Borgmestertopmøde: Er statsjob vejen til et land i balance?

Folkemødet 2019: Ad flere omgange har regeringen udflyttet statslige arbejdspladser for at modarbejde centraliseringen i landet. Planen har dog vist sig ikke at være særligt givende for de tiltænkte områder - eller har det? Tre borgmestre og Landdistrikternes Fællesråd diskuterer udflytning af arbejdspladser i Landdistrikternes telt, hvor alle er velkomne.
Kom til borgmestertopmøde om udflytning af arbejdspladser.

Det vakte glæde, da regeringen i 2015 annoncerede, at omkring 4000 statslige arbejdspladser skulle rykke fra hovedstadsområdet til landdistrikterne indenfor de kommende år. Ikke mindst vakte det glæde hos Landdistrikternes Fællesråd, der anså det som et kærkomment tiltag mod årelang centralisering. I dag, knap fire år senere, er planen om udflytning ikke levet helt op til forventningerne.

Så hvordan får vi landet i balance? Er udflytning af statslige arbejdspladser den rigtige vej at gå, eller bør vi omtænkte strategien?

Borgmester for Lolland kommune, Holger Schou Rasmussen, Erik Lauritzen borgmester i Sønderborg kommune og Morten Andersen borgmester i Nordfyns kommune deltager i debatten. Formand for Landdistrikternes Fællesråd Steffen Damsgaard styrer slagets gang, der kommer til at foregå i Landdistrikternes telt torsdag d. 13. kl. 15 – 15.45.

- Vi mener stadig, at udflytning af statslige arbejdspladser er en god ide. Statslige institutioner løser opgaver for borgere og virksomheder i hele landet, og derfor bør arbejdspladserne også være bedre fordelt. Samtidig kan vi dog konstatere, at udførelsen slet ikke har været så stærk, som vi først antog, fortæller formand for Landdistrikternes Fællesråd, Steffen Damsgaard og fortsætter:

- Jeg er derfor meget spændt på at høre borgmestrenes syn på sagen. Bør vi fokusere på at flytte endnu flere statslige arbejdspladser ud i landet, eller skal vi sadle helt om?

Chefforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og kommunalforsker, Roger Buch, kunne i maj måned fortælle til Magisterbladet, at udflytningen af statslige arbejdspladser havde været næsten ubetydelig. Tal viser, at der i februar 2019 var flyttet 4800 statslige arbejdspladser fra hovedstaden. Til gengæld blev der også oprettet en hel del - og nettoudflytningen fra hovedstaden endte med at være på 1.567 arbejdspladser fra 2. kvartal 2015 til 4. kvartal 2018.

Roger Buchs beregning viser endvidere, at der samlet skal flyttes 22.041 statslige job ud af Region Hovedstaden, hvis der skal skabes balance, der afspejler regionernes størrelse.

Landdistrikternes telt er i år beliggende i Dancells anlæg A6, og kommer foruden Landdistrikternes Fællesråd til at rumme De Lokale Aktionsgrupper og 9 medlemskommuner bestående af Lolland, Vordingborg, Sønderborg, Nordfyn, Guldborgsund, Langeland, Odsherred, Haderslev og Slagelse.

Mere information om debatterne i Landdistrikternes Telt kan findes her

Cecilie Davidsen Høj, Landdistrikternes Fællesråd, mail cdh@landdistrikterne.dk

Mette Korsholm, chefkonsulent i Landdistrikternes Fællesråd, tlf. 53 85 01 27, mail mko@landdistrikterne.dk

Kom til borgmestertopmøde om udflytning af arbejdspladser.

Rådhusgade 100
8300 Odder

Vi tæller 55 kommuner og fire regioner, der tilsammen repræsenterer over 4 millioner danskere. Medlemmerne er tillige en række landsdækkende organisationer, de lokale aktionsgrupper samt et større antal landsbyer og landdistriktsråd.

Landdistrikterne: CO2-afgift vil koste arbejdspladser og skævvride Danmark21.2.2024 12:35:01 CET | Pressemeddelelse

Hvis anbefalingerne til en grøn afgift på landbruget realiseres, vil det medføre et stort tab af lokale arbejdspladser, svække udviklingen i landdistrikterne og skævvride landet. I værste fald et kæmpe fald i beskæftigelsen i landdistrikterne! Landdistrikternes Fællesråd opfordrer til at konsekvenserne for landdistrikterne skal tænkes ind i forhandlingerne om den grønne omstilling.

Landdistrikterne advarer: Ekspertgruppes anbefalinger vil koste arbejdspladser og rive livsnerver over i landdistrikterne19.2.2024 20:22:43 CET | Pressemeddelelse

Et ekspertudvalg nedsat af regeringen har givet sit bud på, hvordan erhvervsstøtteordningen kan slankes med mindst 2 mia. kr. Landdistrikternes Fællesråd forudser, at regeringens spareøvelse vil skævvride Danmark markant, koste tusindvis af jobs, medføre konkurser og betyde stor fraflytning fra landdistrikterne, såfremt det regeringsnedsatte udvalgs anbefalinger gennemføres.