VIVE

Børn af kortuddannede tænker ikke i lange uddannelser

Del
Unges forventninger til egen uddannelse hænger sammen med deres sociale baggrund, og der er god grund til at støtte forventningerne blandt mindre privilegerede unge. Det viser en VIVE-undersøgelse af 100 unge i 9. klasse.

Unges egne forventninger til uddannelse er en stærk indikator for, hvilken uddannelse de vælger og sender dermed et stærkt signal om, hvad de unge forventer at opnå i livet. Og unge fra mindre privilegerede baggrunde ofte har lavere uddannelsesforventninger, end hvad deres skolepræstationer egentligt burde tilsige.

Det fremgår af rapporten ’Unges uddannelsesforventninger’, hvori seniorforsker Jens-Peter Thomsen og analytiker Louise Høyer Bom fra har VIVE undersøgt uddannelsesforventningerne hos 100 unge og holdt dem op mod de unges sociale, etniske og kønsmæssige baggrund.

Undersøgelsen er finansieret af Lauritzen Fonden, og resultaterne peger på barrierer og muligheder i arbejdet med at øge unges uddannelsesforventninger, særligt for de unge som normalt ikke når så langt i uddannelsessystemet.

Følger de unge frem til 2030

”Det handler egentlig ikke om ’høje’ eller ’lave’ forventninger, for sådan tænker 9. klasses elever slet ikke. Det handler om, at færre talentfulde unge fra kortuddannede hjem ser sig selv med en lang uddannelse, og at det i et samfundsperspektiv ikke er godt nok,” forklarer Jens-Peter Thomsen, seniorforsker i VIVE.

Det er planen at følge de unge frem til 2030, så man til den tid kan se, hvordan uddannelsesforventningerne rent faktisk udmøntede sig. Den netop udgivne rapport er første nedslag, hvor forskerne har prøvet at afdække de unges forventninger, og hvordan forventningerne skal forstås. Samtidig kan rapportens konklusioner også bruges som redskab i indsatsen med at øge uddannelsesforventningerne hos de unge fra ressourcesvage familier.

”De unge fra mindre privilegerede baggrunde er generelt præget af en høj grad af forsigtighed og frygt for at stå på usikker eller ’ukendt’ grund. Deres usikkerhed bunder i mange forskellige faktorer, og det er vigtigt at være opmærksom på forskelligheden, når der fremover skal arbejdes med at stimulere og øge deres forventninger til uddannelse,” siger Jens-Peter Thomsen.

Piger opdrages til at tænke over uddannelsesvalg

Rapporten peger endvidere på, at piger generelt er mere artikulerede og reflekterede over deres uddannelsesforventninger end drenge. ”Det har givetvis noget med pigernes hurtigere udvikling end drengene at gøre, men der også et element af socialisering: Mange piger bliver opdraget til større samvittighedsfuldhed, mens drengene i højere grad får lov til at være vilde,” siger Jens-Peter Thomsen.

Endelig viser resultaterne i rapporten, at etniske minoritetselever har høje forventninger og klare mål.

”Her er familien i langt højere grad involveret i den unges forventningsdannelse, og forældrene tager det ofte for givet, at børnene skal i gymnasiet og derefter at tage en videregående uddannelse,” siger Jens-Peter Thomsen.

Nøgleord

Kontakter

Jens-Peter Thomsen
Seniorforsker, cand.scient.soc., ph.d.
T: 33 48 08 35
jpt@vive.dk


OBS: Jens-Peter Thomsen er p.t. er gæsteforsker i Canada og 9 timer bagud i forhold til dansk sommertid.


Louise Høyer Bom
Analytiker, cand.scient.soc
T: 22 28 48 28
lhb@vive.dk

Links

Information om VIVE

VIVE
VIVE
Herluf Trolles Gade 11
1052 København K

+45 44 45 55 00https://vive.dk/

VIVE leverer viden, der bidrager til at udvikle velfærdssamfundet og den offentlige sektor. Vi beskæftiger os med socialområdet, sundhed, styring, uddannelse, børn og unge, beskæftigelse, integration, ældrepleje, økonomi og offentlig ledelse. VIVE er en uafhængig statslig institution under Indenrigs- og Boligministeriet.

Følg pressemeddelelser fra VIVE

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra VIVE

Frafald på erhvervsuddannelser er forskelligt afhængig af uddannelse og elevgruppe19.12.2023 07:00:00 CET | Pressemeddelelse

Vi har behov for et mere nuanceret blik på frafald blandt eleverne på erhvervsuddannelserne, hvis vi skal komme frafaldet til livs. For omfanget af elevers frafald er forskelligt for de enkelte uddannelser, uddannelsessteder og elevgrupper. Desuden kan frafald have vidt forskellige årsager, hvilket kalder på forskellige typer af tiltag til fastholdelse fra skolernes side.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye