig til at efterleve de nye regler på området,” siger Morten Mølholm Hansen, der er direktør for DIF.

Han lægger dog ikke skjul på, at indgrebet har store konsekvenser for en stor del af disse kommuners idrætsforeninger og kommunernes børn og unge. Nogle foreninger og idrætsgrene vil trods de nye forsamlingsforbud kunne køre videre, andre vil kun kunne gøre det med store begrænsninger, mens der også vil være foreninger, som nu vil lukke ned.

”For en del foreningers vedkommende, fx holdidrætterne, gymnastik og svømning, bliver det meget svært at lave træning. Dermed mister mange børn og unge muligheden for at dyrke deres idræt og opleve den fysiske og mentale velvære, som også er en vigtig del af folkesundheden,” siger DIF-direktøren og fortsætter.

”Jeg håber derfor meget, at de forskellige tiltag får den ønskede effekt, så de ekstra restriktioner for børne- og ungeidrætten i de 17 kommuner kan ophæves igen den 2. januar. Ellers er jeg bekymret for, om foreningerne mister kontakten til mange af børnene i hovedstadsområdet.”

De nye restriktioner gælder fra mandag den 7. december og foreløbig frem til den 2. januar i følgende kommuner: København, Tårnby, Brøndby, Hvidovre, Vallensbæk, Gladsaxe, Rødovre, Herlev, Lyngby-Taarbæk, Frederiksberg, Ishøj, Gentofte, Ballerup, Høje-Taastrup, Dragør, Glostrup, Albertslund.

DIF partnere